Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva spiser dere på tur?


Fjellpuma

Anbefalte innlegg

Hei.

Om et par dager skal jeg på fjelltur for første gang på veldig mange år. Turen er planlagt å vare i en fire-fem dager, og jeg kommer forbi flere av turistforeninges hytter. Det meste av utstyr er ved å være på plass, og nå er turen kommet til maten.

Hva spiser dere på tur? Hva er greit å ha med som gir maks næring pr. gram og som smaker OK?

Det blir nok litt fiske, men det regner jeg som bonus :wink:

Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hva spiser dere på tur? Hva er greit å ha med som gir maks næring pr. gram og som smaker OK?

Det jeg spiser på tur er nok kanskje ikke det beste mtp. vekt/kalori, men:

Frokost:

- Havregrøt(gryn, salt, nøtter og frukt, tørka frukt gir smak, slipper å ha med sukker/kanel)

Lunsj

- Knekkebrød(!) med tubeoster. Enkelt og greit. Går vel 1/2 pakke dagen, så ikke så godt egna til noe mer enn 4-6dagerstur - tar stor plass, men det er billig og veier lite.

Middag:

- Realturmat - blir stort sett mett av disse, men..

...og i tillegg sjokolade og nøtt-fruktblanding(liker best den fra Lille Nøttefabrikken)

Ser meg om etter andre forslag til lunsj/middag.

Sjekk forøvrig denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17623&highlight=

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Sist jeg var på tur, husker jeg det gikk omtrent i det du foreslår. Mye havregryn og knekkebrød :)

Det var også endel gode tips i den tråden du henviste til, spes. baccaloen på må da være en fulltreffer.

Utover havregryn og knekkebrød synes jeg det er middagen som er den største utfordringen å bli fornøyd med. I starten av turen kan man jo spise ferskt kjøtt man har med hjemmefra, men holdbarheten er begrenset.

Bacon/salt flesk er ikke så dumt. Det holder seg litt og gir masse energi.

Et alternativ til ris er Quinoa som inneholder mye mer næring enn ris og som tilberedes på samme viset. Det inneholder faktisk så mye protein at det regnes som et komplett måltid i seg selv. Smaker godt gjør det også.

Hvordan er det med den tørre turmaten, smaker den noe godt?

Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snickers, lassevis av snickers

Snicker is king

Knasker også mye Melkesjokolade Daim, den er så gooood.... !

Ellers, nøtter, real turmat, havregryn, standard dagsoppsett som fungerer, ellers er det flere varianter av spekemat, posesupper, risengrynsgrøt og frokostblanding f.eks. men ikke alle orker dønn kjedelig frokostblanding med 1 ts sukker og vann om morgenen, ei heller risengrynsgrøt, det kan virke svært kvalmende på enkelte med så mye kokt melk og sukker om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet tilbake fra en 3ukers fjelltur, maten var slik.

Frokost: Real turmat frokost, Havregrøt med div (nøtter, sjokolade etc), frokostblanding med tørrmelk. Siste var den beste:)

Lunsj: real turmat middag.

Middag: Toro pose, alt fra jegergryte med tørket kjøtt til pasta bolognese og fiskesuppe med/uten fisk, samt potetmos.

Kvelds og ekstra, en lite sjokolade hver dag, øl pølser og annet snacs kjøtt.

Hva jeg har lært: Er det mye DNT hytter i nærheten på neste tur så kommer jeg ikke til å bære på all den tørrmaten, da vil jeg helle prioritere bedre mat som egg, ting for å steke brød, kanskje litt bacon og kjøtt de første dagene. (fjorland?)

Møtte forresten en snill kar som syntes jeg burde få noe ordentelig mat og ga meg en pakke fjorland røkte kjøttpølser, det smakte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med den tørre turmaten, smaker den noe godt?

Asbjørn

Hehe, DET er det MANGE svar på :)

Tror det beste er at du prøver et par først. Tror det er bred enighet om at Real er den beste, men de har en tendens til å ha "samme smak" etter 4-6 dager.. dvs. de smaker temmelig likt.

Selv har jeg veldig sansen for lapskausen, ris og basillikum, etc.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real turmat til frukost er tøys, men middagsprodukta deira kan vera greie å ha med.

Bra turmat

havregryn

ris (i fall du må spara på brennstoff: hurtigris)

instant potetstappe

posesuppe

smør/rapsolje (maks kaloriinnhald per vekt, dessutan er det bra å ha i seg litt feitt)

ost (alltid godt, dessutan kaloririkt)

tørrfisk

spekepølse

nøtter

tørka frukt

sjokolade

kjeks (men unngå alle variantane med herda feitt)

fersk frukt (tungt, men fint å eta i samanheng med proviantering)

kaffe (alltid kaffe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsenvarianten likte jeg :D Men for meg som amatør, må jeg nok bære litt protein også.

Og snickers. Jeg skal via taxfreeshoppen på Kjevik, så der skal det hamstres.

Hvaregrøt/frokostblanding m/tørrmelk til frokost. Frokostblanding og proteinpulver med jordbærsmak synes jeg smaker OK også.

Så var det middagen. Litt turmat, posesupper, tørket kjøtt og fisk. OG DNT :)

Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ukesturer er det lurt å ta med en grønnsak (per pers) som du kan bruke til å friske opp alt av mat. En løk eller en purre i sekken eller en (oppdelt) paprika (f.eks tredd rundt sukkerboksen). Bruk som garnityr oppå smøreost, lodderogn (genialt turpålegg hvis du får tak i plastbokser, og ikke de små og tunge glassene), hardkokte egg (første dagene).

Tørrfisk! Finnes ikke lettere og mer proteinrik mat. Bruk som snacks og måltidforsterker.

Spaghetti nr 1. Veldig tynn spaghetti med koketid 2-3 minutter. Brekk opp og kok i buljongterninger og drikk som suppe. Tilsett grønnsaksbiter. Dette ble bejublet festmåltid en gang jeg gikk på Svalbard sammen med noen utlendinger.

Du koke te av granbar eller einer som så brukes som basis for matlaging som over. Godt og rikt på C-vitamin. Bruk det du finner av bær. Sopp hvis du er sikker. Jeg skulle gjerne hatt en (liten) bok som forteller om hva som kan brukes til mat/krydder av vanlige planter i fjellet. (ikke bare sopp og kulturlandsskapsurter...) Det er også en myrplante som jeg har brukt, for å gi litt smak og knaskeverdi til maten, men vet ikke var de heter.

Poenget er å sprite opp maten med ferske bær i havregrøten og en ekstra grønnsaksbit oppi real-posen. Det er ikke veldig mye som skal til, og bruk det du finner.

Fjellurt på Røros lager noe de kaller Turkrydder (tørket purre og diverse smaksforsterkende urter) Dette kan brukes til alt og er lett og godt, anbefales. Finnes i velassorterte matbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.... du snakker her en tur på 4-5 dager og jeg personlig blander da ikke inn 3ukers turer, det blir for meg enn helt annen tur.

Jeg pleier på slike turer f.eks den første dagen når jeg har kommet frem å rett å slett lage meg Biff(ca 300g) og en "boil in bag ris", biffen holder fiiiint denne dagen.. Kan ta med et brød ,egg,bacon,, og tubeost og spekemat hvor jeg smører tubeost på og legger litt spekemat oppå.. legg bare egga et sted der de ikke knuser selfølgelig.. pleier ellers å ta med en 2pk med røkt kjøttpølse hvorav den ene kutter jeg i biter og hiver oppi en pose med betasuppe mens den andre bruker jeg til en pose potetmos eller spaghetti.. 2 poser med yum yum nudler kansje er med,,, 1 eller 2 realturmat som jeg evt spiser dersom en ikke får fisk feks.. Pleier å ha med litt god mat på tur jeg da og er ikke redd for å bære litt extra men klart er du en "gram jeger" så klart da kan det bli mye havregryn som er bob bob digg men ok.... sjarlottløk og hvitløk er altid med da dette "piffer" opp mange måltider... Fåes det fisk så er jo det selfølgelig helt topp..

Nå vet ikke jeg hva folk der ute mener som tunge sekker på en 4-5 dg.tur(dette er individuelt hva man gidder/orker), men det avhenger selfølgelig av hvor langt man skal gå og slikt.... sjokolade m/nøtter er bra.. poser m/nøtteblanding er bra med gå energi.. pleier oxo ha med en pose med xl-1 dersom jeg skal gå et stykke.. å ja jeg pleier nok i følge mange å bære med litt for mye noen ganger men jeg synes det er greit da..(individuelt).. setter pris på gode måltider.. God tur da.. T.J.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.