Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken rifle??


Sigvald

Anbefalte innlegg

Hei har tenkt og bynde med hjortejakt,har vert med noen ganger og fallt helt for det,kjempe gøy :wink:

Men har tenkt og kjøpe rifle og bynde og trene på skyting,hvilken rifle er og annbefale til en nybynner?både til jakt og trenning håper på tips:) Og en bra butikk og kjøpe på hadde også vert greit å vite=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

håper du er klar over at det kan bli litt kinkig å få både ervervstillatelse og ikke minst skyte opp til årets jakt.

I mange kommuner er de lokale foreningene som arrangerer oppskyting til storviltsprøven ferdige med årets

prøver. Det kan dog lønne seg å ta en telefon og høre om de skal eller kan holde et oppsamlings-heat.

Har nettopp vært og skutt til storviltsprøven med lånt Tikka-rifle i kal 308win. Den passer i allefall meg bra,

og den samler pent. Selv med 20 skudd under rimelig kort tid (siste 15 treningskudd + 5 oppskyting). Eneste

minuset jeg kan komme på med Tikka er magasinet som er i plast og føles litt vel billig - men har ikke voldt meg

særlig bry på trening - samt at det kun tar 3 skudd i magasinet. Nå skal jeg ikke påberope meg å være noe erfaren

jeger, men til jakta trenger man jo ikke mere - helst ikke mer enn 1 skudd pr hjort/elg som påskytes - men det blir

jo litt ekstra lading av magasin når man er på banen og trener.

Til hjortjakt så må du nesten bestemme deg for om du skal jakta i skumringa eller ei. Mao legg 12k og oppover i

et godt kikkertsikte og kanskje 6-8k i rifle. Ellers ser jeg at XXL har ok pakketilbud på Weatherby Vanguard-rifler i

syntetisk stokk og kikkertsikte til 6k inklusive koffert.

Ellers vil jeg anbefale www.kammeret.no og forumet der for nærmere spørsmål og søk om ulike rifletyper.

--

Bjørnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper du er klar over at det kan bli litt kinkig å få både ervervstillatelse og ikke minst skyte opp til årets jakt.

I mange kommuner er de lokale foreningene som arrangerer oppskyting til storviltsprøven ferdige med årets

prøver. Det kan dog lønne seg å ta en telefon og høre om de skal eller kan holde et oppsamlings-heat.

Har nettopp vært og skutt til storviltsprøven med lånt Tikka-rifle i kal 308win. Den passer i allefall meg bra,

og den samler pent. Selv med 20 skudd under rimelig kort tid (siste 15 treningskudd + 5 oppskyting). Eneste

minuset jeg kan komme på med Tikka er magasinet som er i plast og føles litt vel billig - men har ikke voldt meg

særlig bry på trening - samt at det kun tar 3 skudd i magasinet. Nå skal jeg ikke påberope meg å være noe erfaren

jeger, men til jakta trenger man jo ikke mere - helst ikke mer enn 1 skudd pr hjort/elg som påskytes - men det blir

jo litt ekstra lading av magasin når man er på banen og trener.

Til hjortjakt så må du nesten bestemme deg for om du skal jakta i skumringa eller ei. Mao legg 12k og oppover i

et godt kikkertsikte og kanskje 6-8k i rifle. Ellers ser jeg at XXL har ok pakketilbud på Weatherby Vanguard-rifler i

syntetisk stokk og kikkertsikte til 6k inklusive koffert.

Ellers vil jeg anbefale www.kammeret.no og forumet der for nærmere spørsmål og søk om ulike rifletyper.

--

Bjørnene

Takker for svar..ja det er for sent i år men kunne tenkt meg og bynde og trene til neste år...aldri for sent og trene :wink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar men hadde tenkt på en pris på ca5000-12000CA noen som vet om en bra butikk og kjøpe på?

Er ikke jeger, ikke for at jeg har noe imot å skyte som matauk, men fordi jeg aldri har somla meg på kurs.

Nu går kurs her ute i ingenmannsland annahvert skuddår.

Skytter, derimot, er jeg og på bakgrunn av dette kan jeg komme med noen anbefalinger.

Til den jakta du tenker på, kan du bruke alt fra .223 og oppover.

.223 er den nye Natostandarden, gir deg billig amunisjon med liten rekyl. Lav rekyl er alltid en fordel

6,5X55 Scan (Tidligere Swedish Mauser) er et udmerket kaliber for det meste. God tilgang på amunisjon til trening og jakt, til greie priser.

Rekyken er noe høyere enn for .223, men kula har bedre balistisk koefficient, noe som gjør den velegnet på lange hold. (Da snakker jeg om over 200 meter)

.308 (Også kjendt som 7,62 Nato) Bortimot verdens mest brukte kaliber. Tildels mye rekyl, men god tilgang på amunisjon til fornuftig pris.

Alle andre kalibre, gir merkbart høyere skuddpris, og mindre utvalg av kuletyper. Unntak 30-06, som er lang patron med samme kule som .308

Hvilket våpen?

Personlig glad i Sauer eller Mauser M/67 som banevåben. For bedre utvalg, snakk med folk som er gode i jaktfeltskyting.

Har 30 års erfaring med Hr. Magne Landrø. Kan absolutt anbefale deg å handle der.

Landrø har endel ombygde mauserlåsekasser fra 1940-45 med jaktstokk, nytt avtrekk og utfresing for kikkert, til en fornuftig penge.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Obs, ligg unna våpen som ikke er bedda, og våpen uten finavtrekk.

Bedding= låsekassen er støpt inn i glassfiber, som blir et mellomlegg mellom låsekasse og treverk= værstabilt

Finavtrekk= Avtrekk justerbart, der vekta av sluttstykkefjære ikke overføres til fingern. Gir like avtrekk hver gang

I tillegg: Pipa skal IKKE ha kontakt med treverket. Pipe borti treverk=kulespreder i regnvær.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Avslutt det hele med en fornuftig kikkert, uten for sinnsvak forstørelse, og ei bra reim.

Jaktreim som spennes på venstre overarm, eller ei matchreim er suverent.

Bæresystem finnes der endel småsmart.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Håper dette kan være til noen hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste minuset jeg kan komme på med Tikka er magasinet som er i plast og føles litt vel billig - men har ikke voldt meg

særlig bry på trening - samt at det kun tar 3 skudd i magasinet.Bjørnene

Tikka T3 er ei svært populær rifle som mange har gått til innkjøp av, har ikkje høyrt om nokon som er misfornøgd med den.

Femskuddsmagasin kan kjøpes i tillegg for eindel hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

223 er ikke godkjent til hjort.

Minste normale godkjente kaliber til hjort er 6,5x55/260 rem.

Ellers er Howa, Remington, Tikka helt greie alternativer.

Howa får du på jaktdeotet.

Til hjort har du ikke bruk for magnumkalier så 308/6,5 er kraftig nok.

Når det gjelder kikkert vil jeg anbefale å kjøpe med mil-dot retrikkel hvis du skall bruke børsa till koseskyteing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.