Gå til innhold
  • Bli medlem

Fannaråken 5. og 6. september 2009


askogvoll

Anbefalte innlegg

Fannaråken 5. og 6. september 2009

Etter en måned med nesten uavbrutte regnbyger og tåke, tok både Sunniva og jeg sjansen på en tur til Fannaråken. Jeg rådførte meg først med en meterolog som lovte at det skulle bli fint vær, samt at det så ganske bra ut på yr.no.
Avreisen var etter endt arbeidsdag på fredag, så det ble ganske sent før vi kom oss i soveposene i Helgedalen (først klokken 23.30 eller noe fredag). Etter en natts søvn i telt våknet vi opp til blå himmel og helt upåklagelig vær. Et lite snødryss på toppene gjorde ingenting, da turen ikke var av den teknisk vanskelige sorten. Vi fant fort ut at vi ikke var de eneste som hadde planlagt en tur på Fannaråken, og vi befant oss snart blant mange nye og trivelige mennesker.
En kopp kaffe og pollys turmiks smakte godt en liten time før toppen, og utsikten mot Hurrungane var helt fantastisk. På toppen booket vi inn, og jeg var litt fasinert over at det er mulig å drive en turisthytte på et så øde sted som Fannaråken. Den logistiske utfordringen må nok være stor, da det er begrenset med helikopterløft, med en relativt begrenset vannresurs. I en av bøkene jeg finner i biblioteket leser jeg at to vær observatører opplevde en orkan på førtitallet som blåste i stykker vindmåleren da styrken passerte 60 meter i sekundet. Meterologene antok i etterkant at vindstyrken hadde oppi hele 70 meter i sekundet. Jeg husker deler av nyttårsorkanen på nordvestlandet i 91/92, og den var vell ikke stort mer enn halvparten av 70 sekundmeter tror jeg. Med denne orkanen i minne sliter jeg litt med å forstå kreftene som faktisk fant sted da vindmåleren ble ødelagt. En murvegg falt jo over ende rett på utsiden av huset vårt på nordvestlandet pluss en hel fjellside med trær la seg jo flat noen hundre meter fra der jeg bodde under denne orkanen i 91/92. Hvordan nordvestlandet hadde taklet 70 sekundmeter tør jeg nesten ikke tenke på. Dette forklarer vell i enkelhet stålvaierne og den solide boltingen husene har på toppen.
Vinteren kommer noen måneder tidligere på Fannaråken enn i lavlandet, og det er godt og varmt innendørs selv om temperaturen ute ligger på ca null grader. Det fyres godt både i ”met’n” og hovedhuset. Det er derfor utrolig behagelig å sette seg innendørs for å ta seg en kopp kaffe og slappe av.
Jeg går en tur bortom Steindalsnosi før vi setter oss til bords for kvelden, hvor vi får servert en treretters middag. Maten var utrolig god, hvor kvelden ender med kaffe, kaker og et par gode bøker i peisestua.
Jeg våknet kvart på syv da solen tittet inn gjennom vinduet, hvor jeg aldri noen gang har opplevd maken til utsikt fra et soveromsvindu. Fjellene bader seg i morgensolen, og nattens minusgrader har skapt istapper og rim på soveromsvinduet. Dette fører til en obligatorisk bildetaking, hvor at hele hytten, samt betjeningen på Fannaråken har med seg kameraene ut for å ta bilde. Jeg lurer litt på hvorfor hun som jobber på hytten er så ivrig med kameraet, og hun forteller meg at det er over en måned siden sist de så en soloppgang der oppe. Med min værstatistikk skulle jeg ikke trodd at jeg skulle få oppleve dette, men den gang ei. Må jo få være heldig en og annen gang jeg og.
Etter en god frokost med havregrøt og ferskt brød ser vi at tåken begynner å innta toppen, og på veg tilbake til bilen begynner det å dryppe så smått.

post-2512-133474653791_thumb.jpg

post-2512-133474653803_thumb.jpg

post-2512-133474653824_thumb.jpg

post-2512-133474653847_thumb.jpg

post-2512-133474653864_thumb.jpg

post-2512-133474653881_thumb.jpg

post-2512-133474653894_thumb.jpg

post-2512-133474653906_thumb.jpg

post-2512-133474653922_thumb.jpg

post-2512-133474653934_thumb.jpg

post-2512-133474653955_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ikke dum den utsikten dere hadde på morgenen der nei! :D

Ikke mye som slår høsten på sitt beste gitt.

Som du selv påpeker Alexander, uvant med sånne godværsbilder fra deg... Sikker på at du ikke bare har behandlet de litt hardt i et fotoprogram? :D Tror nesten du skulle tippe lotto i samme slengen.

Var deg vel undt dette! Fanaråken på sitt beste kan man si!

I en av bøkene jeg finner i biblioteket leser jeg at to vær observatører opplevde en orkan på førtitallet som blåste i stykker vindmåleren da styrken passerte 60 meter i sekundet. Meterologene antok i etterkant at vindstyrken hadde oppi hele 70 meter i sekundet.

Dette husker jeg ble nevnt i et program som gikk på TV på 90-tallet en gang, som handlet om værstasjonen på Fanaråken. Er vel igrunn litt glad det ikke var meg som satt i hytta der oppe da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva målestasjonene har målt er en ting, at det forekom voldsomme fallvinder er det ingen tvil om. Historier om et brøl som kom og blåste huset i pinneved på sekunder vekker stygge minner. Det mest grelle eksempelet jeg har sett er at torva ble flerret av grunnen pga vindkreftene, faktisk stoppet det opp byggeplaner fordi det ble ansett for værhardt der :D (Skjongholmen, Giske)

Vindstyrke er en ting, det er variasjonen/kastene som er ødeleggende. Og vakumet vinden etterlater seg.

Fine bilder og fint lys i Hurrungane, jeg så rett i en tåkevegg når jeg var på min eneste tur på Fanaråken for rundt 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje norges mest "eksotiske" overnattingssted?

Og turen anbefales!

En ting man skal/kan være oppmerksom på er vannet - hvis de ikke har endret på dette nå (filter ol).

Da jeg var der, for 6-7 år siden, var det ordentlig "usmak" på vannet, men sånn kan det være med regnvann på tank. Om det blir en tur til dit siden en gang, så bærer jeg med meg 1 1/2 ltr flaske vann opp.

Og.... til "sarte" sjeler som planlegger å overnatte: Vi snakker sovesal med 16-manns køyer og sterkt begrensende dusj/vaskefasiliteter. Det var en god mix av odør og kroppslyder gjennom natta.

Helt greit - og litt av "sjarmen" for min del, men det var tydeligvis ikke alle som var helt forberedt på det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at det ble litt godvær på deg! :wink:

Får håpe godværet installerer seg noen dager framover nå. Har veldig lyst på ei toppovernatting sjøl nå, men det blir nok mer kummerlige forhold da.

Fanaråken var forøvrig den første toppen jeg tok som student, nerdete nok var det min 2k nummer 12.

Imponerende utsikt mot hengebreene i Hurrungane, og det gjør seg med litt melis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Kanskje jeg skal tippe i lotto ja..

Er ikke mange plassene som er mer eksotisk å overnatte på enn dette tror jeg, nesten uansett vær. Synes ikke det var noe spesielt stress å overnatte der jeg, men det er et stykke unna tomannsrom med eget bad, men det tror jeg dem fleste som skal overnatte der oppe vet på forhånd :wink:

Vannet er trygt å drikke der oppe. Hang en lapp i resepsjonen om at det var godkjent av Luster kommune, og det vannet som serveres er tilført klor (eller noe lignende).

Las også der oppe at statistikken basert på observasjoner av meterologene tilsa at det var 220 dager med tåke klokken 07.00 om morgenen i løpet av et normalår. Om noen har tenkt å overnatte der oppe får man be om litt flaks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.