Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-litteratur fritt tilgjengelig


TR

Anbefalte innlegg

For de som måtte være mer interessert i å lese f.eks. "Barske glæder" enn å eie boken: Nasjonalbiblioteket har digitalisert verket.

http://www.nb.no/utlevering/nb/5b7fcdbd227558eea88f077a7449d8d7

Sakset fra NB Digital Bokhylla:

"Bokhylla.no skal vise fram et tverrsnitt av den norske litteraturen, ved at vi gjør tilgjengelig alle bøker som ble utgitt i Norge på 1690-, 1790-, 1890- og 1990-tallet i fulltekst på Internett.

Gjennom at Nasjonalbiblioteket har fått til en avtale med Kopinor om godtgjøring for de verkene som ikke er falt i det fri, er denne tjenesten gratis for brukeren. Bøker som ikke er rettighetsbelagte, kan du fritt laste ned til din egen PC."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
For de som måtte være mer interessert i å lese f.eks. "Barske glæder" enn å eie boken: Nasjonalbiblioteket har digitalisert verket.

http://www.nb.no/utlevering/nb/5b7fcdbd227558eea88f077a7449d8d7

Sakset fra NB Digital Bokhylla:

"Bokhylla.no skal vise fram et tverrsnitt av den norske litteraturen, ved at vi gjør tilgjengelig alle bøker som ble utgitt i Norge på 1690-, 1790-, 1890- og 1990-tallet i fulltekst på Internett.

Gjennom at Nasjonalbiblioteket har fått til en avtale med Kopinor om godtgjøring for de verkene som ikke er falt i det fri, er denne tjenesten gratis for brukeren. Bøker som ikke er rettighetsbelagte, kan du fritt laste ned til din egen PC."

Mulig jeg er litt kort, men hvordan i granskogen får jeg lastet ned boken? Har forøvrig glæden av å eie en original - men jeg har en kompis som ligger med (av alle ting) svineinfluensa, som trenger litt moralsk, litterær oppbacking der han ligger i sotteseng mens resten av kara drar på jakt. Men ikke pokker om jeg tørr å låne ham originalen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på å lagre dette ned som pdf e.l, så er ikke det mulig, men du kan laste ned hver side for seg som jpg, men det er jo litt arbeid. Ellers er det mulig å skrive ut. Mulig andre har andre lure triks... Har han nettilgang er det jo enklest å lese på nettet - det er vel det som er pointet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på NBDigital sine nettsider:

Spørsmål

Kan jeg laste ned bøker?

Svar

Alle bøker der sistlevende opphavspersonen har vært død i 70 år kan lastes ned som pdf i lesekvalitet. Pdf-ikonet dukker opp på skjermen over bokvisninga. Dersom du finner ei bok du tror er “falt i det fri” og det likevel ikke dukker opp et pdf-ikon, må du varsle oss på [email protected]

Pdf-ene genereres der og da, og det vil ta litt tid før du har dem på egen maskin, avhengig av hvor gode linjer du sitter med.

De fleste pdf’ene har skjult tekst og er søkbare.

Det er altså bare svært gamle bøker som kan lastes ned, de nyere må leses på nett.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på å lagre dette ned som pdf e.l, så er ikke det mulig, men du kan laste ned hver side for seg som jpg, men det er jo litt arbeid. Ellers er det mulig å skrive ut. Mulig andre har andre lure triks... Har han nettilgang er det jo enklest å lese på nettet - det er vel det som er pointet

eg veit ikkje om dette fungerer i gratisversjonar av Photoshop, men i Photoshop CS3 er følgande metode mogleg:

last ned alle sidene som jpg, lagre i mappe og sørg for at sidene er høveleg namngitte, td 001.jpg, 002.jpg...

åpne PS, gå til File -> Automate -> PDF Presentation...

i vindauget du får opp: browse -> vel sidene.jpg

output options: multi-page document

i neste vindauge: vel ein passande kvalitet td press quality

lagre... og du har ein pdf...

meir tidkrevjande, men mindre Photoshopkrevjande:

last ned ein pdf-printer, legg inn ein jpg per side i eit word-dokument, print med pdf-printaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.