Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen - slutten av september


torhorn

Anbefalte innlegg

Driver og planlegger tur til Galdhøpiggen fra Spiterstulen inå i slutten av september. Lurer litt på om det har begynt å komme snø allerede da. Noen som kan hjelpe meg litt her? :) Evt noen som vet hvordan været pleier å være på tidli-høsten?

Andre ting å tenke på?

Mvh. Torhorn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan oppleve det meste av vær. Gjennomsnittstemperaturen for september ligger på ca -4 grader (data fra Fanaråken målestasjon på 2062m). Variasjonene fra dag til dag kan være store. Tåke er vanlig på høsten (ca 60% av tiden). Når det gjelder snø legger den seg i snitt på 1200moh 20 oktober, i 1963 la snøen seg 27. september. Altså er det liten sannsynlighet for at snøen har lagt seg.

Topptur er jo ikke så veldig morsomt i tett tåke, men det er jo mange andre fine turer en kan ta i området. Ha en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og planlegger tur til Galdhøpiggen fra Spiterstulen inå i slutten av september. Lurer litt på om det har begynt å komme snø allerede da. Noen som kan hjelpe meg litt her? :?: Evt noen som vet hvordan været pleier å være på tidli-høsten?

Andre ting å tenke på?

Mvh. Torhorn

Midt i september i fjor var det snøfritt. Nå ligger det nok litt på toppene.

Se på webcom på www.spiterstulen.no Det ser du litt snø på Styggehøe som ligge på drøyt 2200moh og da er det rimelig å anta at det ligger noe på Galdhøpiggen også.

Ser du på http://www.yr.no/sted/Norge/Oppland/Lom/Galdh%C3%B8piggen/ så vil du ser at meldes 17-18mm nedbør de neste to døgn. Dette tilsvarer normalt 17-18 cm snø, men det meste vil blåse ned i ura og ned på breene men det vil dannes noe fonner. Yr stemmer alltid på millieteren! :?

På en tur som Spiterstulen-Galdhøpiggen ville jeg ikke brydd med om det lå en del snø, fordi det er en del tråkk og noen felter med helårssnø. Verre er det å gå i villeste ura der steinene såvidt dekkes og du ikke ser hvor langt foten synker nedi.

Ellers er denne tida knallfin å gå tur. Blir ofte fine bilder i klar luft med alskens farger i dalene og melisdryss på toppene. Bare husk at det blir mørkt til kvelds.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Min sønn var på Galhøpiggen (fra Spiterstulen) på leirskole sist uke (Tor 03 Sep). Han rapporterer om snøflekker ganske tidlig, og ca 15 cm kram nysnø mot toppen. Helt problemfritt. Det vil sikkert komme noen mer ila September, men jeg vil tro det er uproblematisk.

Ring evt. Spiterstulen for oppdatert info...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi gikk turen 12.9.09 i meget sterk vind og snø. Det startet greit med litt duskeregn, men gikk ganske fort over til snø. De to siste toppene var det 15-25 cm (vil jeg anslå) med løs-snø. men det var tungt, men ikke noe problem å gå.

Var mange som snudde denne dagen p.g.a været, men vi kom oss opp. Så med rett innstilling kommer en opp uansett. men hadde jo selvfølgelig vært morro å sett noe å. hehe :-)

post-6857-13347466043_thumb.jpg

post-6857-133474660433_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen ved å gå på Galdhøpiggen i slikt vær?

Det er som det er nevnt her suget etter personlig mestring.. Værmeldingen hadde vist dette været hele uka, så kom ikke som noen overraskelse. Morro var det lel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.