Gå til innhold
  • Bli medlem

Sept 2009, rypeobservasjon


essem

Anbefalte innlegg

En gledelig observasjon, den hører ikke til under jakt :) I går var jeg på en 5t tur i fjellet, foran meg fløy det opp 5 ryper når jeg var på ca 1100moh (så ei ned i dalføret tidligere også). Jeg tenkte at det var trist at det var blitt så mye mindre rype de siste årene. Ei stund etter ser jeg en ny flokk, 7stk i tallet. Kanskje samme, kanskje ikke. Fin fugl, nå i ferd med å bli hvit. Etter å vært på toppen av fjellet (Dalmannshornet, Stranda), på vei ned igjen flyr det opp rett foran meg en flokk ryper jeg ikke har sett maken til på ca 5 år. Jeg prøvde å gjøre et kjapt overslag og telle fort, mener det var minst 60 fugl i flokken. Gøy :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra at det finnes ryper igjen i fjellet enda! :lol: Den generelle tendensen er jo at rypebestanden har gått kraftig ned de siste årene. Dette kan sikkert variere endel fra landsdel til landsdel, men iflg. obesrvatører og (rype)-jegere :) er tendensen ganske lik over hele fjøla (med visse unntak som det essem forteller om).

Hva skyldes dette (dvs. den kraftige tilbakegangen av bestanden)? Jo, bl.a. overbeskatning og jakt! Trist at det er slik, for dette er jo en flott fugl som hører naturlig til i fjell- og dalfører.

______________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rypekull på 5 og 7 ryper er vel bare noenlunde det som må til i reproduksjonen for at stammen skal opprettholdes for neste året....

60 ryper er ikke kull, og kan egentlig ikke si så veldig mye om rypemengdene. Det er unormalt at rypene har flokket seg så tidlig, trolig var det fjellryper, og ikke liryper. Det skjer vanligvis ikke før den første snøen kommer og rypene for alvor har begynt med skifte av fjærdrakt.

Husket en gang på slutten av 90-tallet, jeg jaktet fjellrype i Tydal i månedskiftet sept-okt. Da var det en gang hele fjellsiden var fylt med tusener av ryper, som bare sprang på bakken. Det var umulig å komme innpå for skudd, men veldig fasinerende skue. Rypene var da blitt ganske kvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 ryper er ikke kull, og kan egentlig ikke si så veldig mye om rypemengdene. Det er unormalt at rypene har flokket seg så tidlig, trolig var det fjellryper, og ikke liryper. Det skjer vanligvis ikke før den første snøen kommer og rypene for alvor har begynt med skifte av fjærdrakt.

Nå har i alle fall rypene her i fjellet begynt å bli hvite, såg ut til at de har fått skiftet ca halve fjærdrakta. Kanskje rypa varsler tidlig snø i år :) Nei, jeg har ikke tenkt over tidligere år når tid de har brukt å skifte. I oktober er de i alle fall helt hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er unormalt at rypene har flokket seg så tidlig, trolig var det fjellryper, og ikke liryper. Det skjer vanligvis ikke før den første snøen kommer og rypene for alvor har begynt med skifte av fjærdrakt.

Det er ikke unormalt at rypene flokker seg så tidlig på Sunnmøre. Den første snøen har også kommet, men smeltet vekk igjen.

Jeg har inntrykk av at fjellrypebestanden er nokså stabil sammenlignet med lirype i denne landsdelen. Terrenget er ikke akkurat til menneskets fordel, og det begrenser antall jegere. Lirypa har større press både fra jegere, rovdyr og sau, som tramper ned egga.

Jeg har jaktet etter flokker på sikkert 200-300 ryper. Disse er håpløse å komme tett nok innpå, men redningen er at det nesten alltid sitter noen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellryper har gjerne lengre sykluser i bestandssvingninger, lirypa svinger mest med smågnagerbestanden, dvs. 3-4 års sykluser. Fjellrypebestanden svinger mere med 10 års sykluser...

Fjærdrakten blir ikke bare plutselig kvit, det er rypene som steller fjærdrakten og napper ut sommerfjærene selv, når det kommer snø og de mener vinteren kommer. Fjellrypene er ofte tidligere ute med fjærdraktskifte enn lirypa, selvsagt pga. vinteren kommer tidligere i høyden, har ikke noe direkte med dagslyset å gjøre. Rypene kan bomme noen ganger på fjærskiftet hvis snøen smelter og de har skiftet fjærdrakt. Da oppsøker rypene de siste snøflekkene som ligger igjen for å finne kammuflasje... Kan være enkel jakt i slike perioder i overgangen til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg tar feil med at rypene napper ut sommerpelsen. :wink:

Villmarksprinsesse er nok inne på det, fjærskifte til rypene blir påvirket av lyset, det er hvor mye dagslys det er som er avgjørende. Jeg lærte av "gamlekara" når jeg var gutt at det var lengden på dagene som påvirket fjærskiftet og ikke når snøen kommer.

Rypene mister sommerfjærene da vinterfjærene vokser ut. Har skutt mange ryper når de er i fjærskiftet og sommerfjærene sitter da ganske løst, det skal ikke mye til før de løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bilde, tatt ca 23/8, viser vel at de hadde begynt å skifte allerede da?

Alle ryper er hvite på det meste av kroppen hele året.. Det er bare når de sitter med vingene foldet at de er dekket av kamuflasjefarge. Ryper med vingene ute, eller som løper vil man alltid se hvitt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.