Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp: Arc`teryx Bora 95 eller Bergans Alpinist?


t0bbE

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Jeg er på jakt etter en ny anatomisk storsekk. Kandidatene mine så langt er Bora 95 og den gode, gamle Alpinisten i 110 liter. Er det noen som har noen synspunkter\erfaringer\innspill å komme med med valg av sekk? Er sånn i tvil skjønner dere, så har satt litt pris på noen erfaringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Testar hevdar vel at Alpinisten er betre for dei tyngste børene, men sjølv har eg berre peiling på Bora'en.

Når eg vurderte ny sekk fall Alpinisten ut av lista fordi han var for stor og at både reimar og hoftebelte var overdimensjonert, særskilt med tanke på skiturar. Volumet på Bora'en har synt seg å vera tilstrekkeleg til det meste, jamvel til familieturar der ein pakkar med seg lavvo, eit par soveposar, laurdagsgodt, bamsar, etc. Sekken er i tillegg veldig flott utforma og difor lett å pakka i.

Meiner eg har nemnt det før på forumet, men sekken manglar lyftehandtak i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svara :) Har nemlig prøvd begge, samt forhørt meg med folk som har begge modellene selv, men blir liksom ikke helt klok på det, den ene har noen andre\bedre ting enn den andre, blir litt forskjellige sekker. Eneste kriteriet jeg hadde var at det skulle være en anatomisk sekk over 90 liter. Synes Boraen ser helt enorm ut, men synes det er litt lite festemuligheter på utsiden av den, samt at den virker mindre robust enn Alpinisten? Hvordan går det f.eks. å feste fiskestang på Boraen? Må ty til sidestrammerne da sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boraen er genial. Er mer enn nok plass til alt jeg kan tenke med å dra med på tur der. Kjøpte sidelommer til den og har ikke angret på det.

Når det gjelder festemuligheter er det en av de tingene jeg liker godt med den. De lange fiskestengene + stang tuber pleier jeg å sette i strammeremmene på siden mens teleskopstanga går i isøksfestene. Ellers er det jo masse hemper å feste ting i på den sekken. Satte blandt annet fast en 15kg gummibåt bakpå der :) Var ikke behagelig, men den satt godt.

Sekken virker veldig solid på meg. Store solide glidelåser og laget i solid materiale. Tror jeg har hatt 30 - 40 kg i/på den uten å føle at jeg pressa noen grenser for den sekken.

Hvis sekken satt godt på deg tror jeg ikke du blir misfornøyd, men det blir du garantert ikke med alpinist heller :!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kun erfaring med Bora, men det ser ut til å være gode sekker begge to. Når det gjelder fiskestang på bora så fungerer det fint å feste den i isøks-festet (et lite forbehold dersom du har fiskestangen i en tjukk tube). Evt. feste den på innsiden av sidestrammerne. I tillegg går det an å få tak i remmer av denne typen, eller lignende som kan brukes til å feste ting i de mange hempene på sekken. Personlig valgte jeg bora fordi den virket mer "strømlinjeformet", gode kompresjonsmuligheter, behagelig bæresystem og at materialene virket robuste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somme hevdar at det er for få festepunkt på utsida av Bora'en, men det er feil. Eg har festa alt frå pakkposar, fiskestong, samekniv, underlag og andre ting utan at det har vore noko problem. Felles for begge sekkane er at dei har kompresjonsreimer med stikkspenner, noko som fungerer veldig bra.

Sidan ingen andre har nemnt det her så må eg berre få nemna den lange frontlomma på Bora'en. Veldig, veldig praktisk.

Og så er Bora'en minst ein kilo lettare enn Alpinisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpinisten er altfor robust, men knall å bære med litt vekt. Hoftebeltet mitt "knakk" i plasten, men kremservice fra Bergans fiksa biffen i løpet av ei snau uke. Takk til Jobb & Fritid Tromsø

Har aldri prøvd bora, men den er nok jævlig fet den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bora 95!

Selv om den kontra forrige utgave av Bora 95:

- Har mistet to fine stikklommer nede til "fordel" for to idiotiske flaskeholdere som bare dingler langs siden.

- Glidelåsen på topplokket er blitt flyttet til midt på toppen, og uten klaff, slik at du er sikker på at alt oppi blir vått hvis det høljer.

- Grunnet det forrige pkt er det vanskeligere å ta ut ting fra rompetaska hvis den er full og du har den på - halve rommet er over glidlåsen. Vil likevel si at rompetaska er genial!

Noen ting var bedre før! Den gamle Boraen hadde altså bedre sidelommer nede, ikke glidlås midt på toppen, var mer vanntett og kanskje mer robust i stoffet - Men til gjengeld litt tyngre og kostet 1000 kr mer.

Bare småpirk jeg har å klage på. Kjempesekk - løp å kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg nesten bestemt meg for å gå for Bora`en, men så plutselig fikk jeg se en sekk på tv i går (71 Nord) Trollhetta 95. Denne virket jo veldig lik Boraen i utforming, men er det noen som har erfaringer\synspunkter på denne sekken kontra Boraen? Den er jo også betraktelig billigere, med en veil. pris på 2500,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg nesten bestemt meg for å gå for Bora`en, men så plutselig fikk jeg se en sekk på tv i går (71 Nord) Trollhetta 95. Denne virket jo veldig lik Boraen i utforming, men er det noen som har erfaringer\synspunkter på denne sekken kontra Boraen? Den er jo også betraktelig billigere, med en veil. pris på 2500,-.

Om du har mulighet: Kom deg til en butikk og prøv disse - jeg fant ut at de ikke kan sammenlignes.

Trollhetta 95 virker mye mindre robust, og jeg falt for alle detaljene ved Boraen.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne kan være til nytte selv om den er litt gammel?

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9183&postdays=0&postorder=asc&start=0

Mye info der ute, så et lite søk er ofte nok!

Forøvrig enig med Aker. Ikke ut fra direkte egenerfart sammenlikning, men ved å studere bildet av Trolhetta samt tidligere erfaring med Bergans sekker i det pris segmentet. Særlig den lille sekken bakpå ser klønete ut, og som det tas opp i referert innlegg over, kan den gi en dårlig vektbalanse! Du vurderte anatomisk sekk over 90 L og her får du en sekk på 83 liter med en liten sekk bakpå på 12 liter! Bora har riktignok noen av sine liter i lokket (som fungerer som rompetaske), men det er ganske mye bedre enn stikkende ut bak. Står jo også en del om at hoftebeltet på Trollhetta kan være vondt, særlig med bører over 20 kg. Jeg har båret Bora med 35-40 kg uten problemer.

Desverre kan ingen velge for deg.

- Trollhetta er sikkert en bra sekk til prisen.

- Hvis du ser bort fra pris er Bora etter min mening en klart bedre sekk.

- Det er ikke sikkert du vil merke forskjellen til din bruk?

Som det står i den refererte tråden kan Trollhetta fungere fint opptil 20 kg. Siden det er en del som klager på hoftebeltet bør du i hvert fall prøve sekken og dette selv før du kjøper. Hvis det sitter som et skudd og du holder deg under 20 tror jeg nok du blir fornøyd.

Men Bora er ofte på tilbud, og det bør ikke være noe problem å få 10-15 % gjennom diverse foreninger osv., så prisforskjellen trenger ikke bli så stor!

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ivei en tur i dag og sjekket ut t Trollhetta sekken. Prøvde den på med litt vekt i også, og kjente stoooor forskjell fra Bora`en. Uten tvil en mye mindre behagelig sekk. Hoftebeltene virket helt rare da de var relativt korte og buet alt for mye innover. Tusen takk for hjelpen folkens, det hersker ingen tvil, Bora 95 blir min neste sekk nå. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Var ivei en tur i dag og sjekket ut t Trollhetta sekken. Prøvde den på med litt vekt i også, og kjente stoooor forskjell fra Bora`en. Uten tvil en mye mindre behagelig sekk. Hoftebeltene virket helt rare da de var relativt korte og buet alt for mye innover. Tusen takk for hjelpen folkens, det hersker ingen tvil, Bora 95 blir min neste sekk nå. ;)

Eg har begge sekkane. Trollhetta-sekken syntes eg var ubehageleg å bære når sekken var litt tung, hoftebeltet pressa såpass hardt at det gjorde vondt. Måtte av og til opne hoftebeltet og berre bruke selane. Boraen fungerte betre for min del.

Men den vetle sekken på Trollhetta-sekken har eg brukt ein del, den fungerer fint som liten transport-sekk når eg sykler til og frå jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sjekke ut AC2 Naos serien (Arc'Teryx). Har to sekker fra denne serien og er storfornøyd.

De største fordelene er at sekken er 100% vanntett samt den ekstreme kvalitetsgjennomføringen. I motsatt ende er hovedminuset prisen.

Sekkene finnes i bl.a 55, 70 og 85 ltr og er "store i størrelsen".

Ta gjerne en titt på bildene nederst på følgende side: http://www.arcteryx.com/Product.aspx?Mens/Naos-85

Naos-70-Graphite.png

AC²-Rolltop-Closure.jpg

PS: Sportsnett har tilbud på Bora 80 i dag (23. okt) !

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bora 95 og Alpinist 130, jeg har begge to og synes de ikke sitter optimalt på ryggen noen av de.

B`95 har ett sinnsvakt svai i korsryggen så den ligger og gnager på bare ett punkt, mens Alpinisten er dønn rett så den sitter heller ikke veldig godt.. Men kvalitet og plass er det i begge. Når jeg drar på tur stapper jeg 80`n stappfull, jeg har den også, Bora 80.. Den sitter som ett skudd på ryggen, ikke vet jeg hvorfor 95`en er laget med kvinnesvai i korsryggen, men uansett, Alpinist 110 klarer du lett å pakke full, selv for en helgetur.. Er ett par pils og ekstra god mat, litt luksus og en smule "joa, kan trenge dette også!" og vips er 130 liter brukt opp, trust me :) Så du må rett og slett bare prøve å få lånt 95`n hjem, se om alt utstyret får plass og deretter ta ett valg basert på hvilken som sitter best på ryggen, med 20kg+ oppi. Ta gjerne lengre turer på en times tid rundt i butikken, og ignorer det faktum at du ser griseteit ut overfor andre kunder, det gjelder tross alt din fremtidige turkomfort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bora 95 og Alpinist 130, jeg har begge to og synes de ikke sitter optimalt på ryggen noen av de.

B`95 har ett sinnsvakt svai i korsryggen så den ligger og gnager på bare ett punkt, mens Alpinisten er dønn rett så den sitter heller ikke veldig godt.. Men kvalitet og plass er det i begge. Når jeg drar på tur stapper jeg 80`n stappfull, jeg har den også, Bora 80.. Den sitter som ett skudd på ryggen, ikke vet jeg hvorfor 95`en er laget med kvinnesvai i korsryggen, men uansett, Alpinist 110 klarer du lett å pakke full, selv for en helgetur.. Er ett par pils og ekstra god mat, litt luksus og en smule "joa, kan trenge dette også!" og vips er 130 liter brukt opp, trust me :) Så du må rett og slett bare prøve å få lånt 95`n hjem, se om alt utstyret får plass og deretter ta ett valg basert på hvilken som sitter best på ryggen, med 20kg+ oppi. Ta gjerne lengre turer på en times tid rundt i butikken, og ignorer det faktum at du ser griseteit ut overfor andre kunder, det gjelder tross alt din fremtidige turkomfort! :?

Ehh...

Er det ikke aluramme i Boraen som skal/kan bøyes til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.