Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsøk på Trollatraversen 19/9 2009


Emil

Anbefalte innlegg

Atter en gang på tampen av sesongen skulle turen gå opp i Trollamassivet, men denne gangen var det meningen å gå Trollatraversen fra Grasdalen via Skarfjell med retur ned Pinakkelskar. Dette skulle vise seg og bli mere krevende en hva vi forventet på mange måter!
Siste uka hadde nysnøen lagt seg ned til ca 13-1400 moh, vi var klar over at dette kunne skape problemer men vi ville gjøre et forsøk uansett.
 
Vi gikk opp i Grasdalen Fredagskveld, slo opp teltet og krøp tidlig i posen for å være klare for neste dag.
kl 05.50 var hodelyktene på plass og vi tasset avsted.
 
Skarfjell 1790 moh:
Turen gikk opp rasrenna rett ovenfor Virumsetra, midtvegs stoppet vi og beundret Jøtullan som stikker opp av den grove ura.
Kl: 09.00 var vi oppe på skarfjell, herlig utsikt mens morgensola tok tak.
 
Trollporten:
Ned fra Skarfjell starter traversen, her er det en fin bred rygg som det er enkelt å ta seg ned. Plutselig står vi overfor et hakk i eggen foran oss, jeg har i lang tid gledet meg til å se Trollporten og ble ikke skuffet, meget fascinerende byggverk moder jord har stått for her!
 
Videre går turen opp over en navnløs 1640 topp, deretter ned i snøskar. Ifølge føreren skulle vi traversere ut i siden mot giklingdalen for å ungå en del vertikale hamre og hakk. Det var her problemene startet, pga snøen var det ikke noe særlig å ta seg frem i sidene, det var også vanskelig å se hvor vi skulle ta oss frem når snøen lå i alle hakk og fordypninger. I tillegg er det bratt og utrolig mye løs stein, denne kombinasjonen førte til at vi brukte mye lengre tid en forventet.
 
Nordre Trolla 1800 moh:
Etter å ha forsert mesteparten av stigningen mot Nordre, traverserte vi ut mot Grasdalen ca 50 m under toppen, her kom vi som beskrevet inn i en bratt kamin som ledet oss direkte til toppen. Her var det også snø, men det var litt fastere fjell så dette var en lettelse etter å ha strevet tidligere på ryggen.
 
Oppe på toppen var det flott, kjempefin utsikt og supert, krystallklart høstvær. Men her stoppet også ferden.
Ryggen fra Nordre mot Store åpenbarte seg snødekt og skremmende. I starten en skarp egg som ser helt grei ut, mot slutten må en forsere tre vertikale hamre med vanskelighetsgrad opp til 4+, "Usedvanlig luftig klatring" ifølge føreren. For å omgå disse hamrene, noe vi hadde planlagt, må en traversere ut mot Giklingdalen, her var sidene såpass snødekte at vi fant ut at det var best å la være.
Vi diskuterte å klatre vertikaleggene, men jeg føler meg ikke klar for 4+ klatring i såpass luftige omgivelser, jeg har ikke så mye klatreerfaring, er vel best å innse sin egen begrensning :) selv om det var fryktelig surt å gå ned halveis....
Tidsforbruken var også overskredet, vi hadde brukt alt for lang tid og kunne risikert å mørknet ned før turen var over. Konklusjon: Neste gang blir turen tatt når nettene er lyse og fjellsidene er fri for snø..!
 
For returen valgte vi å ta oss ned en rygg som leder ned mot sørvest, retning Grønvatnet, før vi kom så langt dreide vi nordover og gikk ned i Grasdalen. Vel nede ved bilen slo klokka 19:30 og vi var på tross av returen glade og fornøyde. En kjempedag med kjempevær!
 
 
Grasdalen
90067_s.jpg
Tårnet stikker seg frem
90068_s.jpg
Jøtullan
90069_s.jpg
Trollamassivet fra Skarfjell
90070_s.jpg
Trollporten
90071_s.jpg
90072_s.jpg
Spekulering
90073_s.jpg
90074_s.jpg
Kort rast før siste hammer opp til Nordre
90075_s.jpg
90076_s.jpg
Bernt vurderer neste steg.. skal, skal ikke!
90077_s.jpg
90078_s.jpg
Tilbakelagt strekning
90079_s.jpg
Rapell
90080_s.jpg
Siste glimt av Store før vi skar ned mot Grasdalen
90081_s.jpg
Vel nede i øvre del av Grasdalen
90082_s.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Ja det er spesielt.

Å være oppe i Trollamassivet gir en mektig høydefølelse, spesielt med tanke på differansen til de lave dalene irundt.

At fjellkjeden i sin fulle lengde er stupbratt på begge sider gir jo også ekstra sug i magen.

Selv om det ikke er snakk om noen voldsom høyde (Store Trolla 1850, nordre Trolla 1800, søndre Trolla 1740) Vil jeg si at dette er et eldorado for tinderanglere med tanke på nevnte faktorer. Egentlig litt synd at ikke flere tar turen innom området.

Men jeg har en kraftig følelse av at dette for mange blir uinteressant da det ikke er snakk om den "magiske" 2k grensa..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skjære alle under en kam :D

Men jeg tror det er en del som faktisk ikke bryr seg særlig om topper under 2k, det er vel egentlig værst for dem selv.

Landet er jo fullt av flotte fjelltopper under 2k, Tenker da på lofoten, romsdalen osv..!

Men nå blir vel sikkert jeg litt patriotisk ovenfor denne type topper da jeg har vokst opp på nordmøre :)

På samme måte som folk i Jotunheimen og omegn kan være patriotisk ovenfor 2k topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landet er jo fullt av flotte fjelltopper under 2k, Tenker da på lofoten, romsdalen osv..!

Innrømmer gjerne at Jotunheimen er i mitt hjerte, ja :) Når man er lommekjent får man et spesielt forhold til området. På tur blir det som om man møter igjen gamle venner, liksom. Fjellene viser seg fra andre vinkler, under andre værforhold osv. Så jeg blir visst aldri ferdig med dem. Og godt er det.

Stetind i Lofoten var en flott topp. Jeg har enda ikke vært på Hjelledalstind (under 2000) enda (på andre siden av dalen ved Falketind), men den ser veldig fin ut. Har hytte like ved, så den står for tur: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer gjerne at Jotunheimen er i mitt hjerte, ja :-) Når man er lommekjent får man et spesielt forhold til området. På tur blir det som om man møter igjen gamle venner, liksom. Fjellene viser seg fra andre vinkler, under andre værforhold osv. Så jeg blir visst aldri ferdig med dem. Og godt er det.

Det er det nok flere som kjenner seg igjen i, vi knytter sterke bånd til fjellene i hjemtraktene.

Jeg bor i ålesund for tiden, er jo plenty heftige topper her også! Så jeg får se om det er noe som slår følelsen jeg får oppe i Trollamassivet eller generelt i Innerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ja takk begge deler! Hjertet er i Jotunheimen, og jeg håper å ta alle 2k-toppene etterhvert, men haster ikke, for alle skal tas i knallvær. :-)

Storkoser meg på andre topper også, i dag er det en måned siden fantastiske Råna for min del, og i går var jeg på en 1800-meterstopp, langt unna Trollheimen, men likevel...

Trollheimen må oppleves ja! Ellers er det synd at livet er for kort til å kunne bli skikkelig kjent i alle Norges fjellområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det er en laaaaaang travers! De som jeg har pratet med sier at den må taes med overnatting underveis.

Den fullstendige Trollatraversen: Klatring opp sørøsthjørnet på skarfjell, travers fra skarfjell til Nordre Trolla, Klatring fra Nordre til Store Trolla, travers fra Store til Søndre Trolla, ned fra søre, forsering av V-skar og Pinakkelskar, Travers ut til Hoåsnebba. Så var det returen, vanligvis ned til Giklingdalen tilbake til Innerdalen!

Vi hadde ikke sjangse til å rekke over dette (vi droppa også klatreruta opp skarfjell). Neste gang skal vi gå når det er tørt, snøfritt og lyse netter..

Om du er i området men ikke har tid til hele sulamitten vil jeg anbefale denne turen. Jævlig artig og luftig tur med kort innmarsj, her er det rett på sak:)

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten det er et must. En kamerat forsøkte å gå den for en del år siden, sammen med en vant klatrer. De avsluttet etter Store Trolla og gikk rett ned i Giklingdalen, da hadde de brukt 18 timer når de var tilbake til bilen, under optimale forhold vel og merke..

Så de gamlegutta som har beskrivelsen i føreren til Innerdalen, de måtte vært hinsides spreke. Tidsbruken er beskrevet som en lang dag 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nok en bekreftelse på tidsbruken som er nødvendig på "den fullstendige Trollatraversen". Grimz og Jo hadde riktignok dårlige forhold, men sløyfa sørøsthjørnet (10 taulengder 5+) og Stortoppen på Skarfjell, Likevel tok det 17 timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.