Gå til innhold
  • Bli medlem

Racersykkel - hvordan få testet en slik?


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Jeg synes det kunne vært gøy å hatt en racer til treningsbruk. Men er ikke veldig glad i alt for lav komfort, så er litt skeptisk for om det er noe for meg. Er mest vant til å sykle hybrid i ganske oppreist stilling. Men når jeg ser de som sykler racer/landeveissykler så ser det utrolig gøy ut å kunne sykle i en sånn fart. Jeg tror det ville vært dumt av meg å bare kjøpe en racer, det kunne fort blitt til at den aldri ble brukt. Det jeg er mest skeptisk til er om kroppen tåler å sitte en sånn stilling, det ser brutalt ut!

Finnes det muligheter til å teste en racersykkel? Og gjerne mer enn bare rundt kvartalet... Kan man leie racersykler noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tror ikke du vil sykkle så mye raskere med en racer:/

Dette er ikke riktig.

Man vil kunne ha en vesentlig høyere gjennomsnittsfart ved bruk av racersykler enn ved bruk av MTB og hybrid. Noen av årsakene til dette har med mengden luft man fanger (mer aerodynamisk sittestilling), rullemotstand i dekk, utveksling på girsystem o.s.v. Dette har en innvirkning når man skal sykle en del mil.

Seriøse sykkelforhandlere vil i mange tilfeller dersom de oppfatter deg som seriøs kjøper la deg få prøve sykler i et par timer mot at du legger igjen et depositum og/eller f.eks. sertifikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon som deg. Kjøpte meg en Trek 7.6. Rask hybrid ! Big fun ! Kan brukes til trening, by og tur. Ikke helt racing, men du verden så gøy !!!!! Stiv og god ramme. Fin når det går oppover og enda finere i stor fart nedover...... Bontrager racing hjul, tiagra racinggir ( ikke "state of the art"), men funker som faen !!! Ekstremt mye sykkel for pengene........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville ikke sammenligne hybrid mot en racer, sykler aktivt selv med en racer, en Scott CR1 som veier rundt 8 kg.

Hybridene er noe tyngre, opp mot 15 kg, de kan ha noen karbondeler, som f.eks en karbongaffel. Men ellers er rammen i aluminium.

Skal man ha racer er en med full karbonramme verdt å satse på, racer i aluminium er ikke noe jeg nevner her.

Når du først begynner med racer blir du fort hektet, alt annet blir glemt.

Man sitter fast med føttene i pedalene på racer, noe som kan være vondt for enkelte muskler i begynnelsen. Men når dette går over kjenner man virkelig effekten av at man drar pedalene opp samtidig som man drar ned, dette gir lettere tråkk, og bakker kan enkelte ganger føles som en lek:)

Jeg snakker såklart ut i fra min egen erfaring, og andre kan sikkert ha andre meninger om dette.

Det å dra på langtur sammens med andre er uansett veldig sosialt, og gir masse motivasjon for å fortsette med landeveissykling :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig.

Man vil kunne ha en vesentlig høyere gjennomsnittsfart ved bruk av racersykler enn ved bruk av MTB og hybrid. Noen av årsakene til dette har med mengden luft man fanger (mer aerodynamisk sittestilling), rullemotstand i dekk, utveksling på girsystem o.s.v. Dette har en innvirkning når man skal sykle en del mil.

Seriøse sykkelforhandlere vil i mange tilfeller dersom de oppfatter deg som seriøs kjøper la deg få prøve sykler i et par timer mot at du legger igjen et depositum og/eller f.eks. sertifikat.

fulgt med på hva han skal bruke den til :DD? Sittestillingen spørs helt og holdent på hvordan man sykler (oppover, nedover). Og det er ikke stor forskjellen da heller.

Det gjelder også å holde en kadens rundt 80 - 100, så utvekslingen har ikke så veldig mye å si på hvor fort man sykkler. begge typer sykkler dekker nok dette behovet.

Rullemotstand på dekk, ja! Men trening er trening, og igjen sykler du oppover vil du ikke merke noen markant forskjell her heller.

Fordelen med racer øker jo høyere farten blir og minsker jo mindre. Og dette i hovedtrekk pga. rullemotstand og vekt (bakker).

Pointet med "Tror ikke du vil sykkle så mye raskere med en racer:/" var: Til trening holder hybrid leeeenge + at man ikke er tvunget til asfalten. men dette kommer selvsagt helt ann på bruket. skal du trene mye på sykkelen med mange mil pr. uke, vil jeg ikke ha nølt med å fått tak i en racer. men skal du derimot trene litt her og der + bruke sykkelen til jobben, holder hybrid massevis .

Mvh. gutt med sykler for godt over 100K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du vil sykkle så mye raskere med en racer:/

Enig !!

Jeg tror det er en utbredt oppfatning at en racer vil gjøre underverker, og derfor er det mange som blir skuffet når det først får prøvd en, og merker at man ikke har noe ekstra skyv likevel. Det er først og fremst mannen på sykkelen som utgjør forskjellen....Så det er viktig å ikke la seg lure når det kommer en racersyklist i voldsomt tempo, for mannen på setet er sannsynligvis veldig godt trent....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig !!

Jeg tror det er en utbredt oppfatning at en racer vil gjøre underverker, og derfor er det mange som blir skuffet når det først får prøvd en, og merker at man ikke har noe ekstra skyv likevel. Det er først og fremst mannen på sykkelen som utgjør forskjellen....Så det er viktig å ikke la seg lure når det kommer en racersyklist i voldsomt tempo, for mannen på setet er sannsynligvis veldig godt trent....

Jeg eier to sykler. En "by-offroader" som kostet meg ca 2500 og en racer til ca 18000. Og hjelpe meg det er forskjell i respons på de to syklene! Tråkker jeg til på raceren er det kontant respons i form av høyere fart. Man føler man virkelig får omsatt kreftene i fart her. På offroaderen må jeg jobbe mye mer med det. Det er liksom mer "slark" i systemet her.

Det kan jo godt være det ganske enkelt er kvalitetsforskjellen på ramme, gaffel, hjul, dekk og drivverk som utgjør forskjellen her. Har aldri prøvd hybrid eller offroad i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Enig !!

Jeg tror det er en utbredt oppfatning at en racer vil gjøre underverker, og derfor er det mange som blir skuffet når det først får prøvd en, og merker at man ikke har noe ekstra skyv likevel. Det er først og fremst mannen på sykkelen som utgjør forskjellen....Så det er viktig å ikke la seg lure når det kommer en racersyklist i voldsomt tempo, for mannen på setet er sannsynligvis veldig godt trent....

Ja, bevares. Selvfølgelig er det forskjell på topptrente syklister. Ingen problemer med å skjønne det. Jeg er ikke generelt godt trent, men sykler over en mil og over en time hver dag. Og selv når jeg tråkker på det jeg kan bare for et par hundre metre så har ikke sjans til det tempoet jeg ser racere kan. Bare det å holde et tempo oppover bakker, det er ikke sjans med hybriden selv bare for noen få metre. Så jeg tenker hvis toppfarten er så mye høyere så må det vel si noe om generelt bruk også. Det jeg drømmer om er å kunne reise avgårde flere mil, bare på en sykkeltur innenfor et par timer. Hvis man kan utvide horisonten såpass ville jeg ikke være mye i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt klar forskjell på dette. Selv med det beste og dyreste av knastedekk på terrengsykkelen vil det bli forskjell. Man kan sette på "slicks" som er smalere og mer likt et racerdekk, men likevel...du klarer ikke å få like stor fart på en terrengsykkel. Jeg sykler mye på begge og merker det på mine "testrunder" på asfalt. Ligger du godt ned i "bukken" som vi sier,-suser du avgårde... :shock: Håper du får prøvd en skikkelig racer...og du er hekta!!! MEN, helt klart...du må ha styrke i beina og en del mil på setet før du føler deg vel. Man er også litt mer utsatt for vond rygg og nakke på raceren pga stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det dette de sier med vekt da, hvis det stemmer at 1 kg av på sykkel er 10 av rytter så blir det mye. Sykkelen min nå, en hybrid veier helt sikkert over 15 kg. Så hvis en da snakker om en racer på 8 kg så snakker vi da plutselig om en farkost på 70-80+ kg lettere..

Men ukomfortabel stilling og stresse ryggen høres ikke fristende ut. Jeg har ikke dårlig rygg i utgangspunktet. Dette med "comfort fit" er det noe som hjelper, eller det en slik sykkel de aller fleste sykler på av racere i utgangspunktet? Bør jeg kanskje heller vurdere en lettere hybrid uten skjermer med enda smalere dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok påstå at konstruksjonen er relativt anderledes på en MTB og racer.

En racer er bygd for å være stivest mulig, slik at all kraft går korteste veien til hjulet og bakken.

En MTB er bygd for å tåle hyppige støt osv. Dvs. at man har to typer sykler som er bygd på hver sin måte for å møte utfordringene de kommer ut for.

MTBsykkelen er aldri ment å ha høy fart og er således ikke konstruert spesielt med tanke på aerodynamik i forhold til en racer.

På en MTB har man mye mer gummi på hjula, og bare der har du en energisluker, gaffelen på en MTB er heller ikke av de stiveste, selv i låst posisjon.

Vekten gjør jo også en forskjell, selvsagt, spesielt i oppoverbakker.

Så Racere knuser nok MTBene når det gjelder fart.

Å stresse "ryggen" har jeg faktisk ikke hørt om selv om jeg har drevet med aktivt med sykling.

Men det er en kjennsgjerning at mange som driver med sykling kan slite med ryggplager, dette er en enkel måte å unngå på. TREN HELE KROPPEN og ikke bare beina.

De første turene (spesielelt langturer) vil man få "vondt i ryggen" men dette er ikke noe tegn på at noe er feil, men at du har brukt deler av kroppen som man ikke har brukt til vanlig, da blir man jo som kjent støl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk det er hybrid vs. racer vi snakker om her. For å referere til mitt eget lille eksperiment: Ila - skistua (trondheim) Lengde: 7.8km Stingning: 420 m. --> 5.4% Racersykkel (8.3kg): 22min 45sek Terrengsykkel (8.9kg m. lockout): 22.23. Det skal sies turen med racer var under regnvær, mens under "terreng"turen var været litt varmere og tørrere:).

Så oppover er det så og si bare vekten som spiller inn. Har selv blitt forbikjørt av terrengsykklere på asfalt (flatt) når jeg selv benyttet racer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid er et kompromi mellom MTB og racer og i så måte bedre enn MTB, men en racer er mye stivere, så dette har mye å si i oppoverbakkene ikke bare vekten.

En stiv sykkel absorberer på langt nær så mye energi fra tråkket som skal ned i asfalten som en MTB eller hybrid.

En dempegaffel vil du ikke få like stiv som en ren gaffel da disse har helt forskjellig konstruksjon.

At du blir forbikjørt på racer av MTBer sier nok litt mer om formen din enn om sykkelen. ;-p

Har selv "gruset" racere i oppoverbakker, og det er forsåvidt ganske morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stresse "ryggen" har jeg faktisk ikke hørt om selv om jeg har drevet med aktivt med sykling.

Men det er en kjennsgjerning at mange som driver med sykling kan slite med ryggplager, dette er en enkel måte å unngå på. TREN HELE KROPPEN og ikke bare beina.

De første turene (spesielelt langturer) vil man få "vondt i ryggen" men dette er ikke noe tegn på at noe er feil, men at du har brukt deler av kroppen som man ikke har brukt til vanlig, da blir man jo som kjent støl!

Man kommer ikke bort fra at de fleste som har smerter i ryggen som er i "racersykkelalder" får mer smerter når de bøyer seg fram eller sitter. Dette kommer sannsynligvis av mellomvirvelskivebukninger (lillebroren til prolaps) som trykker på dura mater (hinnen som omgir hjerne, ryggmargen og nerverøttene). Skivematerialet presses bakover mellom virvlene når man bøyer seg fram.

Er man i denne gruppen av ryggplagede, vil man sannsynligvis få mer smerter ved sykling på racer.

Som Storli skriver, er vil det kunne hjelpe noe å trene mage og rygg, men da først og fremst fordi man da klarer å holde korsryggen i en mindre krum stilling under sykling.

Som regel vi denne type ryggplager avta med alderen og etter ca 60 års alder vil man trives bedre i sittende enn i stående. De fleste 80-åringer med ryggsmerter vil ha større problemer med å rette seg opp i stående enn å bøye seg fram.

Er man imidlertid 19 år og blir sliten i ryggen i starten av racersesongen, er de imidlertid liten sannsynlighet for at det er skivene som er problemet og trening vil være gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid er et kompromi mellom MTB og racer og i så måte bedre enn MTB, men en racer er mye stivere, så dette har mye å si i oppoverbakkene ikke bare vekten.

En stiv sykkel absorberer på langt nær så mye energi fra tråkket som skal ned i asfalten som en MTB eller hybrid.

En dempegaffel vil du ikke få like stiv som en ren gaffel da disse har helt forskjellig konstruksjon.

At du blir forbikjørt på racer av MTBer sier nok litt mer om formen din enn om sykkelen. ;-p

Har selv "gruset" racere i oppoverbakker, og det er forsåvidt ganske morsomt!

Snakker vi da om stivhet som resulterer i markante forskjeller :) Det må tas til høyde at man sammenlikner sykler i samme prisklasse. Og stivheten for en god hybrid og racer rundt 7-10.000 kr er ikke stor. En dempegaffel gir selvfølgelig ikke samme stivhet. Men lockouten hjelper MYE.

Det er definitivt ikke snakk om verken sykkelen eller formen. Tror heller forbikjøringen er ett resultat av ulike intensitet du :) Må ikke gå i den fellen at du tror du innehar en bedre form pga. at du kjører forbi noen. Dette kommer helt an på intensiteten til de vs. deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lock out'n på demperen stopper bare vandringen i demperen, men konstruksjonen til demperen gjør at den aldri vil bli like stiv som en vanlig gaffel.

Tulla bare om forbikjøringen og formen, full klar over at mange kjører på forskjellig intensitet alt ettersom hvilken trening man bedriver (langkjøring, "kort"-kjøring, intervall osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lock out'n på demperen stopper bare vandringen i demperen, men konstruksjonen til demperen gjør at den aldri vil bli like stiv som en vanlig gaffel.

Tulla bare om forbikjøringen og formen, full klar over at mange kjører på forskjellig intensitet alt ettersom hvilken trening man bedriver (langkjøring, "kort"-kjøring, intervall osv.).

Da er vi enige da:)) Skjønner at det ikke lå noe alvorlig i utsagnet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en cycle-cross hadde vært perfekt til ditt bruk. Dette er en slags terrengversjon av en landeveissykkel, og har mange av de samme egenskapene til en landeveisykkel. Ofte en litt mer oppreist sittestilling, større klaring mellom hjulet og rammen - i tillegg har en CX ofte mye kraftigere bremser. Du kan også få en cyclecross med neewbiebremser - dvs. bremser både i bukken, og oppå styre. Slik at du kan veksle mellom helt oppreist sittestilling og en mer aero stilling.

Mye bra brukt som liger ute nå. sjekk syklingensverden og terengsykkel. Hvis ny er tingen, så er Specialized, og trek merker å se på.

På den andre siden, får du jo landeveissykler i mer oppreiste sittestillinger. Ikke bare "racere" som suser rundt på racere..! Trek Modone 4/5 series, Specialized Roubaix, Giant TCR Alliance og Defy er gode sykler, med mer komfort sittestilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.