Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse/Haugastøl -> Kinsarvik


SkogensMann

Anbefalte innlegg

Vi planlegger en tur over deler av Hardangervidda neste uke, men vi er litt usikre på hvor vi bør starte av ovennevnte alternativene? Og hvor mange dager bør vi sette av for sikkerhets skyld, så vi ikke ender opp med å sitte fast i fjellet når vi egentlig skulle vært tilbake på jobb?

Jeg har egentlig en del forskjellige spørsmål, men det er vel greit å starte med det mest vesentlige først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at det er veldig bratt ned ved Kinsarvik og kanskje glatt i regnvær. Hvis du har dårlige knær kan det være en ide å ikke gå ned der, men heller ta turen opp. Fordel andre veien er at du slipper oppoverbakken. På Haugestøl er det forresten også litt bratt ned. Ingen problem hvis knærne er i orden. Ulempe med Haugastøl er at ikke alle tog stopper der. Så du bør planlegge i forhold til togtidene. På Finse stopper det flere tog. Husk å ta med rutetabell hvis det blir endestasjonen.

Det ser ut som om det er ca. 5 dagsetapper, hvorav noen er litt lengre og andre relativt korte. På denne årstiden kan du få snø, men du har jo også utviksmuligheter til riksveien. Hvor mye slak du vil ha, bør du nesten bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Det kan være en smakssak om dere vil starte fra Finse eller Haugastøl. Personlig ville jeg nok starte fra Finse.

Turen ned til Kinsarvik er ikke verre enn at vanlige fjellvandrere bør greie den turen uten større problemer.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin rute mellom Finse og Kinsarvik er:

Finse-Rembesdalsseter-Liset-Hedlo/Hadlaskard-Stavali-Kinsarvik (4-5 dager).

Flott kombinasjon av fjell og fjord!

Ikke noe problem å gå ned til Kinsarvik, ihvertfall basert på egne erfaringer (har gått der to ganger).

Flotte fosser og fin natur i Huse-dalen.

En kortere og lettere variant er: Dyranut-Hedlo/Hadlaskard-Stavali-Kinsarvik (3 dager).

Denne starter høyt og går jevnt nedover til fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra forslag!

Da ser det ut til at det blir å gå enten fra Finse, eller muligens Dyranut hvis værmeldinga for neste uke er deprimerende. Jeg har aldri vært såpass langt nord på vidda som Finse på denne tida av året, så hva slags vær kan man vente seg hvis man er max uheldig? Litt snø, eller er det for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra forslag!

Da ser det ut til at det blir å gå enten fra Finse, eller muligens Dyranut hvis værmeldinga for neste uke er deprimerende. Jeg har aldri vært såpass langt nord på vidda som Finse på denne tida av året, så hva slags vær kan man vente seg hvis man er max uheldig? Litt snø, eller er det for tidlig?

Husk i hvert fall også å ta med solkrem og solbrille. Jeg var for noen år siden i Skarvheimen i slutten av september og da var det veldig varmt. Men jeg har også opplevd snø i august på Finse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært såpass langt nord på vidda som Finse på denne tida av året, så hva slags vær kan man vente seg hvis man er max uheldig? Litt snø, eller er det for tidlig?

Det er ikkje for tidleg. Den fyrste snøen på Hallingskarvet viste seg for fleire veker sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
En fin rute mellom Finse og Kinsarvik er:

Finse-Rembesdalsseter-Liset-Hedlo/Hadlaskard-Stavali-Kinsarvik (4-5 dager).

Flott kombinasjon av fjell og fjord!

Ikke noe problem å gå ned til Kinsarvik, ihvertfall basert på egne erfaringer (har gått der to ganger).

Flotte fosser og fin natur i Huse-dalen.

En kortere og lettere variant er: Dyranut-Hedlo/Hadlaskard-Stavali-Kinsarvik (3 dager).

Denne starter høyt og går jevnt nedover til fjorden.

Hei igjen. Hvordan er disse turene på ski? Må man være Lasse Kjus for å komme seg ned til Kinsarvik med helsa i behold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.