Gå til innhold
  • Bli medlem

Rogens naturreservat og Femundsmarka '09


Kjellis

Anbefalte innlegg

Vi startet turen ved Kärringsjön torsdag 11 juni, værmeldinga på yr.no var ikke særlig lovende, det var meldt regn, surt og kaldt vær i en uke... Det skulle vise seg at de traff blink med værmeldinga, men vi lot oss ikke knekke av dystre spådommer. Vi skulle på tur uansett! Vi satte kanoen på vannet i halv seks tiden på kveldingen og var ved Rogen i 20 tiden, etter å ha padla Kärringsjön Håen og bekken fra Håen.
Etter en matbit og litt avslapping kryssa vi en blikkstille Rogen mens skyene på himmelen lovet kommende regn og slo leir straks vi nådde land. Neste dag tok vi fatt på bæringa opp til Bredåsjøen, kryssa denne, bar så opp til Lasjøen og videre til Vonsjøen hvor vi slo opp teltet. Dagen etter våknet vi til regn og kraftig vind, men vi vurderte det som sikkert å padle Vonsjøen. Vi slo leir allerede ved Larsholm i andre enden av Vonsjøen, vi hadde da padla i motvind og regn, og var egentlig lei av dagen. Vi slo opp teltet, fyrte primus og fikk tørka oss opp og etter en Toro pølsegryte var soveposen neste stopp. Vinden fortsatte dagen etter, men skydekket var noe lettere og vi håpet på oppholdsvær etter 3 dager med regn, men vi fikk litt regn denne dagen også...
Vi bar sekkene og kanoen over til Grøtåa og la i vei ned Grøtådalen i sterk motvind, denne strekningen hadde vi gleda oss mye til, men motvinden gjorde at vi måtte padle hardt selv om vi hadde medstrøm. Etter 10-11 timers forflyttning nådde vi den sagnomsuste Krokåthåen og slo leir, det tok ikke lange tiden etter middagen før vi var i drømmeland. Neste dag var vinden enda sterkere og vi tok en hviledag, nysnøen hadde krøpet et godt stykke ned Stor Svuku og fisket var elendig...
Vi drog videre dagen etter, i korte trekk så bar vi kanoen ned til Grislehåen og svinget opp Røa til Storfisktjønna hvor vi slo leir. Vi var enige om at neste dag skulle vi ligge rolig ved Storfisktjønna og utforske vannet med fiskestanga. Dagen etter var første dagen uten regn på turen og sola var faktisk fremme av og til, men det ble ingen fisk :???:
Dagen etter gikk turen opp Røa til Revsjøen via Styggsjøan og videre ned Reva til Revbua hvor vi overnattet. Regnet var tilbake for fullt og det ble en våt dag, men vi fikk 6 harr på strekninga fra Revsjøen til Reva :???:: Neste dag fortsatte regnet og vi bestemte oss for å avslutte turen 2 dager før planlagt. Av de 9 dagene vi var på tur var det bare en dag uten nedbør. Vi tok fatt på Rogen og tok turen til Käringsjön via Öster-Rösjön, Uthusjön og alle de andre småvannene.
Nå i ettertid syns jeg dette var en fin tur til tross for mye dårlig vær, men å padle Grøtåa i finvær skal gjøres ved en senere anledning.
Fisket var ikke det helt store, fasiten ble 3 ørreter på henholdsvis 0,5 kg, 3,1 kg og 300 g, pluss 6 harr i halvkilosklassen :D

post-3543-13347465266_thumb.jpg

post-3543-133474652663_thumb.jpg

post-3543-133474652665_thumb.jpg

post-3543-133474652668_thumb.jpg

post-3543-13347465267_thumb.jpg

post-3543-133474652672_thumb.jpg

post-3543-133474652677_thumb.jpg

post-3543-133474652683_thumb.jpg

post-3543-133474652685_thumb.jpg

post-3543-133474652688_thumb.jpg

post-3543-13347465269_thumb.jpg

post-3543-133474652693_thumb.jpg

post-3543-133474652695_thumb.jpg

post-3543-133474652697_thumb.jpg

post-3543-133474652699_thumb.jpg

post-3543-133474652702_thumb.jpg

post-3543-133474652704_thumb.jpg

post-3543-133474652707_thumb.jpg

post-3543-133474652709_thumb.jpg

post-3543-133474652712_thumb.jpg

post-3543-133474652713_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, det blir litt kjedelig med kun regn, selv i Nordens beste padleparadis. Takk for fin turrapport. Har padlet mye i området, men ikke prøvd meg på Grøtåa enda. Måtte dere ut av kanoen ofte? Hvordan var vannføringen (regnværet var kanskje en fordel)?

Ja, regnet var nok til fordel, selv om det ble mye ut av kanoen. Tror nok elva kan bli vanskelig å padle ved lav vannstand siden den er veldig grunn ved flere partier, vi subbet ned i bunnen flere ganger. Som padleelv er den nok ikke på topp, men på en annen side så er ikke mange kanoene å se og "oppdager" følelsen er stor :? elva er arbeidsom, men partiene med padling er virkelig flott, det blir ikke siste gangen jeg skal dit med kanoen :?:

Været la utvilsomt en demper på turen, men nå i ettertid synes jeg dette var en flott tur som jeg gjerne gjør om igjen :?:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsomme elver er bare gøy, men det er litt kjedelig hvis det bare blir bæring og fløting. Ut fra bildene ser den fin ut. Skal teste elva ut. Har ikke vært borte ved Larsholm, men en av øyene midt i Vonsjøen tilbyr en fin teltplass, som ikke er så lett å se fra sjøen. Legger ut et bilde.

post-3635-133474652715_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur med stor T.

Litt små bilder kanskje ?

Jepp, bomma litt med størrelsen på bildene... men det får bare være.

Det var en kjempetur, veldig lite folk å se og en rute utenom det vanlige. Folk sperret opp øynene og lurte nesten på hvilke tullinger vi var når vi kom bærende på kanoen forbi Grøtådalsetra :) Det var tydligvis ikke mange kanoer å se der inne :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takker for fin turrapport, så ut som en fin turopplevelse i Rogen.

Har vært på turer med Fimax der i de 6-7 siste årene.

Dere hadde liknende værforhold jeg har hatt de fleste gangene jeg har vært der også ser jeg :)

Angående

IMG_1774.JPG

Beskrivelse: Dette fungerte bra når det var myr...

Hei Martin.

Rogens naturreservat frister til gjentakelse, har aldri vært der tidligere, har bare vandret på norsk side.

Været skiftet noen dager etter at vi kom hjem og det var varmeperiode og sol. Jeg var på Røvolfjellet 14 dager etter denne turen og hadde ei langhelg med nærmest tropevarme, rart hvordan turlivet forandrer seg når varmen setter inn :roll: Planen var å bestige stor Svuku, men jeg lot det være i varmen... Får ha det til gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsomme elver er bare gøy, men det er litt kjedelig hvis det bare blir bæring og fløting. Ut fra bildene ser den fin ut. Skal teste elva ut. Har ikke vært borte ved Larsholm, men en av øyene midt i Vonsjøen tilbyr en fin teltplass, som ikke er så lett å se fra sjøen. Legger ut et bilde.

Jøss, det virker som en skjermet og fin teltplass :roll: Larsholm var en virkelig fin plass, men vi var ikke mye ute av teltet når vi var der pga været...

Grøtåa må du prøve deg på, den er virkelig verdt slitet :) Det var veldig spennende å padle siden den er så smal og trang, spesiellt ovenfor Grøtådalsetra. Den strekninga skal jeg ta en gang igjen uten motvind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder. Grøtåa er breiere lengre oppe enn jeg hadde forestilt meg. Det ble ingen tur i Femundsmarka på meg i år (første gang på 6 år). Kjenner savnet. Det fantastiske med området er at det fremdeles er steder å besøke. Grøtåa ser absolutt fabelaktig ut. Jeg pleier ikke klage på vær, men akkurat motvind på den elva virker litt irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært i Femundsmarka 3 år på rad jeg, men jeg har blitt veldig glad i den. Det må bli minst en tur i året dit :)

Men det er jo ikke for sent å ta en tur enda da, Firmax! Jeg har begynnt å få lyst til å ta en vintertur til femundsmarka med pulk, isbor og lavvu :) Må prøve å få til det også, kanskje i vinter...

Øvre Grøtåa må være en drøm med sol og vindstille, satser på slike forhold neste gang :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok umulig å få fri fra jobben nå. Morsomt at du skriver det med vintertur. Hver gang jeg har vært der får jeg lyst til å se terrenget i kong vinters farger. Har en vintersovepose som jeg har lyst å sette på prøve. Da er nok Femundsmarka bedre enn Hardangervidda og Jotunheimen. Får satse på en vintertur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det å være lønnslave, trøsten må jo være at det er flere av oss :) For min del så er det 4 timers kjøring til Synnervika så det lar seg gjøre med en tur på ei langhelg...

Femundsmarka vinterstid må være en opplevelse og taken på å få oppleve det vokser seg stadig større. Jeg har også i likhet med deg en vinterpose som må testes ut :roll: Var på en tur med den i våres, men det var ikke så mange minusgradene så jeg har ikke fått prøvd den skikkelig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Løfter denne tråden litt. Har tenkt meg tilbake til Femundsmarka om et par uker med Ally`en. Lurer litt på å ta en alternativ rute opp, padle fra Synnervika til Røvollbekken og jobbe meg opp småvanna der. Enten helt opp via Grøtåa til Vonsjøen og Rogen, eller brekke av Abbortjønna/Skogtjønna og ned til Øvre Roasten og videre innover derfra. Er dette en ålreit variant?

Reiser aleine denne gangen, og bæringa opp fra Røsanden til Nedre Roasten frister ikke så altfor mye.

Litt spent på om isen har gått på alle vanna, men den varmen som er i disse dager hjelper vel godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum idè med en alternativ rute 8) Men motstrøms Grøtåa vil bli lite padling og mye jobbing med å line kanoen og bæringer. Jeg vil foreslå å ta turen til Roasten og opp Røa, for å så bære over til Styggsjøan, videre til Revsjøen og Reva ned til Rogen. Fra Rogen kan du bære opp til Bredåsjøen->Lasjøen->Vonsjøen og over til Grøtåa. Grøtåa ovenfor Grøtådalssetra er skikkelig gøy å padle, det lønner seg å bære kanoen over tunet på Grøtådalssetra da elva forbi setra er noe kronglete. Grøtåa er litt liten for padling, lønner seg å gjøre turen tidlig på sesongen da det er høyere vannføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Ja, å padle Grøtåa motstrøms viste jeg egentlig at ville bli tungt. Alle de områdene du nevner har jeg med i planene, har kun padlet Kärringsjøvallen og ned Røa tidligere, samt en avstikker innom Revsjøen. Bæringen opp til Røvolltjønna ser overkommelig ut, eller er det veldig tett skog der?

Reiser allerede til uka, så satser på at vannføringen, fisket og været er ålreit. Er nok ikke en sjel der inne på denne tida heller. Har to uker til rådighet, så det blir god tid til utforsking av nye områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke båret kanoen opp til Røvoltjønnene...enda! Jeg vil egentlig tro at det går rimelig greit å bære kanoen opp dit, oppe på Røvolfjellet er det lite skog...

Er det ikke tidlig å dra til uken? Har du hørt noe om vannene er isfrie?

Å dra tidlig på sesongen er det beste synes jeg, er lengre mellom folk da.

Høres ut som du får en kjempetur, husk å legge ut en turrapport da 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tidlig, men har ikke mulighet senere i sommer dessverre.. Har ikke undersøkt om vannene er isfrie, mulig jeg tar en telefon til Langen Gård.

Skal nok klare å bære kanoen opp, helst oppslått. Alt går =) Noen tips om åpne koier som er verdt å besøke?

Turrapport kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er Revbua, det kan også være godt harrfiske rundt hytta. Og Styggsjøkoia er å anbefale, kanskje ikke den beste mtp overnatting, men den er så spesiell at den er verdt et besøk likevel. Roastbua og Kløfthåbua er plankebuer og kanskje ikke de mest koselige koiene i marka, men de er gode å søke ly i hvis værgudene er i det vanskelige hjørnet.

Kan også nevne at det går en grei sti å følge fra Vonsjøen og mot Grøtåa hvis du kommer denne veien, da kommer du inn på Grøtåa litt ovenfor Rundhåen. Stien starter bak ei koie vest for Larsholm i Vonsjøen. Det er mye steinrammel i dette området, er å anbefale å holde seg til stiene.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe å kjøpe det svenske kartet fra Lantmäteriets Fjällkarta som heter "Z59 Rogen", dette kartet dekker det meste av ruta di, bortsett fra selve Femunden. Kartet går fra bredden av Femunden og østover så hele Rogen blir med, det meste av Femundsmarka nasjonalpark dekkes av dette kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revbua og Styggsjøkoia har jeg tenkt å svinge innom, ser utrolig koselig ut der. Supert med tips om sti, skal notere det bak øret.

Burde nok anskaffet meg det kartet, det blir nok litt kort tid mtp postgang. Har Røakartet som dekker endel, tar noen utskrifter av områdene jeg mangler.

Gleder meg til å besøke områdene rundt Vonsjøen. Vurderte å ta en avstikker nordover til Muggsjøen, men det spørs om tida strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, planen er å ta det rolig og utforske det jeg har lyst til/orker.Blir noe noen dager hvor jeg ligger i ro og fisker. Ofte enkelt å sitte hjemme å se på kartet å legge opp en alt for lang rute.

Det er jo veldig greit hvis man kan ha kanoen oppslått, men blir bæringene for lange så har jeg en 130liters sekk som jeg nok får den oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.