Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en teltvalgtråd


Cerberus

Anbefalte innlegg

Here we go again...

Trenger hjelp til å velge mellom

Helsport Ringstind Light 2: http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83929

og Bergans Compact Light 2: http://www.sportsdeal.no/produkter/friluft/telt/1155640092/1232716758

Ser mange skryter over Ringstind her inne, men finner lite erfaringer ang. Bergansteltet utenom "mest for pengene" her (3'er utgaven, Ringstind ikke med i testen).

Det koker vel ned til hva man får med seg med de 900 ekstra grammene (2,5 vs 1,6 kg oppgitt vekt) i Bergansteltet. Er dette mer stabilt og slitesterkt enn Ringstind, eller er det 900 gram i dødvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Here we go again...

Det koker vel ned til hva man får med seg med de 900 ekstra grammene (2,5 vs 1,6 kg oppgitt vekt) i Bergansteltet. Er dette mer stabilt og slitesterkt enn Ringstind, eller er det 900 gram i dødvekt?

Jeg har ikke Bergans telt, så slitestyrken kan jeg ikke uttale meg om, men synes Helsport teltet mitt har holdt svært bra.

Om du sammenligner tegningene finner du fort ut at:

- Bergansteltet har større fortelt

- Bergansteltet har (litt) mer areal innertelt(litt usikker på denne, men helsport har 1,3m på midten, mens Bergans har 1,3m i enden)

Så nei, det er ikke bare dødvekt.

Jeg hadde ikke vært i tvil om jeg skulle hatt et 3-sesongs solotelt(til nød 2pers. liker å ha litt plass) og ville valgt Ringstind.

Men siden du er oppe i 2,5kg-telt kan jeg kanskje nevne Helsport Fjellheimen 3 Camp? Det skal visstnok også veie 2,5 kg, men min vektskål viser 3,0 kg.

Om du først vurderer 2,5kg-telt så vil dette være bedre enn Bergans med MYE større plass i fortelt og innertelt.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært i tvil om jeg skulle hatt et 3-sesongs solotelt(til nød 2pers. liker å ha litt plass) og ville valgt Ringstind.

Men siden du er oppe i 2,5kg-telt kan jeg kanskje nevne Helsport Fjellheimen 3 Camp? Det skal visstnok også veie 2,5 kg, men min vektskål viser 3,0 kg.

Om du først vurderer 2,5kg-telt så vil dette være bedre enn Bergans med MYE større plass i fortelt og innertelt.

- LM

Takker for svar. Heller nok mot Ringstind.

Fjellheimen er nok et supert telt, men prisen ligger desverre et stykke over hva jeg så for meg å bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er strålende fornøyd med mitt Ringstind 2, men vekta viser 2kg mot oppgitt 1,75 alt inkl. :) Sånn er det med Helsportgrammene, vi kjenner til de alle sammen. Plassmessig er det som ett palass å regne for èn, selv med bagasje for en 25 dager på tur. Colemans lignende telt føltes som bare halve størrelsen selv om også dèt var oppgitt til å være ett 2 manns telt, men det må være beregnet på ekte kinesere =) Vi fikk også kjørt oss litt i noen uker med å sette opp teltene side om side og det var den samme leksa hver gang, idèt jeg hadde bardunert teltet mitt, kastet inn bagasjen og dro for å hente vann til middag stod min gode venn og stresset med innerteltet fremdeles og det tok ofte så lang tid at hele innsiden var våt før han omsider fikk "tak" over hodet.

Mitt telt har også fått noen stygge revner i sømmene i frontpluggfestene ved hode-enden, men som vanlig ordner Helsport opp i dette gratis. Noen andre som har lignende slitasjeskader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg så på Ringstind 2 på fredag hadde XXL det tydeligvis på tilbud til 2500. Nå ligger det på 3499, og er litt mindre aktuelt. Da kan jeg likesågodt sammenlikne med Rondane light 3 til 3799. (link her) Litt større (?), større fortelt, men høyere vekt.

Hadde i utgangspunktet tenkt å holde meg i prisklassen rundt 2500. Ikke lett dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i utgangspunktet tenkt å holde meg i prisklassen rundt 2500. Ikke lett dette her...

Om du ikke har hast - så ville jeg ha ventet og fulgt med på prisene.

Tipper du får både Ringstind 2, Rondane Light 3 og Fjellheimen 3 Camp på tilbud ned mot 2500-3000 kr på forskjellige nettbutikker.

Kan jo også være at de dukker opp lite brukt til en billig penge ;-)

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.