Gå til innhold
  • Bli medlem

Kinsarvik-Bergen


Knut-R.

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her...

Skal gå i fra Geilo/Ustaoset til Bergen neste sommer. Men spørsmålet er når vi kommer til Kinsarvik, hvor går vi videre derfra?

Skal ta ferja over fjorden. Så hvis det er noen som kan fortelle hvor vi skal gå etter det, ville det være fint.

Drømmer om å avslutte hele turen på Bryggen med en deilig fiskemiddag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bare å ta raka vegen det, gå frå Kvanndal til Lussand, opp på fjellet derifrå, ut til hamlagrø -> bergsdalen -> Gullbotn-> gullfjell ->Unneland -> opp ved borgastemnen -> vidden -> fisketorget og ein røylelaksrundstykke i plastfolie med japanarane :-)

Denne ruta føl fjellet heilt ut. Spørsmålet er om du verkeleg vil enda opp i bergen men det får no vera opp til deg :D

Evt kan du følgje Rv7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7178

I denne tråden finner du noen rutetips. Med mindre du MÅ innom Kinsarvik går det også an å gå strekningen uten å ta ferje. Jeg gikk fra Oslo til Bergen i sommer og gikk en mer nordlig rute fra Hardangervidda: Finse - Hallingskeid - Ulvik - Granvin - Voss - Gullfjellet - Bergen. Kan sende deg en mer detaljert rute hvis du er interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7178

I denne tråden finner du noen rutetips. Med mindre du MÅ innom Kinsarvik går det også an å gå strekningen uten å ta ferje. Jeg gikk fra Oslo til Bergen i sommer og gikk en mer nordlig rute fra Hardangervidda: Finse - Hallingskeid - Ulvik - Granvin - Voss - Gullfjellet - Bergen. Kan sende deg en mer detaljert rute hvis du er interessert :)

Hei Knut-Erik.

Alle tips og erfaringer tas imot med takk. Vil gjerne høre om veivalget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden veien fra Kvanndal og ut fjorden er smal ville jeg heller gått opp fra Håstabba som ligger en kilometer eller to fra Kvanndal.

Håstabba er en gammel fraflytta gard som ligger på ca 125 meters høyde og derifra går det en grei sti til fjells.

Nede ved veien er et lite hus og veistubb og derifra er det bare å følge sti opp til Håstabba og finne stien til fjells på oversiden av bøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en omvei, men en flott tur i finvær er jo å gå Folgefonnhavløy på langs.

Ta fergen til Utne i stedet og gå opp fra Svarttveit og følg toppene langs kanten av Sørfjorden til Jondal eller over Folgefonna til Rosendal før du enten tar ferge fra Jondal eller Løfallstrand

og så Bergen enten over Fusa -Samnanger eller en ytre rute med ferge over Våge - Haljem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut-Erik.

Alle tips og erfaringer tas imot med takk. Vil gjerne høre om veivalget ditt.

Dette er deler av ruta jeg fulgte i sommer mellom Oslo - Bergen:

Finse – Hallingskeid (selvbetjent DNT-hytte)

Hallingskeid – Ulvik, via Osa

Ulvik – Krokavatnet (vest for Granvin)

Krokavatnet – Voss

Voss – Torfinnsheim (ubetjent DNT-hytte)

Torfinnsheim – Vending (selvbetjent DNT-hytte)

Vending – Fiskevatnet

Fiskevatnet – Gullbotn

Gullbotn – Bergen sentrum via Redningshytten og Ulriken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Kan jeg få spørre om hvor lang tid du brukte på den ruta?

Akkurat den delen som står der brukte jeg vel en dag per linje på, ikke medberegnet hviledager. Hadde en halv hviledag før Finse og en hel hviledag på Voss. Dagsetapper på mellom 20-30 km, tildels mye stigning, spesielt fra Voss til Torfinnsheim er det vel en 1400 høydemeter fra start til mål. Noen etapper gikk også mye langs vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har gått Hallingskeid Bergen som er en flott tur jeg anbefaler.. Ser i tråden din at der er flere forslag til hvordan du kommer deg fra Kvanndal til Rong. Fra Rong brukte jeg denne ruta. Rong Torfinnsheim TH. flott tur. Torfinnsheim Vending, ny flott selvbetjent TH. Vending Høhabu TH, Høgabu Bogesakar (telt). Bogeskar Gullbotn, enkel hytte Bergen friluftsråd (låner ut nøkkel). Gullbotn Redningshytten (overnatting ikke tillatt, bruk ev. telt) Redningshytten Fana, som var mitt mål. Alternativt kan du gå den mer vanlige ruten via Lone i Arna og over vidden og ned til Bergen sentrum. Dette er siste del av min tur Sunnmøre Bergen - Sognefjorden rundt. Se egen tråd for dette her på forumet https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7421&highlight= Her finner du og flere detaljer fra vår tur. Om disse etappene er passelige for deg avhenger selvsagt av din form. Jeg er i alminnelig bra slag og disse etappene var dryge nok for meg. Dette er en kant av landet der terrenget er relativt tungt sammenliknet med mange andre steder så det er ikke bare å telle kilometer på kartet. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.