Gå til innhold
  • Bli medlem

Tua Grande Neige MX - noen erfaringer?


Kompass

Anbefalte innlegg

Fikk for en tid tilbake ett par fjellski av merket Tua Grande Neige MX som jeg ser frem til å endelig få testet snart. Til tross for at disse er en anelse tunge virker de som solide ski, og jeg undrer om noen har erfaringer med denne produsenten (resultater av websøk var velig begrenset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der ja, en som har Tua!

Det er mange år siden fabrikken gikk konkurs, så det er ikke så rart at ingen har slike nå lenger.

De var kjent for å være lette og gode i løssnø.

Sammenlignet med dagens ski så er de nok fremdeles lette, men gode i løssnø er de ikke.

Så de passer best på veggen eller nede i kjelleren, noe man tar fram og viser fram, som eksempel på verdens beste ski, "de lager dem ikke slik lenger" (med god grunn..).

Jeg har et par Helium liggende nede i kjelleren, med telemarkbindinger.

Et par Crossride 110 står nå uten bindinger etter at jeg prøvde dem med dynafit, for brattkjøring og lignende morro, de er faktisk ikke så verst å kjøre på heller.

Bindingene står nå på et par Coomba i stedet, Tua-skia ble rett og slett til overs da de ikke hadde noen fordeler over et par små Atomic TM-EX jeg har.

Som sagt, dette er nå klassiske utstillingsmodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså flere av oss - betryggende.

Javel, konkurs - mistenkte noe slik da det har vært veldig vrient å finne opplysninger om denne produsenten.

Stoler på utsagnet ditt om at disse ikke egner seg i løssnø. 71-55-64 blir nok i det smaleste laget for å holde en flytende i løssnø, og muligens litt i det bredeste laget til å kunne brukes i løypene (der det skulle trenges).

Hehe, så du hevder disse skiene bør forbli et utstillingsobjekt? Disse er ennå ikke tatt ut av plastikken (som bærer preg av å være gammel da den nærmest kan knekkes av) og bortsett fra litt rustdannelse på stålkantene der det har vært rifter i plastikken, er disse helt strøkne. Må si det er fristende å smelle på bindinger å la de få et etterlengtet møte med snø, men kanksje de heller bør sendes direkte på museum, hehe.

Mange takk for svaret du gav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustdannelse på stålkantene tyder på at skiene oppbevares i altfor fuktig klima - sett de inne på stua i stedet.

(Samme problemet eksisterer for gromme biler - ruster skivene så finn en annen lagringsplass.)

Dette er en kuriositet som bør taes vare på , eventuelt kan du bruke de til type tur oppi nordmarka i Oslo, sånn som opp fra Skar og opp på Kikut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiene har nok som du nevner blitt oppbevart i en fuktig garasje/kjeller tidligere - nå har de fått en varmere plass.

Da disse har stålkanter og ikke er altfor lange så jeg for meg at disse ville gjøre kryssninger over Hallingskarvet til en ny opplevelse, da jeg har litt blandede erfaringer med ski uten stålkanter i det terrenget. Men velger å gjøre alvor av dine ord og finner heller noe annet å herje på der oppe, og sparer Tua-skiene til søndagsturene.

Takk igjen for rådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

De er ikke til salgs.

De har vært med på bratte fjell, opp og ikke minst ned bratte renner med ustøe telemarksvinger, de har vært på Slogen og Randers og sikkert Jønshornet også.

De står nede i kjelleren, sammen med maaange andre par ski som også har vært med på store begivenheter oppe i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.