Gå til innhold
  • Bli medlem

To menn reddet ned fra Ytstetind


Lyngve

Anbefalte innlegg

Dette innlegget bør være en liten rettesnor til alle som uten kunnskap om den situasjonen vekommende befinner seg i, kritiserer og generaliserer den situasjonen som andre er kommet i. Det er ikke alle som ber om å havne i den situasjonen, det er faktisk slik at ting skjer slik at ALLE kan ha behov for å tilkalle hjelp. Det er aldri særlig lurt å skrive en generell fasit før alle fakta er på bordet og alle fakta er kjent. Denne ble litt for dum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ble hentet med helikopter i går på Ystetind !
Flott at du skriver om hva dere opplevde og jeg er enig i at det var tøfft at du velger å skrive om det. Det hadde sikkert vært nyttig om du beskrev mer detaljert hva dere opplevde på denne fjellturen! Kanskje noe andre kan lære av det - nå på høstparten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Er forsåvidt enig med Lyngve at det er greit med holdningsakapende arbeid bla. for å ungå at folk mister respekten for kostnader / redding . Jeg tilkaller selv ikke hjelp dersom jeg er strengt nødvendig for å overleve. Er i utgangspungtet klar for å svette / blø / ikke spise / fryse og ikke sove på to døgn for å ungå helikopter . I utgangspungtet synes jeg faktisk det er litt flaut å måtte tilkalle helikopter, men i situasjon i forrigårs var det nødvendig...

Utgangspungtet for denne turen var som jeg inrømmer litt på kanten, da vi ikke startet før kl. 15.00. Ser i ettertid at dette var dumt. ...Var ikke dette i seg selv som gjorde det umulig å komme ned. ...

Vi hadde en fall-ulykke som gjorde det umulig for oss å komme oss ned. Dette har ingenting med mørket å gjøre. Vi hadde med hodelykter, så det var egentlig ikke et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes som regel alltid to sider av en sak, og jeg beklager at jeg har uttalt meg så bombastisk på spinkelt grunnlag. Vi har hatt en del diskusjoner om sikkerhet i fjellet i det siste på Fjellforum, og da denne nyhetsartikkelen dukket opp, ble det litt for fristende å statuere dette som et eksempel.

Jeg beklager igjen at jeg tok politiets uttalelser for god fisk. De uttalte at mennene ble overrasket av mørket, og ikke klarte å orientere seg i terrenget. Skader ble det ikke nevnt noenting om. Og med skade som gjør at man ikke klarer å komme seg ned igjen for egen maskin, stiller jo saken seg ganske annerledes. I så tilfelle ville det jo også vært poengløst å sitte ut natten for å vente på dagslys, noe som jeg fremhevet som "den beste løsningen" når begge (som politiet hevdet) var godt kledd.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Lyngve beklager at han tok politiets/ medias utatlelser som god fisk ... ...Politi-folk / media-folk er vanelige mennesker... ..Det handler ikke om denne saken og denne reddningsaksjonen. Det handler om at Lyngve beskriver meg som idiot i media på grunnlag av noe han har hørt / sett i media.

Greit å beklage, men saken hendler egentlig om at Lyngve må starte sitt egent holdningskapende arbeid med sin egen hjerne ! ...Hva hadde skjedd hvis jeg ikke hadde sett disse inleggene ! ....Har Lyngve skrivi flere steder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke jeg som har kalt deg idiot (hvis du tar deg tiden med å lese hele tråden igjen).

Jeg kommenterte saken (slik jeg feilaktig tolket den), men jeg driver ikke med personangrep på en navngitt person slik du nå innleder...

Jeg har bedt om unnskyldning, og hvis ikke det er godt nok, får du finne et annet sted å avreagere på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du skriver om hva dere opplevde og jeg er enig i at det var tøfft at du velger å skrive om det. Det hadde sikkert vært nyttig om du beskrev mer detaljert hva dere opplevde på denne fjellturen! Kanskje noe andre kan lære av det - nå på høstparten.

javascript:emoticon(':D')

Skulle gjerne det !

..har skrebet litt mer, men i denne saken er jeg i utgangspungtet angrepet som en ulv, så er litt forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg har bedt om unnskyldning, og hvis ikke det er godt nok, får du finne et annet sted å avreagere på...

Hva faen er dette for noe. Er det som moderator du uttaler deg? Hvis ikke Jan Stefan godtar unnskyldningen din får du godta det. Bruk litt mer tid på å lese hva du skriver før du trykker "Send".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke jeg som har kalt deg idiot (hvis du tar deg tiden med å lese hele tråden igjen).

Jeg kommenterte saken (slik jeg feilaktig tolket den), men jeg driver ikke med personangrep på en navngitt person slik du nå innleder...

Jeg har bedt om unnskyldning, og hvis ikke det er godt nok, får du finne et annet sted å avreagere på...

Ok ! Ok ! ..sjekket det , var ikke det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om mine subjektive holdninger på noen måte har såret vedkommende som trengte hjelp, skrev selv i et av mine innlegg i denne saken, at det finnes X-faktorer som gjør at alle og enhver kan trenge bistand, til og med kanskje med og Lyngve en dag (bruker deg som eksempel Lyngve, siden vi er de store stygge ulvene her)

Men: Jeg forstår godt uttalelsene som har komt, på grunnlag av saken (slik vi kjente den når tråden startet) det er flott at det ble litt debatt rundt dette temaet, ikke om denne saken, men om temaet... Jeg er urokkelig på mitt punkt angående enkelte personers evne til å ta feil vurderinger i fjellet for tiden, og det er ikke greit, alt til sin tid... Tur etter evne..

Men for all del, legger meg paddeflat hva denne saken angår, og de personene som er involverte i denne saken.. Selv om motangrep blir like useriøst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Lyngve beklager at han tok politiets/ medias utatlelser som god fisk ... ...Politi-folk / media-folk er vanelige mennesker... ..Det handler ikke om denne saken og denne reddningsaksjonen. Det handler om at Lyngve beskriver meg som idiot i media på grunnlag av noe han har hørt / sett i media.

Greit å beklage, men saken hendler egentlig om at Lyngve må starte sitt egent holdningskapende arbeid med sin egen hjerne ! ...Hva hadde skjedd hvis jeg ikke hadde sett disse inleggene ! ....Har Lyngve skrivi flere steder ?

Her diskuterer vi med grunnlag i den informasjonen som til enhver tid er tilgjengelig. I går var det informasjon fra politi/avis. Vi kan ikke sitte her og gjette at de tar feil, og altså kan vi heller ikke bebreides for å skrive som vi skrev.

Nå kom du med ny informasjon som førte diskusjonen videre. Akkurat som et internetforum skal fungere altså, og ingenting å gråte for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er dette for noe. Er det som moderator du uttaler deg? Hvis ikke Jan Stefan godtar unnskyldningen din får du godta det. Bruk litt mer tid på å lese hva du skriver før du trykker "Send".

Nei, jeg oppfordrer bare til å unngå en unødvendig person-krangel her, og din uttalelse er bare med på å spore av ytterligere. Hadde du fulgt litt mer med, så opptrer jeg ikke som moderator på Fjellforum. Jeg har ikke moderert et eneste innlegg på 3-4 år. Så vennligst ikke anklag meg for å bruke "moderator-våpenet". Du burde heller anklage meg for å ikke gjøre jobben som moderator !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg oppfordrer bare til å unngå en unødvendig person-krangel her, og din uttalelse er bare med på å spore av ytterligere. Hadde du fulgt litt mer med, så opptrer jeg ikke som moderator på Fjellforum. Jeg har ikke moderert et eneste innlegg på 3-4 år. Så vennligst ikke anklag meg for å bruke "moderator-våpenet". Du burde heller anklage meg for å ikke gjøre jobben som moderator !!!

Er ikke noe uenig i at debattene her på FF ofte sporer av. Folk uttaler seg alt for bombastisk. Et godt eksempel er hvordan du startet denne tråden. Du står oppført som moderator på framsiden under "Klatring", så jeg antok at du fremdeles var det. Jeg reagerte når du skriver "får du finne et annet sted å avreagere". Nok om det.

La oss heller gå tilbake til utgangspunktet for tråden. Jeg tror ingen inne på FF er uenige i at man ikke bør tilkalle hjelp før man virkelig trenger det. Men når er det?

...Lurer på hva som hadde fått meg selv til å ringe redningssentralen? :)

Hva skal egentlig til for å ringe etter nødredning??

Føler selv at det må være snakk om skikkelig dødsangst før jeg hadde gått til det skrittet.

Da tror jeg du er for seint ute Kryk. Har dødsangsten slått til er man sannsynligvis ikke istand til å ta rasjonelle beslutninger.

Dessuten er det et problem for redningtjenesten at folk lettere ringer etter hjelp enn før? Mitt inntrykk, og det jeg har lest, tilsier at folk er mye bedre utstyrt i fjellet enn før. Antall ulykker har gått ned (i allefall i vinterfjellet). Ut fra presseomtale av dødsfall synes jeg det ser ut som det er spesielt utlendinger som omkommer i norske fjell (og fjorder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år var det en tysker på Vidda som brakk foten samt at han fikk revet et bånd. Han trodde det var bare båndet, og etter et ufrivillig opphold på nærmeste hytte (dit greide han å gå) i 10 dager (nesten hele fjellferien) gikk han også to (!!) dagsetapper ut igjen (med 20 kg sekk, vel å merke), for han syntes ikke hans skade kvalifiserte til helikopter. Hadde han visst at foten var brukket og at han ødela den med utmarsjen veldig mye mer, ville han nok gjort det annerledes. Men det sitter tydeligvis veldig langt inne noen ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at redning er gratis hvis ikke folk har vært svært uaktsomme. Det skjer sjelden uhell på fjellet når man tar i betraktning alle som ferdes der.

Kostnadene for å redde folk har det offentlige råd til. Det utgjør uansett bagatellmesige beløp hvert år. Bruk gjerne skattepengene (eller oljepengene) mine til det. Det er ikke det verste de kan gå til (pensjonsavtaler for stortingspolitikere anyone...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dømet over har vist at det å stole på media er risikoprosjekt, men det var også ein annan redningsaksjon i helga som for meg virkar temmeleg aktlaust. To tyske kvinner la ut frå Flåm i tretida om ettermiddagen for å gå til Grindaflethytta, ein tur som vel er oppgitt til 7 timar DNT-tid (altså utan pausar). Sola gjekk ned rundt kvart på åtte og halv ni, eller 5 1/2 time etter at dei la ut, var det mørkt.

Kanskje hadde dei planlagt dette med hovudlykter, kva veit eg, men dei frann i alle fall ikkje fram og måtte flygast ut våte og kalde med helikopter morgonen, etter at Røde kors, Sivilforsvaret, Hovudredningssentralen i Sør Norge og politiet var mobilisert...

http://www.sognavis.no/lokale_nyhende/article4595205.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det inngår i jobben min å ha ansvaret for å finne disse idiotene (for det er det de er) så er det i hvertfall bra at de ikke begir seg på lengre turer en dette..
Sett litt i retrospekt håper jeg virkelig at din respekt for de du skal berge i fjellet er høyere enn du meldte på foregående side her?

Det er utrolig vanskelig å sette seg inn i de situasjonene som betinger en redningsaksjon. Jeg har selv blitt reddet ned av fjellet med helikopter etter et snøras, men følte da at redningsmennene (330) var svært profesjonelle. Jeg vet ikke hvilken redningsmann du er, men går ut i fra at den holdningen du viser ikke er noe man blir lært på kurs i hjelpekorps, sivilforsvar, brannvern osv?

Jeg følte meg selvsagt den gang som en idiot selv, men det sa ikke de til meg. Hadde de gjort det ville jeg funnet yrkesvalget noe merkelig. Det er jobben. Det er en svært høy terskel for å ringe etter hjelp. I mitt tilfelle var det politiet som tok beslutningen om å berge meg ut med helikopter - ikke meg selv. Og dette tror jeg gjelder flere redningsaksjoner enn man tror. Mobildekning er et stikkord her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere prater litt rundt hverandre.

Fjellredderen mener folk som legger ut på langtur få timer før det blir mørkt, gjerne med lite klær,mat og erfaring. Noe som kan kategoriseres som dumskap, kall det gjerne uvitenhet men det er en god kombo spør du meg. Dette er vel å be om trøbbel.

Når du kjiver skriver at du ble reddet ut med kopter, vil jeg ikke tro at momentene over var grunnen til at du ble fløyet ned. godt planlagte turer med erfarne folk kan også gå galt. men da er det ikke dumskap som er grunnen.

Dette er jo to vidt forskjellige scenarioer og dere diskuterer som om de er akkurat like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at redning er gratis hvis ikke folk har vært svært uaktsomme.

Og hvem skal avgjøre om noen har opptrådt svært uaktsomt? Er f.eks basehopping svært uaktsomt?

Skal man benytte tilsvarende kriterier i helsevesenet angående retten til fri behandling?

Jeg mener at redning må være ubetinget gratis (for norske statsborgere), med mindre man har ringt inn falske nødmeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem skal avgjøre om noen har opptrådt svært uaktsomt? Er f.eks basehopping svært uaktsomt?

Skal man benytte tilsvarende kriterier i helsevesenet angående retten til fri behandling?

Jeg mener at redning må være ubetinget gratis (for norske statsborgere), med mindre man har ringt inn falske nødmeldinger.

Tror du feiltolket det jeg skrev. Dersom du spør konkret om grensen for grov uaktsomhet, er den det samme på fjellet som ellers i samfunnet.

Det er ikke vanlig at statsborgerskap spiller noen rolle i forhold til redning i Norge. Folk blir ikke gjort erstatningansvarlige fordi de f.eks er danske. Slik er i hvert fall praksis i dag uahengig av om du støtter den eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er ikke morsomt å måtte ringe helikopter å belaste skatte-betalerene med dette

Selve helikopterutrykningen i seg selv er ikke så dyr. Det som koster er den faste beredskapen, det fastlønnede personellet og det faste vedlikeholdet. Ekstrakostnader ved utrykning utgjøres vel grovt forenklet hovedsaklig av drivstoffutgifter.

(Den faste beredskapen må vi uansett ha)

Ofte kjeder personellet seg og sjeleglade når det endelig skjer noe, slik at de kan rykke ut og få vedlikeholdt sin kompetanse/ferdigheter.

Forøvrig kunne det kanskje vært artig å opprette en tråd hvor folk kan skrive om situasjoner hvor de har måttet få assistanse fra f.eks helikopter eller annen redningstjeneste, eller har vært på nippet til å trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det vel slik at man henter ned dode folk med helikopter fra ulykker.

Er det ikke samme ressursbruk at man ringte for helikopter mens man var i live istedet for at helikopteret hentet ned de forulykkede og dode dagen etter ? Det blir akkurat samme bruk av mannskaper og bensin. De som var paa fjellet har familie og de synes sikkert det var kjekkere med disse i live enn som dod.

Ressursbruken er den samme, er den ikke det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gir et stort missbruk av redningstjenester, som igjen vil gi enormt behov for å utvide tjenesten.

---

Å snakke om at det er fin trening, og lav marginalkostnader ved enkeltoperasjoner er feil. For du må da hensyn ta att beredsskapen må økes betraktelig, når terskelen for redning senkes, da får du virkelig synliggjort kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den konkrete saken her lar jeg ligge, men prinsippet er jo en evigvarende diskusjon..

Ressursbruken innen redningstjenesten er en fast post i das statsbudsjett. Om det ikke er noen å redde, så flyr de likevel, for treningens del. De må jo forsvare budsjettet sitt.. (Husker ikke hvor jeg leste/hørte dette. Mulig i en debatt rundt Jarle Trå, selv om ikke 330 var aktuelt i den saken) Det er ikke politi alene som bestemmer om 330 skal inn eller ikke. Den beslutningen tas i samråd med hovedredningssentralen.

Dette landet har enn så lenge råd til å sende helikopter, om det er luftamb. eller 330. Det som undrer meg mest er hvorfor lokale hjelpekorps ikke blir kalt ut i større grad. Som sagt, gjelder ikke denne saken. Men synes ofte 330 blir satt inn for å hente folk som lett kunne vært hentet ut med scooter eller bare assistert ned igjen. Selvsagt: er de med i letingen, så er det heller ingen grunn til at de ikke kan gå ned og hente fremfor en kald scootertur ned igjen, men kanskje terskelen for å sette dem inn burde vært høyere. Men da forsvinner vel "idiotene" fra fjellet..

Sakset et par kjappe fra redningsnett: Hvor ikke et hjelpekorps istedet?

http://www.aftenbladet.no/lokalt/ryfylke/1086663/Reddet_av_mobiltelefon-lyset.html

Denne er riktignok av det mer ekstreme, men fuuult mulig:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3292383.ece

Nå blir dette litt røde kors, men det gjelder alle de frivillige grenene.

Medlemmene i frivillige hj.korps er vel ikke med pga klubbkvelder eller loddsalg? Jo flere og oftere profesjonelle (og kostbare) som settes inn, jo mer utfaset blir de frivillige. Undrer meg at så mange, spesielt i utkantene gidder være aktive medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.