Gå til innhold
  • Bli medlem

Osprey Talon 22 vs 11


EspenE

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en ny sekk. Valget har egentlig falt på Osprey Talon. Lurer på om jeg skal velge 11 eller 22. Brukes i utg.p. til korte turer. Løping, sykling, korte fjellturer etc. Hadde egentlig tenkt på 11 ltr men er redd for at den kan bli litt i minste laget. 22 ltr er mer fleksibel mtp størrelse.

Spørsmålet mitt er egentlig hvordan er 22 ltr med tanke på lite innhold, blir den slarkete og "stor" når jeg bare har med vindjakke, matpakke og litt drikke.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet mitt er egentlig hvordan er 22 ltr med tanke på lite innhold, blir den slarkete og "stor" når jeg bare har med vindjakke, matpakke og litt drikke.

Espen

Det korte svaret er: JA :? Når det er sagt er det jo en god sekk sånn ellers, og det er muligheter for å stramme inn sekken noe. Den kan også reguleres noe med hensyn til rygglengde.

Er veldig glad i Talon-sekkene mine -har 5.5, 11 og 22-literne- men det blir ofte lenge mellom hver gang jeg bruker den største. Det er utrolig hvor mye det egentlig er plass til i en 11-liters sekk, og i og med at det er strikk bakpå for feste av jakke eller noe sånt, holder den til det meste. På de nye er det også kommet lommer på hoftebeltet, om jeg ikke husker feil, og det var kanskje det jeg savnet mest i forhold til 22-literen. Husk bare at det ikke er noe som hindrer fuktighet fra kroppen i å kondensere på f.eks. mobiler (eller annet som ikke liker fuktighet) når de ligger i de små lommene på hoftebeltet eller skulderremmene.

11-literen har vært med på mange turer som fiskeveske/dagstursekk (vi snakker godt over 100 døgn) i tillegg til at jeg har brukt den til og fra jobb og til turer i butikken i to år. Riktignok ser den ikke like ren og pen ut som når jeg kjøpte den, men den har ikke gått i stykker på noe vis. Har vasket den i maskin 3-4 ganger, når den har blitt seende altfor ille ut, og bare sprayet på noe impregnering etterpå. Vektmessig har jeg nok vært oppe i 7-8 kilo, og selvom det er for mye for sekken har det ikke vært noe stort problem for komforten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har Talon 22 og bruker den til det du beskriver. Jeg har brukt den på bla. Skåla opp, sykkelturer på vei og i terreng, til jobben og på dagsturer. Hvis bruksområdet er så stort ville jeg ha kjøpt så stor. Men hvis den primert brukes til løping og sykkel ville jeg ha valgt 11 literen. Men selv om sekken ikke fylles helt opp oppleverer jeg den som veldig stabil, og har ikke noe som helst problemer med den på motbakkeløping. Men hvis man skal ha en sekk for alt mulig så er det sikkert kjekt med 5,5, 11 og 22, men jeg mener at det er bare tull. Birkebeinerbladet hadde en en kjempetest av sekker og da kom 22 literen best ut (11 literen var ikke med). Hvis man f.eks skal ha med ekstra sko til trening fylles sekken ganske fort opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Talon 11 har jeg også hatt i 1,5år. Den har vært med på nesten daglige treningsturer og en haug med 2k-turer, enda ingen problemer!

11l blir fort liten hvis man skal ha med joggesko, jakke og ekstra vann i sekken (eks:sykkel+løpetur), men ellers har jeg hatt lite problemer med plassen.

Det går fint 2*1,5l +2*0,6l flasker + tynn jakke & bukse oppi der. Du kommer langt med 11l, men sikkert enda lenger med 22l :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.