Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Trolla (1850 moh)


Emil

Anbefalte innlegg

På tross av lengre tids regn og ruskevær ble det bestemt at jeg og min turkamerat skulle gjøre et forsøk på å nå toppen på Store Trolla.

Vi hadde funnet en bra rutebeskrivelse som tar utgangspunkt fra Hoås, opp Hoåslia, Fossbotnin, opp på nordsiden av Søre Trolla og følge Trollatraversen opp til Store Trolla.

Hoåslia (5/9 -09):

Vi startet opp på lørdag ettermiddag fra Hoås og var oppe på Brona etter to dryge timer, lang og bratt li som får igang blodpumpa når en har tung sekk. Vi gikk deretter inn i Fossbotnin og overnattet der.

Fossbotnin (6/9-09):

Denne ruta krever en del traversering i bratt og løst terreng før en kommer opp til hamrene der klyvinga starter. Vi var defor litt skeptiske til glatte stein og mosepartier som lå over en rekke sva og stup. Heldigvis hadde været snudd iløpet av natta og søndagsmorgen var det klart vær og en liten bris som fikk tørket opp litt i fjellsiden. Forseringa av første del gikk bedre en ventet og vi kom greit opp til området der klyvinga starter, selve klyvinga for å komme opp til Trollryggen var helt grei, stort sett gode tak og mange mulige ruter opp.

Traversen opp til Store Trolla:

Her begynner det å bli brukbart luftig, utrolig artig klyving over små og store hindre, det var et hinder som var nevnt i beskrivelsen som besto av en pinakkel, her var det anbefalt å klatre ned på vestsiden og gå under den. Her brukte vi litt tid da det var påfrosset og isete men vi kom oss rundt til slutt (høy puls da det er stup rett ned i Fossbotnin).

Deretter gjensto det bare å klyve opp siste ryggen til toppen.

Store Trolla:

Det var en herlig følelse å komme opp, utsikten er utrolig og det var spesielt å få se fjellmassivene irundt oss fra en ny vinkel!

Det beste for min del var å få se rett over på Såtbakkollen(1840) og å få se Trollatraversen.

Vi var heldige med været og fikk en kjempeflott tur, vil nevne at jeg ikke ville ha tatt denne turen om det var fuktigere, det var sleipt nok som det var. Må også si at turbeskrivelsen vi hadde var gull verdt, spesielt fra Fossbotnin og opp til traversen, det er fort gjort å gå seg fast og kaste bort tid på spekulering opp Fjellsida.

Hoåslia

89364_s.jpg

89365_s.jpg

Her starter klyvinga

89366_s.jpg

Traversen opp til Søre Trolla

89367_s.jpg

89368_s.jpg

Siste Ryggen før Store Trolla som enda ikke er synlig.

89369_s.jpg

Skarfjell

89370_s.jpg

Trangt om plassen på toppens nordspiss

89371_s.jpg

Innerdalstårnet og Tårnfjell

89372_s.jpg

Såtbakkollen

89373_s.jpg

Nordre Trolla og traversen, Dronninga bak til venstre

89374_s.jpg

Kongen til høyre, Litj Kalken over dalen til venstre

89375_s.jpg

Kammen vi først trodde var toppen

89376_s.jpg

Det omtalte hinderet som bør forseres på vestsiden

89377_s.jpg

Tilbakeblikk på Traversen

89378_s.jpg

Tilbakeblikk på første klyveparti

89379_s.jpg

Adkomsten til Trolla fra Fossbotnin

89380_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tøft løp!

Gikk dere hele turen uten tau?

Hadde med tau og sikringsutstyr da vi ikke visste hva vi hadde i vente, men turen ble gjenomført usikret. Hadde det kommet en regnskur ville situasjonen blitt en annen, ryggtraversen er kledd med svartmose :)

Er nok den flotteste/artigste tindebestigningen så langt for min del :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg og en kamerat vurderer Store Trolla ut på sommeren og jeg er på utkikk er rutebeskrivelser og bilder. Det er flere rapporter her på fjellforum hvor bildene ikke vises, bla. denne. Noen som kan fikse det? Emil: du skriver at rutebeskrivelsen dere hadde var gull verdt. Har du den rutebeskrivelsen enda eller en peker til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.