Gå til innhold
  • Bli medlem

Den bortgjemte Burchardts Tind 13. sept. 2009


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Snakk om å gape for fullt da!!! :P Planen var denne dagen å gå på den litt bortgjemte Burchardts Tind, Nørdre, Midtre og alle Nålene bortsett fra Søre Nål. Men hva gjør man da...når man har kun disse timene...man vil jo ha med seg mest mulig. :P Vi tok fergen inn på morgenen og hadde kun 6 timer til rådighet. Dette var litt i overkant optimistisk skulle det vise seg....SÅ god form er ikke vi "gamle" menn. :lol: Tror likevel dette målet hadde blitt vel tøft for mange...Forholdene var ikke heller optimale da snøen lå godt ned på Burchardts Tind, Nørdre og Midtre. Det var lite snø på de andre nålene. Været var helt eventyrlig bra...akkurat etter meldingene. Det var på tide etter mye dårlig vær i fjellet.

Vel, ...vi kostet optimistisk avgårde og var ved vadepunktet oppe i Svartdalen etter en time. Vi var optimister....Da vi nærmet oss Burchardts så hadde vi nok tjent noen minutter på å gå på breen oppover....men vi nådde toppen etter litt utsatt klyving på glatte steiner etter 2t45m. Vel,-vi hadde nå bare litt over tre timer igjen til ferjen... :lol: Vi tok avgjørelsen der oppe på toppen at klyving i Nordflanken på Nørdre Knutsholstind og mot Midtre IKKE var aktuelt! Hadde like liten sjanse som en "snøball i en rugemaskin" på å rekke dette!! Ikke så det noe trivelig ut der og vi ville ALDRI rekke planen. Den viktigste toppen var i boks og vi ville prøve å få med oss alle nålene bortsett fra Søre....den får vi ta en annen gang!

Vi valgte å krysse breen for å spare tid og det gikk greit...selv om jeg manglet stegjern. Litt skummelt var den store dype bresprekken før Nålene. Tiden gikk...vi MÅTTE bare rekke ferjen...Slik stresstur vil IKKE bli gjort en gang til. :) Får være grenser! Svetten haglet mens jeg krysset innunder Søre Nål på vei mot nålene. Det er rimelig storsteinete her for å si det forsiktig...snø og is var det også der.
Som sagt...svetten haglet, høy puls og jeg klatret nålene så det verket i armene. Nede på breen innunder den siste trillingnåla ropte jeg etter Odd Arne...intet svar. Jeg begynte å bli redd at han var falt ned i bresprekken....men heldigvis tittet han etterhvert opp. Han hadde gått på vestsiden av Nålene.... :D Nå hastet det virkelig. Klokka var allerede 14.35!!!! Hadde nesten gitt opp og så for meg en natt på Gjendebu....som ikke akkurat passet særlig godt da jeg skulle på tur på mandag også....en helt annen plass og Odd Arne på et viktig møte på jobben. Jævlig trasig altså...men til pass for oss som legger ut på en slik tur med tidspress! Vel, vi langet ut over breen og småløp nedover mot Svartdalen. Ville vi rekke det likevel??? Ved vadepunktet hadde vi 55 minutter igjen....og optimismen steg. Ferjen gikk kl. 16.00.

Vi rakk fergen med 5 minutter! Svette, møkkete og illeluktende! Beregn 8-9 timer på denne turen! Prøv ikke det samme som oss! Likevel må vi se tilbake på en flott dag blant vakre tinder og mange fine bilder..og en flott treningstur også!! Kommer tilbake til disse fantastiske tindene en annen gang!!!

Turen: 4 topper
1550 høydemeter
5t55m

post-2015-133474656623_thumb.jpg

post-2015-133474656629_thumb.jpg

post-2015-133474656636_thumb.jpg

post-2015-133474656643_thumb.jpg

post-2015-13347465665_thumb.jpg

post-2015-133474656656_thumb.jpg

post-2015-133474656662_thumb.jpg

post-2015-133474656668_thumb.jpg

post-2015-133474656674_thumb.jpg

post-2015-133474656683_thumb.jpg

post-2015-13347465669_thumb.jpg

post-2015-133474656696_thumb.jpg

post-2015-133474656704_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende! Jeg hadde dette området i tankene, men det ble Glittertind-området samme dag. Gjendebåten skulle gjerne holdt på litt lenger utover høsten, synes jeg.

Nei, stress er ikke moro, og det å rekke ferger strider mot den avkoblingen jeg nettopp søker ved fjellturene.

Jeg får ikke opp bildene i full størrelse - men det er kanskje hos meg problemet ligger? Får prøve igjen litt seinere, for nålene er høyaktuelle mål neste sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig estetisk tur! Er jo oktoberføre i storfjellet nå. Sånn var det ikke i Sunnmørsalpene i forigår, men så gjennom kikkerten at Lodalskåpa hadde nysnø.

Så ellers skummelt ut med disse sprekkene ved Knutseggi. Men for et spennende landskap!

Stress av denne sorten er ikke moro nei, sjøl opplevde jeg bortimot det samme på Sunnmøre på søndag. Skulle rekke ferja til Stranda for å ta bussen mot Ottadalen for å slenge meg på en slags kyrkjetur i Skjåkfjella, men tapte kampen mot klokka med solid margin etter en ellers flott tur i fjella over Eidsdal. Sånn er det med ferjestress eller det faktum at jeg ikke har egen bil. Men kan jo ikke annet enn se positivt på en fantastisk bonustur til en flott stortopp i Hjørundfjordtraktene. Kommer tilbake til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.