Gå til innhold
  • Bli medlem

Rensing av dusoveposer


Hugo

Anbefalte innlegg

Har en grisedyr dunsovepose (Mountain Equipment Everest) som jeg gjerne skulle hatt renset eller vasket. Er det noen som vet om noen som kan gjøre slikt i Osloområdet? Og hva er beste måte for å rengjøre slike poser på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vasket min på et vanlig vaskeri. Posen er som ny når jeg får den igjen. Har gjort det 3 ganger og det koster nesten ingenting - på et lokalt storvaskeri.

Edit: MEN produsenten av din bag skriver faktisk noe annet på sine sider:

http://www.mountain-equipment.co.uk/help_desk/caring_for_your_gear/down_bags/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte min Marmot Hydrogen til 5000,- til et vaskeri som forsikret meg om at de kunne vaske dun, og fikk igjen en pose med langt dårligere isolasjonsevne enn jeg leverte inn. Så ikke ALLE renserier kan vaske dun tilfredsstillende. Gikk til BA rens og vask i Odinsgate i Oslo, og de fikk liv i den ihjelvaskede soveposen igjen. Den ble aldri 100%, men nære nok.

Ifølge mannen på BA var feilen som var begått hos det forrige renseriet at posen ikke var tørketromlet lenge nok, og at duna derfor klumpet seg.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er det noen vet om noen som er litt proff på dette i Osloområdet.

Ser på siden til Mountain Equipment at vasking av dunpose selv ikke er noen lett prosess, og ser for meg at det beste nok er å få noen som kan dette til å gjøre det.

(Jeg skulle gjerne droppet vasken, men posen er brukt på en Grønlandstur og luker ikke lengre blomster for å si det sånn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort følgende:

(fra diskusjonstråden jeg lenket til)

"Use a down soap, get a few rolls of quarters, and go to your good local laundromat. Use a front loader only, triple loader. I throw in a couple towels to weight the bags a bit (they tend to float on top of the wash water otherwise). Leave the bags unzipped to allow water to penetrate easily. Run the wash. Since your bags are so bad, you might want to cycle it three times, fresh soap each time. Very gently take the bags out of the washer, put in a centrifuge. From centrifuge into dryer on low heat. I like two big tube socks with two tennis/racquet balls in each. Dry thoroughly. You'll be there just short of forever... I do encourage thorough machine drying; I've seen many partial dries that end up with the down still clumpy."

Du finner lett et vaskeri i oslo som har store vaskemaskiner med myntinnkast. Ta med en god bok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det hjemme i vaskemaskinen.

Ta en soveposen om gangen. Bruk vaskemiddel for dun eller GTX og hvis du ikke har det, bruker du babyshampoo.

Bruk ullprogram med ekstra vann og ekstra forsiktig. Ikke sentrifuger.

Heng den til tørk slik at dunen blir jevnt fordelt i banene.

Under tøskeprosessen ristes det jevnlig i posen, slik at dunen løsner seg.

Du kan også når den begynner å bli litt tørt hive den i tørkemaskin, sammen med en tennisballe og blåse med kaldt luft.

Jeg vasker posen ikke oftere enn en gang i året. Bruker alltid noe inni: lakenpose eller noenlunde ren t-shorte og rene sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Jeg gjør det hjemme i vaskemaskinen.

Ta en soveposen om gangen. Bruk vaskemiddel for dun eller GTX og hvis du ikke har det, bruker du babyshampoo.

Bruk ullprogram med ekstra vann og ekstra forsiktig. Ikke sentrifuger.

Heng den til tørk slik at dunen blir jevnt fordelt i banene.

Under tøskeprosessen ristes det jevnlig i posen, slik at dunen løsner seg.

Du kan også når den begynner å bli litt tørt hive den i tørkemaskin, sammen med en tennisballe og blåse med kaldt luft.

Jeg vasker posen ikke oftere enn en gang i året. Bruker alltid noe inni: lakenpose eller noenlunde ren t-shorte og rene sokker.

Hvorfor sentrifugerer du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.