Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradere garderoben. Turklær for høsten.


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

Hva trenger du; Regnjakke, støvler, undertøy?

Er man lur kan du spare mye penger på å kjøpe utstyr av god holdbarhet og som kan brukes til mange aktiviteter. Kjøper du det du trenger på salg eller via nettbutikk kan en spare mye penger. GTX-jakker er f.eks. "alltid" på salg, man må bare vente til "riktig" jakke dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger i grunnen alt. De klærne jeg har brukt til nå er grilldressen og noen gamle militærsko + en gammel militær bukse. Er nokså fersk i "gamet" og har hatt mange turer dette året og interessen har økt på for å si det sånn.

Forestiller meg at hvis man har "utstyret" i orden så blir det enda kjekkere :?:

Takker og bukker for alle svar. Kan tenke meg at tråden med røverkjøp kan være grei å følge med på.

Vet desverre ikke hva GTX jakker er :? Er det bare ett merke eller spesielt stoff/teknologi ?

Hadde vært greit hvis noen kunne gitt en enkel forklaring over sånne vanlige "betegnelser/begrep" når det gjelde klær og utstyr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger i grunnen alt. De klærne jeg har brukt til nå er grilldressen og noen gamle militærsko + en gammel militær bukse. Er nokså fersk i "gamet" og har hatt mange turer dette året og interessen har økt på for å si det sånn.

Forestiller meg at hvis man har "utstyret" i orden så blir det enda kjekkere :?:

Takker og bukker for alle svar. Kan tenke meg at tråden med røverkjøp kan være grei å følge med på.

Vet desverre ikke hva GTX jakker er :? Er det bare ett merke eller spesielt stoff/teknologi ?

Hadde vært greit hvis noen kunne gitt en enkel forklaring over sånne vanlige "betegnelser/begrep" når det gjelde klær og utstyr ?

GTX= Goretex, en membran. Gjør klærne mere vanntette, begge veier :?:

Bergans lager noe som tilsvarer dette, under navnet Dermisax.

Har de siste to årene brukt klær av merket Dovrefjell, kjøpt hos magasinet.no

Billig og greit.

Wistex har Gaupaserien som fungerer bra.

Skal etterhvert ha meg jakke fra Fjellreven.

Jeg er ikke noen stor tindebestiger, og bruker dermed treckingsko fra Ecco.

Lett, grei pris,god sole, og passer mine svære labber.

Er generelt ikke glad i Goretex. Føles som billige regnklær, og får det ikke til å fungere i kulda.

Bommull, microfiber etc. er tingen for min bruk.

Så kjører man på med undertøy fra Ullmax, og du har ei gruunnutrustning.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld! GTX = goretex (som ofte brukes som betegnelse for alle membraner som er vanntette og som til en viss grad "puster", dvs at de slipper ut noe kondens, i motsetning til eldre helt tette regnklær, f.eks. fra Helly Hansen).

Når du skal begynne å kjøpe utstyr kan du enten velge tungt, holdbart utstyr, som ofte koster en del, eller du kan velge lettere, billigere utstyr som koster noe mindre. Et tredje alternativ er å kjøpe rådyrt, superlett utstyr, som både koster mer og varer kortere, men som veier lite og er funksjonelt (det anbefaler jeg ikke). Planlegger du å dra på teltturer bør du prioritere vekt, spesielt på de tunge tingene; sovepose, telt og sekk, men jeg antar at slike ting vil du vente med å prioritere.

Jeg tar utgangspunkt i at du også ønsker å gå tur om vinteren. Det er mye penger å spare på å kunne kombinere sommer og vinterutstyr. For å finne gode anmeldelser av turutstyr kan du sjekke på følgende link: http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/. En "dyr" nettbutikk, med godt utvalg er www.sportsnett.no. Den kan hjelpe deg å få litt oversikt over priser og utstyr.

Hadde jeg startet uten utstyr tror jeg jeg hadde prioritert ca i følgende rekkefølge:

1) Fjellstøvler: de må passe foten din. Har du lett for å tråkke over kjøper du kraftigere støvler, ellers ville jeg gått for noen relativt lette og billige. Sjekk nøye. Ikke forvent at ekspeditøren vet altfor mye. Les litt her på forumet om støvler. Gå til en butikk som tillater deg å bytte. Prøv støvlene hjemme i noen timer. Alle støvler nå føles bra på foten i første omgang.

2) "Goretex jakke og bukse": det regner på tur. Goretex er ikke spesielt pustende. Alternativet er imidlertid ikke spesielt godt. Kjøp gjerne en dress i det lette Paclite-membranen. Den slites fortere, men du får mye billigere jakker enn f.eks. Proshell. Det viktigste er at jakka sitter bra, og at den går langt nok ned på rompa, og at den har en god hette som kan lukkes helt (det bør ikke være glippe mellom hetta og et par slalåmbriller hvis du skal bruke den om vinteren). Buksa kan gjerne ha glidelås hele veien, da er det lettere å lufte.

3) Ullundertøy: Aclima nettingullundertøy er det mest praktiske undertøyet jeg vet om. Luftig om sommeren, varmer om vinteren.http://aclima.no/index.php?view=prod&cat=1&subcat=2. Ullunderbukse er for meg et must. Det er utrolig hvordan man kan fryse med en våt bomullsunderbukse på. Lukta blir også mer levelig. Jeg synes også det er veldig greit å ha en t-skjorte i ull (jeg er litt sensitiv mot ull, så jeg anbefaler dyre Smartwool eller Icebreaker).

4) Vindvotter, ullbalaclava og ullvotter. Hode og hender er der en fryser mest. Her hadde jeg brukt penger. Vindvottene kan gjerne være av goretex (selv om den slites fort). Noen tynne hansker er også greit. Her kan du bruke nesten hva som helst.

5) Gode sokker: det finnes en haug med merker. Kjøp noen tynne og noen tykke.

6) Turbukse: jeg liker zip-of bukser (bukse du kan omgjøre til shorts). Jeg liker Fjellrevens blanding av bomull og polyester. De tørker fort.

Som isolasjonsplagg kan du bruke en hvilken som helst fleecejakke, ullgenser, dynjakke ol. En vanlig passe vindtett treningsjakke fungerer godt som turjakke mesteparten av tiden, når det ikke regner.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sport1 i Storgata har kampanje på Norrøna Falketind XCR GTX jakke (3 lags Gore-Tex) til 1799, vanlig pris er 3500.

( http://www.sport1.no/graphics/Superstore/Ukens%20godbit%20uke%2035.pdf / http://products.norrona.com/webshop/tradepoint/b2c/ItemView.aspx?ID=0242-08%201140 )

Kampanjen er visstnok over ref linken jeg viser til, men jeg var innom butikken igår, de hadde fortsatt en god del igjen.

Denne får mye skryt og er en av de beste på markedet innen denne type jakke.

Merk at intersport også har tilbud på Falketind jakka til samme pris, men denne er paclite modellen (billigere/tynnere, men får også mye skryt)

Det er haugevis med salg og høsttilbud over alt nå, bor du i Oslo anbefaler jeg at du tar turen til Storgata hvor butikkene ligger på rekke og rad, Oslo Sportslager ligger et par gater unna, men også verdt å sjekke om disse har gode tilbud.

Ellers har du kjøp og salg her på forumet, og finn.no :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld! GTX = goretex (som ofte brukes som betegnelse for alle membraner som er vanntette og som til en viss grad "puster", dvs at de slipper ut noe kondens, i motsetning til eldre helt tette regnklær, f.eks. fra Helly Hansen).

Når du skal begynne å kjøpe utstyr kan du enten velge tungt, holdbart utstyr, som ofte koster en del, eller du kan velge lettere, billigere utstyr som koster noe mindre. Et tredje alternativ er å kjøpe rådyrt, superlett utstyr, som både koster mer og varer kortere, men som veier lite og er funksjonelt (det anbefaler jeg ikke). Planlegger du å dra på teltturer bør du prioritere vekt, spesielt på de tunge tingene; sovepose, telt og sekk, men jeg antar at slike ting vil du vente med å prioritere.

Jeg tar utgangspunkt i at du også ønsker å gå tur om vinteren. Det er mye penger å spare på å kunne kombinere sommer og vinterutstyr. For å finne gode anmeldelser av turutstyr kan du sjekke på følgende link: http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/. En "dyr" nettbutikk, med godt utvalg er www.sportsnett.no. Den kan hjelpe deg å få litt oversikt over priser og utstyr.

Hadde jeg startet uten utstyr tror jeg jeg hadde prioritert ca i følgende rekkefølge:

1) Fjellstøvler: de må passe foten din. Har du lett for å tråkke over kjøper du kraftigere støvler, ellers ville jeg gått for noen relativt lette og billige. Sjekk nøye. Ikke forvent at ekspeditøren vet altfor mye. Les litt her på forumet om støvler. Gå til en butikk som tillater deg å bytte. Prøv støvlene hjemme i noen timer. Alle støvler nå føles bra på foten i første omgang.

2) "Goretex jakke og bukse": det regner på tur. Goretex er ikke spesielt pustende. Alternativet er imidlertid ikke spesielt godt. Kjøp gjerne en dress i det lette Paclite-membranen. Den slites fortere, men du får mye billigere jakker enn f.eks. Proshell. Det viktigste er at jakka sitter bra, og at den går langt nok ned på rompa, og at den har en god hette som kan lukkes helt (det bør ikke være glippe mellom hetta og et par slalåmbriller hvis du skal bruke den om vinteren). Buksa kan gjerne ha glidelås hele veien, da er det lettere å lufte.

3) Ullundertøy: Aclima nettingullundertøy er det mest praktiske undertøyet jeg vet om. Luftig om sommeren, varmer om vinteren.http://aclima.no/index.php?view=prod&cat=1&subcat=2. Ullunderbukse er for meg et must. Det er utrolig hvordan man kan fryse med en våt bomullsunderbukse på. Lukta blir også mer levelig. Jeg synes også det er veldig greit å ha en t-skjorte i ull (jeg er litt sensitiv mot ull, så jeg anbefaler dyre Smartwool eller Icebreaker).

4) Vindvotter, ullbalaclava og ullvotter. Hode og hender er der en fryser mest. Her hadde jeg brukt penger. Vindvottene kan gjerne være av goretex (selv om den slites fort). Noen tynne hansker er også greit. Her kan du bruke nesten hva som helst.

5) Gode sokker: det finnes en haug med merker. Kjøp noen tynne og noen tykke.

6) Turbukse: jeg liker zip-of bukser (bukse du kan omgjøre til shorts). Jeg liker Fjellrevens blanding av bomull og polyester. De tørker fort.

Som isolasjonsplagg kan du bruke en hvilken som helst fleecejakke, ullgenser, dynjakke ol. En vanlig passe vindtett treningsjakke fungerer godt som turjakke mesteparten av tiden, når det ikke regner.

Lykke til!

Takk for svar. Har du linker til diverse produkter som du mener er bra ?

Når snøen har lagt seg så går jeg desverre i hi(liker ikke snø og holder meg helst hjemme). Så ski klær trenger jeg ikke!

Dette med pac lite membran hørtes interresant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Pack-lite jakker/bukser så skal du være oppmerksom på et par ting.

Disse er i hovedsak laget for å være så lette som mulig, og ta minst mulig plass. Som følge av dette er stoffet som GoreTex membran er laminert (limt) fast til > dvs. ytterstoffet, som regel veldig tynt. Dette gjør plaggene mer "skjøre" og utsatt for at det kan bli rifter og hull.

Det er også "vanlig" at hettene er "for dårlige" > dvs. for små og enkle i konstruksjonen til å være optimale. Det er også vanlig ved Pack-lite klær at det er minimalt med lommer, og sjelden at jakker har stormklaff foran glidelåsen.

En "Pack-lite" jakke jeg kan anbefale til variert tur- og friluftsbruk er Bergans Superlett. Den er også tynn i stoffet, men har "ordentlig" funksjonell hette og stormklaff. Denne har en Dermizax membran (noe tilsvarende GoreTex).

Alternativt: Bor du i Stavanger, så er det vel åpnet XXL på Forus?

Da vil jeg anbefale at du reiser dit og prøver Norrøna Vassfaret. Vil tro at de kjører en eller annen form for kampanjepris på hel dress (bukse + jakke) til 3490,- eller 3990,-.

Man skal lete "lenge" etter et bedre kjøp (min mening). Vassfaret er en dress som XXL har fått Norrøna til å produsere kun for XXL.

De har tatt utgangspunkt i en Norrøna Pack-lite modell (Forelhogna), men sydd den opp i et mye kraftigere og mer slitesterkt stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si meg enig i Erys betraktninger. Grunnen til at jeg anbefaler Paclite er prisen. Paclite er midre slitesterkt, men du får ofte jakkene meget billig (under 1000,- kr, mens en topp goretexjakke ofte koster 4500,-). Vassfaret som Erys anbefaler og Falketind som Helene nevner har begge gode hetter og er lange nok.

Jeg har med vilje ikke nevnt spesielle produkter. Gå å se hva som er tilgjengelig i sportsbutikker i Stavanger. Når du har funnet produkter du selv liker, kan du legge ut forespørsler her eller goggle produktene. Du må selv bestemme deg om du vil kjøpe noen få dyrere produkter, eller om du vil kjøpe flere billigere. Lag et lite budsjett. Se hva du vil prioritere først.

Om du ikke drar på vintertur endrer det lite på anbefalingene mine, ville ikke prioritert ullvanter like høyt (men de er alltid med når temperaturen nærmer seg 0g).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.