Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakt 08/09


mortimeir

Anbefalte innlegg

Annonse

Veldig bra med fugl i Valdres i de områdene som bygdafolk jakter i (og i de områdene som har blitt leid bort i lengere tid til samme jaktlag). Og i de områdene som de selger jaktkort til folk utenbygds, er det heller skralt.

Det er vel lettere å tenke på forvaltning, når du vet at du skal jakte i det samme terrenget de neste 30 åra.

Jeg var på skogsfugl jakt i helga, hadde ca 10 fuglesituasjoner. Har felt ei orrhøne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra med fugl i Valdres i de områdene som bygdafolk jakter i (og i de områdene som har blitt leid bort i lengere tid til samme jaktlag). Og i de områdene som de selger jaktkort til folk utenbygds, er det heller skralt.

Det er vel lettere å tenke på forvaltning, når du vet at du skal jakte i det samme terrenget de neste 30 åra.

Eller det er vel utenbygdsjegere som tilbys det aller dårligste terrenget? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeger flyr ikke rundt og plaprer om hvor det er bra og dårlig med fugl! La folk finne ut av det selv. Ikke rart det går nedover med rypebestanden, jaktpresset tatt i betraktning.

Ser ingenting negativt med rapporter så lenge jegerbestanden i sin helhet bruker vett når de er ute å sanker overskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i Ulvik statsalmenning i helgen. Så lite fugl, kun 5 stk den første dagen (kom ikke til skudd), deretter var det dødt. Kan ha sammenheng med at jeg er førstegangsjeger og ikke har helt kontroll på hvor fuglene sitter og hvilket tidspunkt det er best å jakte på - vi var nok litt sent ute i terrenget (10-tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i Ulvik statsalmenning i helgen. Så lite fugl, kun 5 stk den første dagen (kom ikke til skudd), deretter var det dødt. Kan ha sammenheng med at jeg er førstegangsjeger og ikke har helt kontroll på hvor fuglene sitter og hvilket tidspunkt det er best å jakte på - vi var nok litt sent ute i terrenget (10-tiden).

Det var nok allt for sent... Jeg bruker å gå ennå mens det er mørkt og kommer opp i jaktterrenget når det lysner, jeg synes det er best å jakte på morraskvisten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen i Aftenposten bekrefter meldingene om et dårlig rypeår. Det blir nok færre jegere enn vanlig i fjellet også.

http://www.aftenposten.no/dyr/article3291459.ece

Apropos jegerbestanden.

Kanskje det kunne være en idé å innstille jakta helt i ett år for å se om dette kunne bidra til å øke jegerbestanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.