Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du møtt ville dyr på din ferd?


Sisher

Anbefalte innlegg

Annonse

En gang utpå kvelden under en telttur i Arendalsmarka, litt sent siden det var ganske mørkt, så hørte jeg plutselig noen tunge skritt fra et eller annet stort dyr like på utsiden av teltet. Det gikk noen få sekunder uten at jeg rakk å reagere stort, og skulle akkurat til å titte ut, da det som viste seg å være en elg enten ble skremt av at han snublet i en bardun eller at teltduken vibrerte da snuten traff den. Uansett så ristet det godt i teltet og Dyret la i vei i fullt firsprang innover skogen. En flott liten opplevelse bare noen kilometer unna hjemmet mitt som jeg sikkert alltid kommer til å huske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn i Femundsmarka i påsken for 2 år siden. Noen km sør for Røosen. Vi kjørte ned en skråning for å komme ned til Femunden. Min mann kjørte foran. Han stoppet plutselig fordi han så et stort dyr på ca. 100m avstand. Deretter skjønte han at det var bjørn. Først hvisket vi, til vi kom på at det kanskje var bedre å snakke veldig høyt. Bjørnen gikk videre og vi kjørte ned i en stor bue mens vi sang høyt. Vi så sporene og de var store. Nede da vi tok på oss flere klær, holdt vi godt øye med omgivelsen.

Det var spennende.

Ellers har jeg også truffet på elg flere ganger, om sommeren og på høsten, med og uten unger. Max. 5 stk tilsammen. Men ikke vært i spesiell nærkontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser stadig dyr hjemme ettersom jeg bor litt ute i skauen, mest rådyr, men også grevling, ekorn og rev, ikke så sensasjonelt akkurat.

I sommer satt jeg på taket av uthuset og la ny papp. Jeg hører så det braker i skogen og bare 4-5 meter unna ser jeg en rådyrkalv som løper for livet og hakk i hæl en rev. Farten dyrene hadde i ulendt terreng var større enn jeg trodde de kunne oppnå. Avstanden dyrene i mellom var ikke mer enn en halvmeter, men jeg tror kalven klarte seg, har ikke sett noe kadaver i nærheten etterpå i alle fall. De hele var forbi i løpet av 3-4 sekunder, men å se en slik naturlig jakt på nært hold i egen hage må jeg si beit seg litt fast i sinnet. En naturopplevelse jeg ikke glemmer så fort!

I vinter så jeg en leopard jakte på en stenbukk under safari i Afrika, men revejakten hjemme slår den opplevelsen, sånn bare til sammenligning.

Jeg skulle gjerne ha sett både jerv og bjørn og gaupe og ulv ute i villmarken, men det nærmeste jeg har kommet er noen sporobservasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elg ser man stadig vekk i Nordmarka. Både sommer og vinter.

Den har gjerne en tendens til å gå i skiløyper.

Rådyr ser jeg omtrent en gang i uka i Lillomarka. Men det er fordi noen mater de i skogkanten at det er mange av de i nærområdene. Selv om jeg har med bikkja så flytter de seg ikke før man er nærmere enn ca 20 m så noen av de er kanskje blitt vel "tamme".

Sett ørn en gang de siste årene. Fiskeørn ved Øyeren. Er en del av de der. Stod i et utsiktstårn og så på den med kikkert mens det stupte etter fisk.

Rev så jeg for 7-14 dager siden. Dog var det en som kom langs veien oppe ved Linderudkollen.

Hatt en spurvehauk på beøk i hagen tidligere år men har ikke sett den i sommer. Da var det noen morgenener der lå fjær og rester etter annen fugl på plenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett elg flere ganger. Den ene gangen var et litt morsomt møte. Jeg og en kompis gikk på vidda, et sted vi så absolutt ikke regnet med å møte elg. Elgen lå å hvilte seg i lyngen, og kan verken ha sett eller hørt oss mens vi heller ikke så den før vi var 10 meter unna. Da spratt den plutselig opp av lyngen og beina av gårde. Skvatt litt da, ja.

Ellers har jeg truffet på noen hoggormer. Drømmen er å møte ulv og få knipsa noen bilder. Det hadde vært spennende, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reinsdyr; både med og uten rifle (og uten bør heim)(setesdalsheiene, hardangervidda, kvamskogen),

hjort; på jobb i skauen,

sel; både på jakt(bulandet) og ved ei av bruene i henningsvær,

nise; hardangerfjorden, og samtidig som jeg såg sel i henningsvær,

elg; bl a mellom prestholt og hallingskarvet!,

rev; i et skogholt ved en gangsti en gang jeg var på vei hjem fra byen (ca 3m og tid til å ta bilde...),

havørn; nesten hver dag i Lofoten i vår, fra bil, fra båt, mens vi klatret, mens vi stod på ski, fra flyterminal, og nærmest: ca 10m over oss på den smale ryggen mellom budalstind og festvågtind. for ikke å snakke om ved fuglefjellet på runde, der det var flere andre arter å se også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lå og fløt i overflaten etter en dykketur da et havørn par kom på inspeksjon. var redd for at de ville prøve seg på en smaksprøve så jeg var RASKT ute av vannet! :)

Traff svartbjørn i usa i fjor. den var to meter foran oss da vi oppdaget den og den oppdaget oss. så løp den opp i en skråning og ble stående på ca 10 meter og se på oss mens vi trakk oss rolig ut. den mest skremmende og fantastiske opplevelsen jeg har hatt utendørs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesing :P

Selv har jeg fått elg etter meg, ei elgku med to små.

Gikk i skauen med hundene løse, i skumringen og det var duskregn. Da kommer hundene løpende mot meg med elgene etter seg.

Jeg spratt fort opp i et tre da gitt :D

Hundene stoppet naturlig nok der jeg var, og det samme gjorde elgene. Alle stirret på hverandre, og hundene var merkverdig rolige og avventende. Elgkua blåste og gravde litt i bakken. Jeg klinte meg mer og mer inntil treet og hørte hjerte mitt dunke noe villt :(

Så snudde elgene og forsvant inn i skauen. Hundene var forsatt helt rolige. Jeg kom meg ned av treet og løp som om jeg hadde fanden selv bak meg, hehe.

Nå er dette endel år siden, og selv om opplevelsen der og da var skremmende (byjente som jeg er...) så er jo opplevelsen fantastisk igrunn.

Vil understreke at hundene mine ikke jaget eller herjet med elgene, vi bare "dumpet" på hverandre.

----------------

Rådyr har jeg også fått tett innpå meg.

Gikk i ny skog, med ny hund. Hunden i bånd og jeg snakket av alle ting i mobilen :)

Plutselig kommer et rådyr løpende rett (mer eller mindre) på meg, tok en skarp sving og forsvant. Dette skjedde så fort at min egen hund ikke så hva som skjedde. Rett etter rådyret kom en løs hund i jaktmodus....heldigvis ble den så forfjamset da den så min hund at jakten opphørte.

....................

Grevling så jeg for første gang i sommer, dessverre var den påkjørt og død :(

..................

Huggorm er en av mine skrekk å møte. Men det er knapt til å unngå når man går endel i skau.

Husker engang jeg og en vennine gikk langt inne i skauen, hundene løp løse og kosa seg litt foran oss.

Der midt på stien lå en stor feit huggorm. Jeg frøs til, og venninen min stoppet jo også (hun gikk bak meg).

Huggormen hadde da krøllet seg sammen.....vennina gikk rundt den, men jeg sto som fastfrosset.

Det er vel noe av det dummeste en hundeeier kan gjøre, for da kommer jo hundene tilbake for å sjekke hva som står på.

Og de løp jo rett mot ormen. At ingen av hundene ble bitt, er jo helt utrolig.

Jeg fikk rundt og fikk farten opp...

Har gått på orm i ettertid også, men fryser ikke til lenger :)

Håper å treffe på mer dyr i naturen etterhvert, og da fått det på kamera. Men det er lettere sagt enn gjort gitt :D

post-2737-133474659745_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har møtt:

Elg (flere enn ti ganger, stod en 10-15 min. tid bl.a.en gang sammen med hunden min bak noe buskas og studerte en som spiste ikke mer enn ca 12-15 meter unna)

Grevling (tre stykker på en gang på det meste)

Rev (med og uten unger)

Røyskatt

Ulv (mener ganske bestemt det var det Fimax og jeg så sør i Rogenområdet for flere år siden)

Rådyr (har bl.a. hatt tre stk. overvintrende i hagene i området hvor jeg bor (nært Lillomarka i Oslo))

Huggorm

Stålorm

Lemen (hissige krabater, godt de ikke er større enn de er)

Spissmus! (hissig den også)

Fiskeørn. (i Nordmarka)

Hønsehauk. (i Nordmarka det også)

Er det jeg kommer på i farten.

Nå skal det tilføyes at jeg jobbet utendørs nattestid i en del år, det gjør at man møter en del dyr.

Edit: Villrein (i Rondane, stor flokk i 79-80 engang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paa en golfbane utenfor Glasgow sist fredag der jeg sitter i graalysningen og venter paa madammen og hennes golfbag. Jeg sitter med venstrehanda med tre golfballer dinglende ned bak min rygg. En rev tror at det er mat og snuser paa handa. Mitt hjerte stopper.

Deretter setter reven seg paa benken ved siden av meg, knappe halvmeteren fra meg, mens jeg foretar hjertekompresjoner paa meg selv. En stor flott rodrev som burde fange mus og ekorn istedet for aa tigge mat fra meg. Jeg tror heller ikke den var sulten. Den ville sannsynligvis bare ha tatt det jeg hadde gitt den og gravd det ned for senere bruk. Men jeg ga den ingenting da jeg av prinsipp ikke forer byrever.

Om jeg ser mye rev ? Tre-fire stykker hver dag. Jeg legger ikke merke til dem lenger. De er endel av bybildet. En by uten rev er en by uten sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoggorm møter jeg nesten hver dag i skogen, ganske mye orm i østfold de siste årene.

men har aldri blitt bitt.

har møtt elg,hjort,røyskatt,spissmus,bever,fiskeørn, men det er det ganske mye av også.

ulven er nok det som var finest,pene dyr.

men har aldri sett bjørn, jerv eller gaupe. håper den dagen kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mang en gang møtt elg, hare, bever mm, men det er et par dyreopplevelser som virkelig har betydd mye, og som jeg aldri vil glemme.

Gikk en gang opp på Gilafjellet. Jeg var på vei opp en bratt hammer, hvor fjellet stuper ned til Helinvannet. Da jeg kom opp satt en ørn ca ti meter fra meg. Den majestetiske fuglen snudde hodet sakte, så på meg med et overlegent blikk, brettet vingene sakte ut, og la på svev ut fra fjellsiden. Jeg løp de ti meterne for å få sett mer av fuglen. Den var forsvunnet. Ti år tidligere hadde en ørn fløyet knappe ti meter over meg på en tur i Tibet. Vingespennet var enormt. Skjønner veldig godt hvorfor ørnen har havnet i riksvåpenet til mang en nasjon og konge.

En dag for noen år siden fant en spurvehauk det for godt å slå seg ned i naboens tre. Noen fasaner hadde slått seg ned i nabolaget, og det var vel dem og duene som lokket. Fikk en 1/2 time å studere denne fantastiske fuglen, som satt bare sju meter unna vinduet. Med kikkert kunne jeg studere alle detaljer.

Som Martin M. har nevnt har vi hatt gleden av å møte ulv. For noen år tilbake var vi på padletur i Femundsmarka på svensk side. Det blåste ganske fælt den dagen. Vi padlet på Bredåsjöen. På moreneryggen ca 100 meter over oss så vi gråbein spankulere målrettet langs vannkanten. Noen ganger snudde den seg mot oss, men var ikke synelig bekymret. Vi så ulven i alle fall i en tre minutters tid.

Råeste opplevelsen med dyr er for ca 20 år siden. Jeg og noen venner hadde seilt til Hopen utenfor Svalbard. Dette var på sommeren. Etterretningsfolka på øya fortalte at det var en ungbjørn som var igjen på øya. Den hadde ikke blitt med selen og isen nordover. Vi tok gummibåten for å finne bjørnen. Etter noen timer dukket en hvit prikk opp. Da vi kom nærmere så vi en stakkarslig bjørn. Pelsen var mange nummer for stor, og hang som filler under buken på dyret. Den beveget seg sakte, og kastet bare noen få blikk mot oss. Jeg satt i baugen av gummibåten, bevæpnet med en nødrakett. Vi kjørte litt nærmere i sakte fart, og var bare 15 meter fra bjørnen. Plutselig stoppet motoren. Lynraskt reiste det før så slappe dyret seg på to, og kastet seg ut i vannet. Jeg hørte noen skrike "start motoren!" Så husker jeg ærlig talt ikke mer, før jeg "våknet igjen" langt ute på fjorden. Isbjørnen må ha drukna når den hoppet på sjøen. Passe idiotisk oppførsel fra vår side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svømte sammen med en hvalhai på 10 meter (Donsol, Filippinene), og dette er uten tvil mitt største øyeblikk med en vill skapning (verdens største fisk). Utrolig hvor liten man føler seg i en slik sammenheng...

Å se en Condor fly over Grand Canyon i soloppgang er heller ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elg: Møtte på en elgfamilie på fem, gående på rekke og rad, under en vårskitur for noen år siden.

Rev: Foruten enorme mengder hvitveis, så jeg tre rødrever på øya Austra, på grensen mellom Trøndelag og Nordland.

Bavian: På tur til Kakum NP, Ghana, måtte bussen bremse brått da en flokk bavianer krysset den knusktørre veien.

Delfin: Arrangert båttur utenfor sørvestkysten av Tenerife.

Dessverre har jeg ikke sett noen av de store rovdyra vi har i norsk natur, selv om jeg bor i bjørneland :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to timer siden var jeg to meter unna en rovfugl som tok ei skjaere. Rovfuglen hadde en blanding av oransj lignende graa fjaer og et kvass nebb. Et nebb den viste meg da jeg var to meter unna. Det nebbet lokket ikke til noe videre bekjentskap....... Okke som; jeg hadde nettopp spist frokost og unnet rovfuglen sin frokost. Jeg trakk meg unna og observerte rovfuglen tok livet av byttet og begynte med spisingen.

Jeg skal sjekke hva slags rovfugl det var. Buzzard sier noen. Jeg vet ikke det norske ordet.

Brutalt og vilt...... men allikevel vakkert. Spis eller bli spist. Noe som minner meg om at jeg skal lage middag til madammen senere i dag.........

Redigering: Det var en buzzard. Se http://www.rspb.org.uk/wildlife/birdguide/name/b/buzzard/index.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.