Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av skistøvler (75mm)


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt opp mine Garmont touring skistøvler. De holdt i 5 - 6 år. De har vært til skomaker for liming, men eller har de holdt greit. Jeg har vært sånn passe fornøyd med dem.

Nå er de altså modne for utbytting, og jeg trenger tips om hva jeg skal bytte til. Jeg skal bruke dem på alt fra kortere turer i marka til lengre turer over flere dager hvor jeg skal overnatte i telt. Jeg har fått tilbud om å kjøpe et par Varg Polar, men er redd for at de blir for varme for de fleste turene. Slik jeg ser det står det mellom støvlene listet opp under. Erfaringer og synspunkter mottas med takk!

Alico March

Crispi Antartic

Crispi Sydpolen

Varg Skavl

Varg Polar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Crispi Antarctic og er storfornøyd. De er ikke like klamme som membranstøvler, og er stivere i skaftet. Holder du de ved like med smørning og imp. så har du kjempestøvler i mange år! De har også en litt bredere passform enn Sydpolen, så om du har litt breiere fot er de supre, samt at en kanskje får plass til litt tykkere sokker. Anbefaler ihvertfall disse til variert bruk som du beskriver. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Crispi Sydpolen og er meget fornøyd med de. Er brukt anslagsvis i tilsammen 40-50 dager i vinter og bortsett fra at det naturligvis kan ses at de er brukt har de ikke noe slitasjepreg av noe slag. Brukt dem på Hardangervidda, i Finnmark og på Svalbard i alt fra plussgrader til litt under tyve minusgrader. Var litt smale da jeg kjøpte dem men gikk det ut på første turen og nå sitter de kjempeflott! Har ingen problemer med å anbefale deg dem.

De har også en litt bredere passform enn Sydpolen, så om du har litt breiere fot er de supre, samt at en kanskje får plass til litt tykkere sokker.

Tror du de er så tykke at jeg kunne fått plass til en ullkartank eller lignende i dem? Eventuelt om de blir gått litt ut? Går og vurderer å kjøpe et par støvler for bruk på virkelig kalde turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Crispi Sydpolen og er meget fornøyd med de. Er brukt anslagsvis i tilsammen 40-50 dager i vinter og bortsett fra at det naturligvis kan ses at de er brukt har de ikke noe slitasjepreg av noe slag. Brukt dem på Hardangervidda, i Finnmark og på Svalbard i alt fra plussgrader til litt under tyve minusgrader. Var litt smale da jeg kjøpte dem men gikk det ut på første turen og nå sitter de kjempeflott! Har ingen problemer med å anbefale deg dem.

Tror du de er så tykke at jeg kunne fått plass til en ullkartank eller lignende i dem? Eventuelt om de blir gått litt ut? Går og vurderer å kjøpe et par støvler for bruk på virkelig kalde turer.

Nå kjenner ikke jeg profilen på foten din, men prøvde både Sydpolen og Antarctic, og merket at sistnevnte var en god del romsligere i passformen ja, så jeg ville ikke sett bort ifra at du får plass til ullkartankene i de nei. Enenste måten å finne det ut på er vel å stikke og prøve de på med ullkartank! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg blir ofte kald på bena, bruker kunn ull.

Har nettopp spes. bestilt et par skitøvler fra Lundhags :D Det er en Husky fot for 75mm bindinger, men det settes på et Ranger skaft istede, som er lavere, med bedre snøreløsning. Dette gjør at jeg får en støvel med uttagbar og utskiftbar ullfiltsokk, samtidig som jeg kan bruke en god ullsokk og ha god plass til tærne. Det er bilde og bedre beskrivelse her http://www.friluftsnett.net/index.php?side=skisko Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ofte kald på bena, bruker kunn ull.

Har nettopp spes. bestilt et par skitøvler fra Lundhags :? Det er en Husky fot for 75mm bindinger, men det settes på et Ranger skaft istede, som er lavere, med bedre snøreløsning. Dette gjør at jeg får en støvel med uttagbar og utskiftbar ullfiltsokk, samtidig som jeg kan bruke en god ullsokk og ha god plass til tærne. Det er bilde og bedre beskrivelse her http://www.friluftsnett.net/index.php?side=skisko Gleder meg :?

Hvor selger de denne støvelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til Lundhags, etter hvert ble det ref til Inga Lill Lundhag. Hun sendte et målskjema tilbake, som jeg tok div mål av føttene etter, for å få det så riktig som mulig. De har vanlig Husky med 89 mm binding og 75 mm binding inne på forespørsel, men jeg tror løsningen med rangerskaft vil bli litt "stødigere". Bestilte samtidig et ekstra sett med ullfiltsokker. Har ikke fått endelig pris enda, men det ble dyrt :oops: ca 4.300,- :? men bedre løsning tror jeg du skal lete lenge etter 8)

Får se på det som en invistering. Var på en helg med toppjakt i sverige i januar i fjor med 20-25 minus, og jeg gikk i 5 timer uten følelse i tærne, og det gjør jeg ikke igjen :evil: Alltid litt klam på føttene, og selvom jeg bruker talkum for å trekke fuktighet og fjerne lukt :? så blir jeg kald. Gleder meg til å få dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ofte kald på bena, bruker kunn ull.

Har nettopp spes. bestilt et par skitøvler fra Lundhags :? Det er en Husky fot for 75mm bindinger, men det settes på et Ranger skaft istede, som er lavere, med bedre snøreløsning. Dette gjør at jeg får en støvel med uttagbar og utskiftbar ullfiltsokk, samtidig som jeg kan bruke en god ullsokk og ha god plass til tærne. Det er bilde og bedre beskrivelse her http://www.friluftsnett.net/index.php?side=skisko Gleder meg :?

I utgangspunktet en meget bra sko, og jeg følte meg virkelig priviligert etter å ha fått disse utlevert i forsvaret. Det viste seg imidlertid at noe i hælen, kanskje for stivt eller skjøtet mellom under- og oversko, bidro til store gnagsår hos de fleste soldatene. Men dette er et par år siden, og det er helt sikkert utbedret av Lundhags. Varme og gode sko er det uansett, romslige og robuste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og tilbakemelding. Da skal jeg ha det i minnet når skoene skal testes. Var det midt bak på helen, eller på sidene :) Trodde kanskje ullfiltsokken ville elimenere gnagsår :?

Dette var midt på bak. Som sagt, dette er sikkert utbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan innertøffelen er? (myk/hard, tykk/tynn..) Er på utkikk etter noe lignende selv.

Ganske tynn og myk. Er jo en slags "ullfilt". Fungerer utmerket som tøffel når man har måttet levere ytterskoen tilbake til depot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske tynn og myk. Er jo en slags "ullfilt". Fungerer utmerket som tøffel når man har måttet levere ytterskoen tilbake til depot.

Hørtes ut som det jeg er på utkikk etter. Var forresten innerstøvelen slitesterk? har opplevd at ullkartanker til å ha i fotposer slites ned veldig fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Importør eller forhandler kan nok ta de inn, men som sagt så gjorde jeg min bestilling av Husky 75mm spes. 8) direkte fra Lundhags. Bare sendte en mail.

De selger også ullfiltsokkene når sesongen kommer. Dette var sesongvarer sa de, derfor lå de heller ikke ute som produkter på hjemmesiden. Mulig de kommer nå etterhvert som temp. synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som det jeg er på utkikk etter. Var forresten innerstøvelen slitesterk? har opplevd at ullkartanker til å ha i fotposer slites ned veldig fort...

Slites ikke veldig fort, byttes kanskje etter en sesong, avhengig av bruk. Kan vel betraktes som forbruksvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk en telefon fra Åke hos Lundhags i går :wink: De skulle begynne på støvlene mine i dag, og han sa de hadde laget noen med de spesifikasjonene som jeg hadde tidligere, men han lurte på om jeg ville prøve det samme skaftet som han hadde på sine egne, som han var veldig fornøy med. Skaftet fra Quest modellen, som gir bedre støtte, og som er litt høyere. Det var dobbelt lag med lær 4 cm opp på skaftet. Han mente dette ble en bedre løsning, samt at han skulle legge i "bedre helgrep" funksjonen som de har på Syncro og Prof. High. Han er skomaker, så jeg regner med at han vet hva han snakker om, samtidig som jeg hadde det med gnagsårene som ble nevnt i minne, så jeg gikk for den løsningen. De ble ferdige om ca 14 dager sa han :!: Bra service med personlig oppfølgning fra den kanten. Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt å se at flere henviser til siden vår, og at artikkelen har bidratt til at flere har oppdaget denne skiskoen.

Får se på det som en invistering.

Det er helt klart en investering, det er bare å skifte de deler som blir slitt, så på lang sikt kan man spare kostnadene. Dessuten er det cellegummi nederst som ikke slites like lett mot skare som lær.

Var forresten innerstøvelen slitesterk? har opplevd at ullkartanker til å ha i fotposer slites ned veldig fort...

Innerskoene slites mindre enn i feks Varg Polar, etter det jeg har hørt om denne skoen. Siden de er laget av ull toves de mer enn de slites, så det skal en del til før det blir hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erin. Da må jeg bare si takk for at dere skrev om de :D

Har som sagt ikke fått mine enda, men det nærmer seg nå, og jeg virkelig gleder meg :P Noe annet som også er genialt med "skallstøvler" er jo at du ikke er så avhengig av å få de tørket. "Foret" tar du jo med ned i posen :) Og dermed er de jo varme til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.