Gå til innhold
  • Bli medlem

Søppel i Femundsmarka


larka

Anbefalte innlegg

Nå må turfolket skjerpe seg, ellers blir det andre boller i Femundsmarka. Har også hatt et innlegg tidligere om dette problemet, men på mine tre turer i marka i år syntes jeg det så bra ut.

Men dette er ikke oppsynet enig i. Pinlig at turfolket ikke viser bedre naturvett.

Sjekk dette innslaget fra lokalsendinga for Hedmark og Oppland.

http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/ho/verdi/108439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo lettere det blir for folk flest å komme seg ut i naturen, jo mere søppel og slitasje vil det bli. Dette er helt klart prisen vi må betale. Jeg tror at uansett hva vi sier eller gjør så er det en eneste ting folk forstår og det er penger. Er noe gratis så er det fritt frem, men hvis f.eks. forsøpling hadde svidd sjikkelig i lommeboken så hadde nok situasjonen vert en annen. (Ja til minimum 50 kroner i pant på engangsgriller!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig pinlig dette, skjønner ikke at det er nødvendig å gi sånn faen i regelverkeet for nasjonalparkan.

På en av mine 3 turer i sommer traff jeg en gjeng ved Litlrundhåen som hadde med seg en motorsag av alle ting :-) Jeg fyrer mindre bål og bruker heller primus når jeg er Femundsmarka, jeg kommer til å fyre mer og mer primus og mindre bål i årene som kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en litt sånn "Lars Monsen" effekt? Brenne store bål - helst hele natta - gjerne tørr furu. Mulig jeg har misoppfattet, men alt i boka fra 90 dager på loffen i Børgefjell så var vel bålbrenning med som en naturlig del av turen. At man kunne samle ved og kvister langs elvene - osv. Likeledes langs Femunden.. Jeg kjenner ikke Femunden, men har skjønt det slik at det har blitt økt trafikk der etter Lars Monsen sine program.

Jeg legger ikke skylden for denne utviklingen på Monsen, men han kunne kanskje også fokusert litt mer på bruk av primus? Vet ikke om andre har samme inntrykk, eller som også mener at Monsen-effekten ikke bare er positiv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Har lest en del av bøkene til Lars Monsen. Han presiserer ofte hvor viktig det er å bruke sunn fornuft og folkeskikk, unngå slitasje i høyeste grad osv... Problemet er vel alle de som tror de "er" Monsen, helt til de kommer ut i marka og forstår at det ligger mye arbeid i å sanke nok nedfallskvist osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsen-effekten i Femundsmarka er det ikke tvil om. Han Torfinn er en særdeles hyggelig kar som jeg vet ikke har alt for høye tanker om Monsen etter diverse tv-program. Det er en merkbar økning i trafikken i marka etter disse programmene, og jeg har merket meg spesielt at det er langt flere i den senere tid som kommer med nyinnkjøpt goretex halsende med en ulveliknende hund. Bålbrenningen er hos en del av disse av en slik karakter at man skulle tro de hadde til hensikt å kremere hekser. Økningen av spesielt Ally-kanoer fossende inn over Rogen og ned Røa har også vært klart merkbar etter Monsen sine programmer. Det sier seg selv at med kano får med seg langt mer bagasje, og dermed også tilsvarende mer søppel. Det som forundrer meg er at mange ikke klarer å se det enkle faktum at det som er blitt søppel, gjerne var mye tyngre å bære før det ble søppel. Hva er da problemet med å bære med seg søppelet ut igjen? Jeg skal ikke fornekte at jeg koser meg med et og annet tilskudd i kaffen da jeg er i marka, men jeg stiller meg litt undrende til de som bærer med seg kassevis med øl. Er formålet med turen en real fyllekule? I så fall må det da i anstendighetens navn gå an å ta med seg tomgodset ut igjen?

Det blir kanskje ikke riktig å henge ut Lars Monsen for at det er uvettig bålbrenning og stor forsøpling av Femundsmarka. Jeg ser på Monsen som svært kunnskapsrik hva friluftsliv og det å leve sammen med naturen angår. Hver og en som bruker naturen må se og kjenne sitt eget ansvar for å ta vare på naturen vår, uansett om vi snakker om Femundsmarka eller andre områder. Det kunne kanskje Monsen hatt større fokus på i sine villmarksprogrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]jeg stiller meg litt undrende til de som bærer med seg kassevis med øl. Er formålet med turen en real fyllekule? I så fall må det da i anstendighetens navn gå an å ta med seg tomgodset ut igjen?

Skal ikke legge skjul på at enkelte buer i Femundsmarka har vært arena for fyllekuler som trolig har skremt moskusen over til Sverige, og da har nok de gyllenbrune halvliterne utgjort halvparten av sekkevekta, mens den andre halvparten har fordelt seg på blanksprit og taco-ingredienser.

Men dagen derpå er de eneste sporene etter kalaset den dundrene hodepinen, for tomgodset blir med hjem igjen. I verste fall etterlater jeg meg en Bache-flaske som lysestake, om det skulle trengs. Ikke bare blir ølboksene lettere på vei hjem, men de lar seg jo komprimere til 10% av størrelsen. Da er ingen unnskyldninger igjen.

Hva Monsen-effekten angår er den vel mest gyldig i fellesferier og høytider? Støter i hvert fall på fint lite folk i Femundsmarka i "vanlige" helger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noe særlig tvil om at det er Monsen-effekten som har slått til i Femundsmarka. Personlig mener jeg han burde holdt seg til å skrive bøker. Kjendisgreia er ganske uheldig. Ting har eksplodert i Drammensmarka etter DVDene, og gutta på tur går løs på friske trær, i hvertfall til bål og kanskje til disse hersens gapahukene. Har ikke sett noen gapahuk enda, men de finnes jo rundt omkring i norske skoger. At man går løs på friske trær har jeg blitt fortalt av folk som er lommekjent i marka.

Jeg har nå sjelden forstått vitsen med gapahuk. Kan jo være greit med en fast plass mye brukt av barnefamilier, jeg er med på den. Men i mange tilfeller vil jeg tro at den kun blir stående som et monument etter gutta på tur som var her en eller annen gang. Hva med å bruke pressenning istedet? :shock:

På vinterstid må man nesten fyre bål på Monsens vis for å ha det ålreit. Det vet jeg endel om. Men det er jo ingen grunn til å forsøple. Er jo ganske enkelt å putte søppel oppi en pose som man tar med hjem. Trudde sånt var innlysende jeg, men innerst inne vet jeg jo selvfølgelig at det ikke er det. Hvorfor det mon tro? Trur rett og slett endel mennesker elsker å forsøple jeg. Er bare å kalle en spade for en spade. Håper jeg tar feil, men negativ som jeg er trur jeg dessverre at jeg har et poeng. Akkurat dette siste kan man jo ikke laste Monsen for heller. Egentlig har jeg jo stor sans for Monsen også, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med forsøppling er noe jeg tror også ligger litt i oppdragelse og verdier. Mange foreldre lærer ikke barna sine hva konsekvensene med forsøppling er. Det er bare og ta turen til nærmeste ungdomskole nå og se i en radius av 200m rundt skolen så ligger det søppel fra nærmeste rimi eller bunnpris butikk. Enkelte skjønner ikke at det er noen andre som må plukke det opp etter dem! Jeg sier ikke at det er bare ungdom som forsøppler, voksne mennesker forsøppler like mye de og. Min far er en røyker (har selv sluttet :lol: ) og han tror at sigarett sneipene han kaster ifra seg bare forsvinner av seg selv etter en kort stund... :lol: Er det noen her som vet hvor lang tid det tar og bryte ned en sigarett sneip? 12ÅR tar det!! :cry:

Noen av de mest patetiske forsøkene jeg har sett på og gjemme søppel var da jeg la noen steiner oppå stormattene på teltet og jeg løftet en stein på rundt 20cm i diameter og fant flere plastikk poser under den! Tror de at det hjelper og gjemme søppelet under steiner!?

En kompis av meg var på ferie med ett vennepar han kjente i Danmark, da de kjørte på motorveien der rullet de ned rutene på bilen og kastet tom flasker, godteriposer, og sjokolade papir i grøfta :) 5 minutter etterpå stoppet de på en bensinstasjon, og kompisen min spurte dem om hvorfor i all verden de kastet søppel ut av ruten på den måten?, når de kunne ha kastet det på bensinstasjonen. De bare rynket på panna og kikket rart på han..

Enkelte har bare simpelten ikke lært seg verdiene med og ta vare på naturen og planete vår.

Det med Monsen effekten tror jeg har en svært liten del av det og gjøre, de fleste som er påvirket av den gjør det kansje 1 gang og lar det være med det.

Jeg tror rett og slett at svaret ligger i oppveksten vår, og hva vi er blitt lært til.

De fleste idag tar ting forgitt, ikke minst i naturen vår. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaste søppel og snauhogst av friske trær er jo en ting. Heldigvis er er det få som holder på sånn. Det som imidlertid ødelegger enda mer er den forsøplingen som vanlige turfolk står for. Hver mann sitt bål holdningen. Det skal fyres bål, det skal være stort, og det skal være en ny bålplass. Gjerne ved siden av en gammel, men alltid en ny bålplass. Store deler av Femundsmarka ser jo helt tullete ut, med bålrester over alt og på de merkeligste steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare blir ølboksene lettere på vei hjem, men de lar seg jo komprimere til 10% av størrelsen. Da er ingen unnskyldninger igjen.

Har dere prøvd å slenge en tom ølboks på et varmt bål? Det blir ikke mye igjen. Det meste smelter og resten orker man fint å ta med seg hjem.

Jeg syns ikke et halvbrent bål er det verste jeg ser. Det dreier seg om skogens eget materale og rester av det. Verre med søppel. Om man skal hogge friske trær er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å slenge en tom ølboks på et varmt bål?

Ja, både ølbokser, juicekartonger og annet som man skulle anta brant som bare det. Og jeg er drita lei av å plukke halvbrente søppelrester ut av grua dagen etterpå. Min holdning er at hvis du står med avfall i hånda og tenker alt brenner bare det er varmt nok så IKKE hiv det på bålet.

Men det viktigste er at vi er enige om at søpla skal hjem igjen! Jeg foretrekker å skylle, klemme flat og stappe i pose. Om du i tillegg vil brennmerke søpla skal ikke jeg legge meg borti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å slenge en tom ølboks på et varmt bål? Det blir ikke mye igjen. Det meste smelter og resten orker man fint å ta med seg hjem.

Jeg syns ikke et halvbrent bål er det verste jeg ser. Det dreier seg om skogens eget materale og rester av det. Verre med søppel. Om man skal hogge friske trær er en annen sak.

Aluminiumen brenner/oksyderer og binder seg til fuktigheten i luften kommer ned igjen med nedbøren. Sikkert ikke sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi får trøste oss med at de løkene som ikke klarer å ta med seg søpla tilbake, bare er en gjeng som har sett litt for mye på Nordkalotten365, Gutta på tur osv, og fant fort ut at villmarkslivet ikke var noe for dem.

Personlig så har jeg denne regelen i bakhodet når jeg er ute i marka:

"Du er velkommen tilbake når det ikke vises at du har vært her!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trist at noen skal ødlege for oss andre som bruker marka, er ikke så vanskelig å ta med seg sin egen søpel.

trenger ikke store bølet for å klare og lage mat på , noen kvister og litt små ved. ikke hele trær, lurer på hva folk tenker noen ganger, ikke noe poeng å lage st.hans bål i marka.

lurt å alltid ha med seg primus er ikke alle steder man kan båle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hörde jag rätt i videon diskuterade man på allvar tältförbud, eller åtminstone restriktioner (t ex tälta på enbart anvisad plats).

Vad som förvånade mig, och förvånat mig, i denna diskussion är att eldning närmast tas för givet. I de trakter där jag oftast går

är eldning i regel förbjudet. I natur- eller nationalparker, där det ofta finns tidsregler för tältning, övervakas detta, per helikopter.

Det vore den naturliga åtgärden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hörde jag rätt i videon diskuterade man på allvar tältförbud, eller åtminstone restriktioner (t ex tälta på enbart anvisad plats).

Vad som förvånade mig, och förvånat mig, i denna diskussion är att eldning närmast tas för givet. I de trakter där jag oftast går

är eldning i regel förbjudet. I natur- eller nationalparker, där det ofta finns tidsregler för tältning, övervakas detta, per helikopter.

Det vore den naturliga åtgärden.

På andra sidan gränsen, i Rogens naturreservat (som tyvärr inte verkar bli nationalpark eftersom skoteridioterna i trakten blev griniga), är det förbjudet att elda i ett område runt de stora sjöarna utom på iordningställda eldplatser. Liknande regler gäller i andra skyddade områden i närheten (Långfjället, Töfsingdalen, Fulufjället).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forstår ikke heller hvorfor folk ikke er i stand til å holde seg til noen få og enkelte regler: ikke etterlat søppel i terrenget og ikke skad bunnen pga bål :cry:

Man behøver ikke en gang å gi fullstendig avkall på bål (som folk flest elsker og forbinder med hva de oppfatter som friluftsliv) og kan likevel skåne bunnen for brand.

IKEA hjelper: en kombinasjon av den modifiserte bestikkstativet ”Ordning” og dampinnsatsen ”Stabil”. Koster lite, er kjempemoro, sparer ved og skåner bunnen.

På bildet ser man at avisen som er plassert under ovnen ikke brenner eller svir, sjøl om ovnen utvikler en meget stor varme. Kaskje dette ideet (som ikke er mitt :) ) er av noen verdi for den ene eller den andre.

Hilsen

Philipp

post-326-133474660385_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.