Gå til innhold
  • Bli medlem

900 kr i bot for å sykle på rødt


Lyngve

Anbefalte innlegg

Annonse

Bravo til politiet.

I Oslo er det mange livsfarlige situasjoner hver eneste dag med syklister som tror de er med i Birken. Forholdene for syklister er ikke godt tilrettelagt og mange mener de da kan sykle som de vil.

Å kjøre på rødt med bil koster 4.500 tror jeg.

PS - er ikke du i Iran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så merkelig om trafikkreglene skulle begynne å gjelde syklister også.

Jeg sykler en del sjøl og irriterer meg ofte over syklister som ikke tar hensyn til andre enn sitt eget ego.

Jeg har aldri forstått hvorfor mange (sports)syklister sykler på vei med stor trafikk, selv når gang og sykkelstien går ved siden av.

Er forøvrig enig at politiet må styrkes på kriminalsektoren, men er ikke sikker på om trafikkdelen bør svekkes.

Den diskusjonen bør skje andre steder enn på Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forstått hvorfor mange (sports)syklister sykler på vei med stor trafikk, selv når gang og sykkelstien går ved siden av.

Fordi veien i de aller fleste tilfeller er tryggere enn sykkelstien. Bilister har ingen respekt for sykkelstier, og det skaper veldig mange farlige situasjoner på innkjørsler som krysser sykkelsti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig irriterende å stoppe for rødt når man har tråkka opp litt fart og er i et tungt gir! Oslo er utrolig dårlig tilrettelagt for syklister- noe som er skammelig når man tenker på hvor mange "sykkelpendlere" som finnes- og ikke minst et stort potensiale for flere nå som sykkel er så populært. De trafikale, miljømessige og helsemessige gevinstene må da være store om man bygger ordentlige forhold for syklister. Gang- og "sykkel"stier synes jeg ofte er farlige om man ønsker å holde høy fart, og da er veiene eneste alternativ, men da skal selvsagt sykler stoppe for rødt.

Synes ikke det er ufattelig at Politiet har kapasitet til dette- at kriminaliteten florerer i Oslo er ikke et syn jeg deler. Dessuten er det vel UP som tar seg av trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk aksjon. De kan stille seg hvor som helst og ta syklister for småting hvor som helst. Dette er å se på som rein trakasering av syklistene, motivet er bøtelegging, å kreve inn penger, akkurat som skatter og avgifter.

Forøvrig er det i Norge lovlig for fotgjengere å gå på rødt lys, når det ellers er klart for kryssing av veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi veien i de aller fleste tilfeller er tryggere enn sykkelstien. Bilister har ingen respekt for sykkelstier, og det skaper veldig mange farlige situasjoner på innkjørsler som krysser sykkelsti.

Heil enig! Har flerr ganger syklet i Norge, og hatt stygge opplevelser med farlige situasjoner, på grunn av bilister på innkjørsler som krysser sykkelsti.

Tilsynelatende blir syklister ikke regnet for noe!

Ikke nok med det: kjørsel på sykkelsti er farlig i seg sjøl: Store og dype hull i sykkelstien er det mange av, så det er farlig å flytte oppmerksomheten bort fra sykkelstien for et øyeblikk :lol:

Skjønner sykkelstiene bare er for skolebarn, men er for farlig for hurtigkjørende syklister :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette rødt lys ved fotgjengeroverganger også? I så fall sykler jeg på rødt lys hver eneste dag fra og til skolen, så lenge det ikke skaper en farlig situasjon.

Nei, den røde mannen ved fotgjengeroverganger henvender seg ikke til syklister, men spesifikt til fotgjengere. Du har derfor lov å krysse på rød mann på samme måte som at du har lov til å krysse veien alle andre steder. Det innebærer blant annet at du har vikeplikt for all trafikk som er etablert på veien du krysser. Se trafikkreglene §7.4, andre ledd. På samme måte som den røde mannen, henvender heller ikke den grønne mannen seg til syklister. Du har derfor vikeplikt også i dette tilfellet, etter samme paragraf.

Legg også merke til §7.3 som sier at bilen også har vikplikt for deg, fordi den ikke er etablert i veien du krysser.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere husker vel grunnregelen for all trafikk :...ferdes hensynsfult og være aktpågivende og varsom.........

Dette gjelder også syklister!

Er vel ikke værre for en syklist å slakke på farten/stoppe i et kryss, enten det er for rødt lys eller annen trafikk enn for en bilfører?

Om jeg sykler på en gang og sykkelvei må jeg selfølgelig ta hensyn til kryssende trafikk og vise en viss aksomhet når jeg møter eller passerer gående/syklende.

Når det gjelder tilrettelegging for syklister (og gående) har det blitt mye bedre de siste årene, får håpe denne utviklingen fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke tryggere for noen i trafikken at syklister oppfører seg like dustete som bilister. Jeg har sykla i denne byen i tjue år, og hver eneste dag ser jeg en fem-seks duster som fiser over krysset på rødt/sykler uten lys i høstmørket/vrenger ut i midtbanen uten å se seg for osv. At byen ikke er tilrettelagt for syklister gjør det bare enda farligere å kjøre som en idiot. Jeg håper på flere aksjoner fra politiet, og bøter som svir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, og nabojenta begynte på skolen her nylig. På første skoledag holdt rektor tale til nye elever og deres foreldre og advarte selvsagt mot trafikken på skoleveien;

Det er verd å merke seg at det rektor advarte mot var syklister - ikke biler!!! Syklistene kommer helt stille, uten lys og i nesten samme fart som bilene - bortsett fra at syklistene ikke kommer langs veien, men kommer susende på de få sykkelveier vi har mellom oss og skolen.

Trening er sunt, men det må jo være måte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler mer eller mindre hele året selv.

Er jo daglig man ser folk sykle på rødt. Gjør det noen ganger selv hvis det er type T-kryss og det ikke er noen biler.

Men mange bare sykler selv om det ikke alltid er klart.

Mange sykler og mot enveiskjøring og forventer at biler som kommer i riktig retning skal vike. En del tror det er lov å sykle mot enveisskjøring og(Det er lov men da på fortau eller spesielt merkede sykkelfelt, eneste i Oslo er Torggata).

Så varierer folk mellom fortau og veibane stadig.

Skjønner godt at en del bilister blir usikre og synes det er lite forutsigbart med mange syklister i trafikken.

Kan være ille nok for andre syklister. En del som kommer i fart i nedoverbakker tror at syklister fra høyre da heller skal vike for de siden de har større fart virker det som.

Ser gjerne at det er en del kontroller med syklister og spes. det med lys og reflekser nå utover høsten.

Er vel ikke en dag jeg sykler til og fra jobb på høsten som det kommer en "skygge" sånn brått ut i veien foran en.

Som syklist er man et kjøretøy og har samme rettigheter som motoriserte kjøretøy, dog har man og de samme regler og hensyn å ta til andre trafikanter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.