Gå til innhold
  • Bli medlem

En skikkelig god dokumentar!


Danish

Anbefalte innlegg

I denne dokumentaren blir vi kjent med Dick Proenneke, som i en alder av 51 sluttet jobb og trakk seg tilbake til villmarka i Alaska. Han var en dyktig hobbyfilmmaker og dette er altså resultatet.

Filmen er laget på slutten av sekstitallet og viser for det meste hvordan han ALENE lager seg ei skikkelig fet hytte med peis for hånd, med de enkleste verktøy. En skikkelig godbit av en villmarks dokumentar!

Enjoy!

http://www.megavideo.com/?v=1EVO2WDK

P.S.

Når dere trykker play, så popper det opp en reklame for Partypoker. Denne er ufarlig, altå bare en sponsor. Lukk den vekk og trykk play, så starter filmen.

Linken er forøvrig hentet fra www.surfthechannel.com

Der finner du også mange tvserier, dokumentarer og filmer som du kan se rett på pc'en uten å måtte laste ned, litt som Youtube med andre ord. Det anbefales også sjekke ut teveserien "Alone in the Wild" som handler om en brite som skal klare seg i tre måneder i Alaska, kun på naturen. Du finner den under "Television"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre du var enig! :P Den er rett og slett magisk. Det morsomme er den rene kjærligheten han har for arbeid og naturen. De går som hånd i hånd for den karen. Som f.eks da han nevner at en solskinnsdag er en ypperlig anledning til å kløyve ved, for det lønner seg når du går tom og det er ruskevær. Også rene Attenborough når det kommer til dyr. Fin fyr!

For de interesserte så er det to filmer til som omhandler Dick P.

"The Frozen North" Mer opptak av de første åra alene i hytta. Med Dick P. som forteller. (Må ikke forveksles med en gammel Buster Keaton film fra 1922)

og "Alaska: Silence & Solitude" Denne dreier seg rundt en far og sønn som drar opp til Dick P. i hytta si og hilser. I denne er Dick P. blitt mye eldre, noen og åtti. Han reflekterer tilbake på tredve år som en eremitt i Alaskas villmark.

Link til sistnevnte har du her: http://stagevu.com/video/yujnmllshrel

"The Frozen North" krever litt mer "på-kant-med-loven" tilnærming for å få tak i. Send meg heller en pm for link. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å virke negativ, for jeg er mest av alt nysgjerrig, men er det lovlig å bare ignorere storsamfunnet og bygge seg ei hytte ute i skauen ? Han bryter minst to lover. Han har ikke søkt om byggetillatelse for hytta, og han har sikkert ikke søkt om å få slippe å betale skatt heller. Greit, sett at jeg vil gjøre det samme, slutte å jobbe og betale skatt, og bygge ei hytte i Jotunheimen der jeg skal bo fast hele året. For å overleve må jeg leve av jakt pluss dyrke noen poteter. Hva blir den mest sannsynlige reaksjonen til den Norske stat, og ikke minst politiet ? Og er Alaska virkelig så forskejllig fra Norge ? Ellers er jeg enig i at filmen var bra. Hvis man ser bort ifra det dumdristige i å filme en mulig kriminell handling, som ulovlig hyttebygging i et fredet landskapsvernområde lett kan tolkes som.

mvh Adler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å virke negativ, for jeg er mest av alt nysgjerrig, men er det lovlig å bare ignorere storsamfunnet og bygge seg ei hytte ute i skauen ? Han bryter minst to lover. Han har ikke søkt om byggetillatelse for hytta, og han har sikkert ikke søkt om å få slippe å betale skatt heller. Greit, sett at jeg vil gjøre det samme, slutte å jobbe og betale skatt, og bygge ei hytte i Jotunheimen der jeg skal bo fast hele året. For å overleve må jeg leve av jakt pluss dyrke noen poteter. Hva blir den mest sannsynlige reaksjonen til den Norske stat, og ikke minst politiet ? Og er Alaska virkelig så forskejllig fra Norge ? Ellers er jeg enig i at filmen var bra. Hvis man ser bort ifra det dumdristige i å filme en mulig kriminell handling, som ulovlig hyttebygging i et fredet landskapsvernområde lett kan tolkes som.

mvh Adler

Kanskjer du skal lese litt mer om historien bak, før du slenger ut disse påstandene dine om ulovlig bygging?

Dokumentaren handler om hvordan han levde der, ikke hvilke skjema han fylte ut før han pensjonerte seg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Proenneke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å virke negativ, for jeg er mest av alt nysgjerrig, men er det lovlig å bare ignorere storsamfunnet og bygge seg ei hytte ute i skauen ? Han bryter minst to lover. Han har ikke søkt om byggetillatelse for hytta, og han har sikkert ikke søkt om å få slippe å betale skatt heller. Greit, sett at jeg vil gjøre det samme, slutte å jobbe og betale skatt, og bygge ei hytte i Jotunheimen der jeg skal bo fast hele året. For å overleve må jeg leve av jakt pluss dyrke noen poteter. Hva blir den mest sannsynlige reaksjonen til den Norske stat, og ikke minst politiet ? Og er Alaska virkelig så forskejllig fra Norge ? Ellers er jeg enig i at filmen var bra. Hvis man ser bort ifra det dumdristige i å filme en mulig kriminell handling, som ulovlig hyttebygging i et fredet landskapsvernområde lett kan tolkes som.

mvh Adler

Adler, jeg trodde du var anarkist???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne kjøre en debatt rundt dette.

Rent hypotetisk:

Jeg forlater vårt siviliserte samfunn. Pakker sekken og trasker ut. Jeg er selv grunneier til ei dalside med fin furuskog nederst i dalen, til fjellbjørkeskog og snaufjell øverst. Her har jeg fine fiskevann hvor jeg setter garn sommerstid, og fisker på isen vinterstid. For å skaffe meg kjøtt jakter jeg rein og elg, og fangster rype med snare vinterstid. Pelsverk av rev, mår og rein gir meg klær. Jeg har ei lita koie hvor jeg holder til.

Er dette mulig rent praktisk? Kan jeg sende et brev til skatteetaten og "melde meg ut" av dagens kapitalistiske velferdssamfunn? Eller er den eneste måten å kunne gjennomføre dette på å bli ufør?

Kjør debatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No vart hytta bygd i 1968 så då var noko ikkje Plan og bygninglova oppe og gjekk i bushen i alaske, ei heller i noreg.

I høve til skatt, ein betalar jo ikkje skatt dersom ein tener under ei viss grense, ergo så kan du berre tene under eit visst beløp og flytte i skogen. Dette forutset jo at du ikkje eig noko som kan skattast, dvs eigedom eller liknanade. Men dersom du flyttar ut i skauen i eit eller 2 år så finn jo ingen deg uansett. I tillegg kanein nok nytte seg av naturalhusholdning, dvs bytte litt elgkjøtt mot poteter, reinskav mot ein kasse øl etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye pågang på PM'en så legger jeg heller ut oppskrifta på hvordan du fikser den siste i serien, altså "The Frozen North". (Dette gjør dere på egen risiko, skal ikke ha datatilsynet eller en eller annen filmkar på døra som vil ha penger :wink: )

For å se denne er du nødt til å laste den ned som bittorrent. Da trenger du et program som f.esk Azurius eller Utorrent.

Når du har fiksa deg ett av disse, så bruk denne linken til å laste ned bittorrenten: http://torrents.thepiratebay.org/4501894/The.Frozen.North.NTSC-DVDR.4501894.TPB.torrent

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende film. Veldig inspirerende å se slike mennesker.

Selvfølgelig er det lovelig å bo i en hytte i skogen men vil tro det trengs en god del planlegging for å kunne gjøre det uten å etterhvert bryte en eller annen regel. Men hvem kommer å arresterer deg om de må komme med fly? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.