Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om Primus Omnifuel


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe meg en Primus Omnifuel, men siden jeg er en uerfaren primus-bruker som vil lære, så vurderer jeg nettopp en slik.

Men jeg har altså noen spørsmål:

1. Hvilken type flytende brensel er best? (jeg har litt sansen for lukten av rødsprit.....)

2. Kan jeg bare fylle hvilket som helst brensel rett i flasken?

3. hender det ofte at pakninger og diverse smådeler ryker, og er disse dyre?

4. Er det vanskelig å bytte deler som ryker?

5. Hvor lenge brenner den på full guffe med en 0,4L flaske?

6. Må dyser byttes ofte og hvor dyre er evt. disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Hvilken type flytende brensel er best? (jeg har litt sansen for lukten av rødsprit.....)

Bensin eller parafin. Ikkje sikker om forskjellen er allverden. Har ikkje prøvd rødsprit - for dyrt.

2. Kan jeg bare fylle hvilket som helst brensel rett i flasken?

Ja.

3. hender det ofte at pakninger og diverse smådeler ryker, og er disse dyre?

Nei. Vet ikkje.

4. Er det vanskelig å bytte deler som ryker?

Nei.

5. Hvor lenge brenner den på full guffe med en 0,4L flaske?

Ingen aning. Endel timer. 2-3-4?

6. Må dyser byttes ofte og hvor dyre er evt. disse?

Nei. Sikkert ikkje dyre, men det er liksom ingenting som sliter på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, renset bensin får man kjøpt på de fleste bensinstasjoner, Coop Byggmix og Fellesjøpet. Den leveres på 5 literskanner og kalles 4-takts miljøbensin.

Ved oppstart pumper du 15-20 ganger når flaska er full, mer pumping må til hvis det er mindre fuel på flaska. Hvis du fyrer lenge så må du pumpe på mer trykk etter en stund, du merker det på primusen når trykket faller og effekten blir dårligere og da er det bare å pumpe på mer trykk til du har full effekt igjen.

Min 0,6 liters flaske fyrer jeg ca 2 timer på ved full effekt ved bruk av miljøbensin, så da vil din 04 l flaske vare noe kortere. Merk deg at du aldri må fulle flaska mer enn 80% full, dette for at det må være plass til å pumpe trykk på flaska. Husk å være forsiktig ved forvarming. Jeg anbefaler deg at du øver deg på å fyre den før du drar på tur med den, og i alle fall før du prøver deg på å fyre den opp inne i telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 4-takts alkylatbensin(gressklipperbensin) på en bensinstasjon. (Ikke ta feil av den og totaktsbensinen!)

Hvor ofte du må pumpe avhenger av hvor mye du pumper hver gang. Trykket går ut etter hvert som drivstoffet gjør det. Stort sett holder det med å pumpe i forkant men fyrer du lenge må du etterpumpe litt. Skulle vel ikke ha noe å si hvilken type primus du har. Når jeg fyrer selv pleier jeg ofte å pumpe noen slag etter at den er fyrt bare for å gi den litt ekstra å gå på. Hender det gir litt ekstra futt, særlig om det er litt lite drivstoff igjen på flaska.

Angående dyser så følger de med i det standard rep-settet som fåes kjøpt. Det er ikke den tingen som slites først så ikke tenk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over er det et godt råd å teste ut primusen før du drar på tur. Følg bruksanvisningen som følger med.

Fordelen med renset bensin kontra parafin er som nevnt at bensinen brenner veldig rent, følgelig soter det minimalt og du bør ikke rense ofte.

Men husk at bensin brenner ekstremt godt, og det er usedvanlig viktig å være forsiktig om du tenker å fyre inne i teltet.

Særlig forvarmingsstadiet kan gi høye flammer, og bør ikke gjøres inne i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar her!

Men kan noen her forklare hvordan man forvarmer i detalj?

Er det forskjellige måter og forvarme på ved bruk av flere brenseltyper?

Jeg har dog fått med meg at gass ikke trenger forvarming...

Jeg lurer også på hvor lenge en standard gassflaske til primusen varer i forhold til en 0,6L miljøbensin?

For gass kan jo kanskje være tryggere ved oppvarming av telt etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk videoer på youtube som viser forvarminsprosessen. Jeg så på disse før jeg fyrte opp for første gang og det gikk helt fint :D

Sjekk i tillegg at du ikke hører noen lekkasjelyder når du har pumpet trykk i flasken før du starter forvarmingen. Jeg hadde en lekkasje i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt omnifuel et år nå, forklaring på forvarming.

Det flytende brenselet trenger å varmes opp slik at det fordamper før det antennes, da får du en mest mulig effektiv forbrenning, gass er jo damp så den trenger ikke forvarmes.

Det er den metall klumpen i bunn av brenneren, den som du skrur dysa i som trengs å varme opp. Til oppvarming kan du teoretisk bruke hva som helst bare den blir varm.

Fyrer du med renset bensin så er det bare å skru opp krana et par sekunder, lukke igjen og tenne på det som har kommet ut, og her er det som bare kan læres av erfaring, tiden det tar å få brenneren varm nok. Det varierer med temperatur og brennstofftype. Lurt å prøve seg frem litt utenfor teltet, da det kan oppstå litt høye flammer.

Gass er lettere sånn sett, men på omnifuel fungerer det dårlig ved minus grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay :D

Men hva er egentlig forskjellen på Primus Omnifuel - Optimus Nova Multifuel - Optimus Nova Plus ?

Jeg tror jeg har fått med meg at Primus Omnifuel også kan bruke gas....?

Så til det siste spørsmålet:

Hvis man må bytte dyse for hver gang man bytter type drivstoff, så blir jo dette bare mer skruing og større risiko for slitasje... ikke sant?

Hvis man da skal gjøre det enkelt for seg selv og BARE holde seg til EN type drivstoff, så lurer jeg på hva man egentlig skal med en primus som tar alle typer drivstoff?

Argumentet for å bruke gass enkelte ganger ser jeg jo....

Jeg ser for meg at dete hadde vært enklere med en primus som KUN var optimalisert for feks. rødsprit. Dette krever KUN den monterte dysa og ingen dyse må skiftes. Prisen vil jeg vel også tippe hadde gått ned...?

Hadde man sluppet og bytte dysen når man bytter drivstoff, så ser jeg jo poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for flytende brennstoff kommer først ved minusgrader, dvs du bytter dyse 2 ganger i året;)

Skal den ikke brukes i minusgrader så ser jeg ikke behovet for en omnifuel, du får mange lettere og enklere gassbrennere.

Så er det det med hva man har for hånden når det kommer til brennstoff, men her til lands får man kjøpt det meste over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen :D

Blir vel mest i finvær den blir brukt, så i utgangspunktet hadde jeg nok klart meg med en gassbrenner.. men er jo litt morsomt å lære seg å bruke en primus da...

Dessuten så slet jeg jo stadig med den Primusen vi brukte i millitæret. Det var litt av en prossess for og få denne til å virke i noen kuldegrader... men når den først "startet" så var den uunværlig.

Kan nok hende vi også var litt slappe med vedlikholdet på disse... så noen dårlige pakninger etc. må man nok regne med at det var... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen :D

Blir vel mest i finvær den blir brukt, så i utgangspunktet hadde jeg nok klart meg med en gassbrenner.. men er jo litt morsomt å lære seg å bruke en primus da...

Dessuten så slet jeg jo stadig med den Primusen vi brukte i millitæret. Det var litt av en prossess for og få denne til å virke i noen kuldegrader... men når den først "startet" så var den uunværlig.

Kan nok hende vi også var litt slappe med vedlikholdet på disse... så noen dårlige pakninger etc. må man nok regne med at det var... hehe

Trøbbel med å fyre Optimus 111?

Hmmmm

Den overlever til og med HVbruk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøbbel var vel kanskje å ta i... men jeg var il Ingeniørbataljonen på Skjold Garnisjon hvor vi var på flere øvelser ute i felten og kriget mot amerikanere/russere.

Dette var selfølgelig midt på kaldeste vinteren og på det kaldeste så var det rundt 38 kuldegrader. Faktisk så kaldt at "parafinen" omtrent ALT i millitæret gikk på frøs til is.

Så tolmodigheten var ikke stor når vi skulle skyde oss og få fyr på primusene for å si det sån. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke nødvendig å skifte til gass om sommeren om du går til anskaffelse av en omnifuel, bensin fungerer også om sommeren :lol: "Ulempen" er jo at en må forvarme hvis en bruker bensin da... Men jeg synes det er mye morsomere å fyre med bensin :D Det er også billigere å fyre med miljøbensin enn gass, ei 5 liters kanne koster 129,- på coop byggmix mens en 450 grams gassboks koster 89,-. En 450 g gassboks varer i ca 2 timer mener jeg, altså like lenge som jeg fyrer på 0.6 liters flaska mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyseskift på Omnifuel gjøres på følgende måte: Vipp av flammesprederen på toppen av brenneren, skru ut den lille tingen som er ut som en mutter(dysen), skru inn ny dyse og knepp på plass flammesprederen og vips! Anbefaler ikke å tenke på dette når du skal velge primus. Det er andre ting som teller :lol:

For å gjøre valget lettere:

Vil du ha muligheten til å brenne gass, parafin og bensin?(alt etter turen) - Omnifuel!

Klarer du deg med bare gass? - Se på gassbrennere

Klarer du deg med bensin eller parafin? - Da kan du evt også se på Optimus Nova

Forskjellen på Nova og Nova+ er i bunn og grunn designet på effektjusteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Gunnar"En 450 g gassboks varer i ca 2 timer mener jeg, altså like lenge som jeg fyrer på 0.6 liters flaska mi."

Hva slags brenner har du? Jeg mener at jeg ikke klarer å bruke mer enn 1.3-1.4 dl bensin i timen på min omnifuel på full guffe i teltet vinterstid.

Du har dog et poeng når det gjelder kostnader. Gass er betydelig dyrere enn bensin.

1 stor boks gass veier 0.6 kg og inneholder 450 g eller 975ml gass. Når det gjelder gassforbruk beregner jeg ca. 100 ml pr. pers. pr. dag til matlaging.

Da snakker vi steike egg og bacon, fisk, koke risengrynsgrøt, potetmos, kaffe o.l. Altså forholdsvis langvarig matlaging.

Men husk at gassforbruket øker dramatisk i vind.

Skal du ikke bruke brenneren i kuldegrader ville jeg valgt en ren gassbrenner. En full boks gass fungerer brukbart i noen kuldegrader, men effekten avtar raskt ettersom boksen tømmes.

En full boks koker opp 1/2 liter vann på ca 2 minutter ved ca 20 varmegrader, mens det tar ca 3 - 4 minutter i minus 5. Det er noe forskjell på gassblandingene, og det kan være litt forskjell på effekten.

Du skriver at du også vil bruke brenneren til oppvarming, men det er streng tatt ikke nødvendig i varmegrader. Men om du allikevel skal gjøre det, og du har lite telt behøver du ikke å fyre så hardt, og da er ikke forbruket så stort. Er du i skogen er jo bål et godt alternativ. :wink:

Jeg bruker egen gassbrenner (trangia) på sommeren, og omnifuel med renset bensin på vinteren.

Årsaken til at jeg bruker en egen gassbrenner om sommeren er fordi den er stillegående og har svært presis regulering av flammen. Dessuten er gass tryggere. Omnifuelen har bare ett hull i dysa, og den støyer mye i forhold til en gassbrenner med kansje mer enn 100 hull. (eks. Trangia). Maten svir seg heller ikke like fort fordi brennerhodet er stort og fordeler flammen over et større område i bunn av panna eller kjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Gunnar"En 450 g gassboks varer i ca 2 timer mener jeg, altså like lenge som jeg fyrer på 0.6 liters flaska mi."

Hva slags brenner har du? Jeg mener at jeg ikke klarer å bruke mer enn 1.3-1.4 dl bensin i timen på min omnifuel på full guffe i teltet vinterstid.

Du har dog et poeng når det gjelder kostnader. Gass er betydelig dyrere enn bensin.

1 stor boks gass veier 0.6 kg og inneholder 450 g eller 975ml gass. Når det gjelder gassforbruk beregner jeg ca. 100 ml pr. pers. pr. dag til matlaging.

Da snakker vi steike egg og bacon, fisk, koke risengrynsgrøt, potetmos, kaffe o.l. Altså forholdsvis langvarig matlaging.

Men husk at gassforbruket øker dramatisk i vind.

Skal du ikke bruke brenneren i kuldegrader ville jeg valgt en ren gassbrenner. En full boks gass fungerer brukbart i noen kuldegrader, men effekten avtar raskt ettersom boksen tømmes.

En full boks koker opp 1/2 liter vann på ca 2 minutter ved ca 20 varmegrader, mens det tar ca 3 - 4 minutter i minus 5. Det er noe forskjell på gassblandingene, og det kan være litt forskjell på effekten.

Du skriver at du også vil bruke brenneren til oppvarming, men det er streng tatt ikke nødvendig i varmegrader. Men om du allikevel skal gjøre det, og du har lite telt behøver du ikke å fyre så hardt, og da er ikke forbruket så stort. Er du i skogen er jo bål et godt alternativ. :-)

Jeg bruker egen gassbrenner (trangia) på sommeren, og omnifuel med renset bensin på vinteren.

Årsaken til at jeg bruker en egen gassbrenner om sommeren er fordi den er stillegående og har svært presis regulering av flammen. Dessuten er gass tryggere. Omnifuelen har bare ett hull i dysa, og den støyer mye i forhold til en gassbrenner med kansje mer enn 100 hull. (eks. Trangia). Maten svir seg heller ikke like fort fordi brennerhodet er stort og fordeler flammen over et større område i bunn av panna eller kjelen.

Jeg har en MSR Dragonfly. Den er oppgitt til å brenne 126 minutt på 0.6 liter og det stemmer bra etter mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Jeg tror nok jeg går for en Omnifuel jeg :)

Sikkert et greit valg, jeg havnet på samme brenneren selv for noen år siden :-) og har ikke angret et sekund. Ville bare si at for å ha total ro i sjelen for at alt fungerer, så skal du snarest kjøpe den pakken med slitedeler som kan byttes. Det er noen pakninger, et stempel til pumpa og litt fett for å smøre opp. Det hele går utmerket ned i glidelås-posen hvor du pakker inn brenneren. Da VET du at brenneren alltid fungerer!

God tur. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.