Gå til innhold
  • Bli medlem

Haglevalg


Kim81

Anbefalte innlegg

Akkurat hvilke merker som til enhver tid er tyrkiske er jeg ikke sikker på, noen lages jo der på lisens også, men flere av de har vært plaget med kvalitetsproblemer.

Og ja, Baikal er ei slegge...gjerdestaur, 2x4 eller kall det hva du vil, men det funker, og det er mer enn mange andre billigmerker gjør.

Billighaglene til under 10000,- fungerer stort sett fint som jakthagler, men det er ikke alle som er laget for å skyte tusenvis av skutt på lerduebanen og det kan jo være verdt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først må jeg få gratulere deg med nytt våpen, og et godt valg!!! (men så hadde du også helgardert!!) :wink:

Ser at de fleste her sverger til Beretta, og ingen kan vel klandres for det.. Det er et fabelaktig våpen!

Selv har jeg skutt med mange forskjellige merker i årenes løp, helt siden jeg fikk min første (egne) hagle som 14-åring. En Baikal enkeltløper, som merkelig nok var helt fantastisk treffsikker.. (Før det brukte jeg min mors kal. 16, merke ukjent!! 8) ) Den neste hagla var en Baikal o/u som jeg arvet... ubrukt og fin var den, men helt ubrukelig for meg... Jeg traff ikke fjøsveggen om jeg så sto helt inntil den! Siden har jeg prøvd flere merker som Valmet, Lanber, Sabatti, Yildiz? :oops: , Gyttorp og Beretta, og for å være ærlig så syntes jeg faktisk ikke noen av de var skikkelig gode... Med unntak av berettan selvfølgelig... :-) Men heller ikke den var perfekt for meg. den gode følelsen manglet, og den "satt" liksom ikke!! ..som et skudd!

Men så..; For to år siden (etter flere års opphold fra jakt) ble jeg presset til å låne en Benelli med comfort tech av en jaktkompis, og dermed var jeg solgt! Kort tid etter kjøpte jeg meg en Benelli Comfort, og den bytter jeg aldri ut.

Det fine med Benelli er at du kan tilpasse den selv. På et par minutter kan du regulere cast on/off og fall på kolben til den passer deg. (Det følger med skimser og utstyr til å regulere med). Etter at jeg hadde regulert kolben til noenlunde riktig innstilling dro jeg på lerduebane for å teste.. Det skal sies at jeg i hovedsak kun har skutt på jakt, og var derfor verdens største nybegynner på lerduebanen.. Egentli gruet jeg meg litt til å skyte, fordi banen var fyllt opp med verdensvante "proffer" som la ut i det vide om utstyr å treffprosent m.m. ...

..kan legge til at jeg ikke lenger er nervøs for å dra på lerduebanen!!!

Og en ting til; "slegga" er forøvrig et av de sikreste våpnene m.h.p sikkerhet. Sikringen på andre hagler hindrer at avtrekkeren kan gå av, mens sikringen på en Baikal fysisk hindrer tennstempelet å gå av... om man f.eks skulle snuble eller gli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vurdert ei ny hagle dersom prislimit var max 5k.

Da er bruktmarkedet "eneste" alternativ ;)

Brukt 686 kan man nok glemme til den prisen, men noen andre Italienere (Zoli, Brescia, Sabatti, FAIR, Diamond m.fl) og spanske Lamber bør man kunne komme over.

xxl har jo også Silma (produsert på en eller annen fabrikk i Italia, slik som vel også er gjeldende for Diamond) som sikkert er å finne brukt fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.