Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt


Erlendo

Anbefalte innlegg

Tenkte å forhøre meg litt før jeg går til innkjøp av nytt telt. Har/hadde et Fjellrävën Shape RS3, men det kom tilbake med brent fortelt etter at jeg lånte det bort til min bror, da han skulle på klassetur på vidda. Skal sies at det ikke var han som ødela, og jeg får erstatning fra skolen. Jeg var veldig fornøyd med teltet, var enkelt å slå opp alene, selv i dårlig vær. Generelt sett var jeg fornøyd. Men nå ser jeg at samme teltet, bare ikke shapemodellen, er satt ned til 2990 kr.

Noen som har erfaring med dette? Siden jeg får tilbake 5000, så kan det jo være kjekt å putte et par tusen i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, tenkte bruke 5000 på telt siden det var prisen jeg betalte for det forrige, og det er summen jeg får tilbake i form av erstatning.

Men hvis jeg finner et tilsvarende alternativ til en bedre pris, så er ikke det dumt.

Når det kommer til bruk er det alle 4 sesonger. Vil aldri bli flere enn 3 i teltet, uavhengig av størrelsen, men som regel 2 personer.

Blir som regel hardangervidda jeg ender opp på, og som de fleste vet kan det blåse ganske kraftig der oppe. Synd ikke sportnett har shapemodellen inne, og med 25% avslag.

Men som sagt, åpen for forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shapemodellen er lavere i forteltet. Var det grunnen til at det ble brent? I så fall ville jeg gått for standardmodellen.. Forskjellen er vel at shape står bedre i mye vind, da den har mindre vindfang. Avveiingen blir derfor om du vil ha mer høyde i forteltet eller bedre vindstabilitet. Jeg ville gått for bedre plass.

Fjällrävens telt er gode, men det fins selvsagt andre bra saker også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du erfaring med teltet selv?

Har akkurat kjøpt Nallo 2 selv og er kjempefornøyd - brukte det i drittvær i helga med storm i kastene og regn. Perfekt telt for 1 person eller 2-mannstelt hvis man er gramjeger er min opplevelse - med nok plass i forteltet til bagasje og fyring - tenker med de ekstra dimensjonene Nallo 3 har at det vil være akkurat hva trådstarter spør om - bortsett fra pris

Ligger forøvrig test inne på forumet av Nallo 2 - veldig bra og informativt

Kan legge til at en vekt på 2,4kg inkludert alle plugger og teltpose ikke er galt for et 3 mannstelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler varmt Hilleberg Keron 3 GT. God plass, lett å sette opp og tåler alt. Jeg har brukt det under ganske brutale vinterforhold og det bestod med glans. Jeg mener dette også er det mest foretrukne teltet på Antatktis. Veier litt og koster en del. Jeg har sett et slikt på bruktmarkedet for litt siden. Mulig det ligger der ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg lager bra telt, men Nallo kan bli for kort pga spiss vinkel i enden. Jeg er 188 cm og sover med beina strekt ut og da sparker jeg i innerduken på

på mitt Nallo 2 GT. Det hjelper sikkert ikke at underlaget er en exped 9dlx som gjør effektiv plass enda mindre pga at jeg ligger nesten 9 cm opp fra golvet av teltet.

For å bøte på dette kjøpte jeg et Kaitum 3 og forskjellen er himmelvid! 220 cm er mer enn nok lengde for meg med vertikale vegger.

Dersom du er lang er Kaitum eller Keron bedre valg siden disse teltene har innertelt med 220 cm mellom vertikale vegger på innerteltet slik at du får utnyttet all plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.