Gå til innhold
  • Bli medlem

Den store multekrigen


Lyngve

Anbefalte innlegg

På grunn av mangel på andre fornuftige ting å bedrive tiden med i regnveret, så jeg dette programmet på NRK ikveld (i alle fall deler av programmet).

Er det virkelig slik at grunneiere kan nekte folk å plukke multer i utmark og myr?

Holdningene til grunneiere, provoserer meg !!

Jeg skjønner at epleslang er ulovlig, men her er det snakk om multer som vokser fritt i naturen, og derfor også bør kunne høstes fritt av allmuen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iflg Straffelovens §400 kan grunneiere i Nordland, Troms og Finnmark (Tromsø Stift) nekte folk molteplukking på egen eiendom:

"Den, som på uindhegnet Sted plukker vilde Nødder, som paa Stedet fortæres, eller vilde Bær, Sop eller Blomster eller optager Rødder av vilde Urter, bliver ikke at straffe. Denne bestemmelse finder ikke Anvendelse paa den, som plukker Multer på Multebærland i Tromsø Stift enten mod Eierens udtrykkelige Forbud eller uden at fortære dem paa Stedet."

Mer her: http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=2133&amid=1191529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kraft av sin eiendomsrett kan en grunneier utnytte eiendommen ved å dyrke den opp, oppføre byggninger, hogge tømmer eller høste multer. Grunneieren kan også nekte andre i å utnytte hans eiendom, som f.eks å stjele epler eller multer.

Thor Falkanger "Eierrådighet og samfunnskontroll", Oslo 1986

Thor Falkanger "Tingsrett", Oslo 1993

Thor Falkanger "Fast eiendoms rettsforhold", Oslo 1997

Lov nr 16: Lov om friluftslivet, § 2 gir enhver rett til å ferdes til fots i utmark hele året, når det skjer hensynsfult og med tilbørlig varsomhet. § 11 gir dog en innskrenking i denne ferdselsretten, og sier at grunnens eier har rett til å vise bort folk som opptrer hensynsløst eller utsetter eiendommen for skade eller ulempe, eller driver ulovlig høsting av multer.

Det finnes også et vernevedtak etter Naturvernloven § 22 om biotopvern, som innskrenker den almenne ferdselsrett i områder med mye multer.

Så ja Lyngve, du har en svak sak. Det er galt å stjele vet du. Og husk at alle multer har en eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja Lyngve, du har en svak sak. Det er galt å stjele vet du. Og husk at alle multer har en eier.

Høres ut som en odelsmann på en stor gård du Adler :)

Det med retten til å plukke så lenge det "fortæres på stedet", ser ut til å spredd seg til smågodt-hyllene på Rema 1000 også...... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - dette er en sovende regel som ikke blir praktisert i særlig grad. Finnmarks eiendommen eier store deler av Finnmark og har ingen regler for dette.

Det er kun enkelte steder - der grunneier har dette som inntektskilde at regelen blir praktisert strengt. Men det er vel greit nok så lenge det er nærings. Men det er molter nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av mangel på andre fornuftige ting å bedrive tiden med i regnveret, så jeg dette programmet på NRK ikveld (i alle fall deler av programmet).

Er det virkelig slik at grunneiere kan nekte folk å plukke multer i utmark og myr?

Holdningene til grunneiere, provoserer meg !!

Jeg skjønner at epleslang er ulovlig, men her er det snakk om multer som vokser fritt i naturen, og derfor også bør kunne høstes fritt av allmuen...

Heia.

Prøvde å plukke multe i nord norge for 15 år siden men det ble ikke lett:)

Hadde knapt bøy seg ned før det spratt fram en nisse i rødt og blått, og fortalte

at bæra var "kun" hans:) Noen av di kom så fort at en skulle tro at di satt i buskene hele tiden:)

Fikk intrykk at å ta et par bær var stilt likt med grot ran dær:) Ble litt provisert ja..

Tror jeg fikk litt av den dårlige holdningen jeg har til di rødblåe da:)

Var kun di som slik dær men fins sikkert en og annen uten kofte som holder reglene i hevd også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pah

Det springende punkt er lovteksten : som plukker Multer på Multebærland i Tromsø Stift

Ingen rett har definert Multebærland. I mitt enkle hode er det kun Andøy som har noe som kan minne om Multebærland.

Over alt ellers, er det egentlig bare å plukke, og gjøre seg klar til å havne i retten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer så jeg noen nabijenter som begynte å plukke bringebær fra buskene som står på min tomt, men mot veien. Jeg kunne ikke la være å gjøre dem oppmerksomme på at de holdt på å plukke mine bær. De sa at det var så mange. Jeg ville ikke være altfor uhyggelig, men fikk dem etterhvert til å spørre om de kunne få plukke noen og da sa jeg da var greit å plukke noen.

Det er mange multer i Finnmark som ingen plukker, men det krever at du går langt inn på vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare lengst nord i landet det er moltekrig!!! (sjøl om vi her i østerdalen er litt sure på møringene som kommer hver høst..........)

Men har det ikke hendt att norske bærplukkere har blitt kjeppjaget og det som verre er fra finske moltemyrer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var grunneier med 10000 mål og ett lite område med molter, hadde jeg nok blitt litt gretten når jeg kommer inn for å plukke bær i min egen skog og der er rensker for bær. Molter er ikke som blåbær og tyttebær. De er det så masse av at mesteparten aldri bli plukket.

Men jeg hadde nok ikke jaget andre molteplukkere, men spurt om jeg kan få noen bær siden jeg skal ha moltekrem til jul;)

Prøv å gå ned til kyststripen å plukk villbringebær og markjordbær som er inne på eiendommen til fritidshyttene...........

Det tør ikke jeg ;)

Men har du nok molter i frysen og de som er igjen på heia skal være der kun fordi "Dei æ mine!" da er du vrang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gå ned til kyststripen å plukk villbringebær og markjordbær som er inne på eiendommen til fritidshyttene...........

Det tør ikke jeg ;)

Men så har ikke fritidshyttene 10000 mål heller. Jeg synes det burde være uproblematisk å plukke bær om det er så langt fra hus at det er lov å sette opp teltet ved ...bærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsloven og finnmarksloven gir alle rtt til å plukke det de vil, til eget bruk, i utmark, der friluftsloven og fri ferdsel gjelder. Den gjelder ikke på dyrket mark, innhegnet kulturbeite og private hager.

En gang for lenge siden kom noen hvite mennesker til Amerika. Noe senere kom noen menn til en inianerhøvding og spurte om du kunne få kjøpe noe av prærien.

Svaret var at ingen kan eie fislen i vannet og fuglen i luften, og han kunne ikke selge noe han ikke eide.

Et gammelt Cree ordtak lyder:

"Først når det siste treet er hugget ned,

den siste floden er forgiftet og

den siste fisken er fanget,

kommer den rike mann til å forstå at man ikke kan spise penger".

post-4379-133474661303_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.