Gå til innhold
  • Bli medlem

Betennelse i kjøtt


Gal Krokfot

Anbefalte innlegg

Annonse

Har vært ute for dette flere ganger når det gjelder elg. Her i distriktet fungerer det slik at dersom vi skyter et sykt dyr, så skal en dyrlege ta prøve av slaktet. Dersom denne prøven er positiv (dvs at det kan dokumenteres at det er sykdom i dyret), blir slaktet kassert og viltnemda tildeler det aktuelle jaktlaget et nytt dyr på kvoten. Dette begrunnes med at de som feller syke og skadede dyr ikke skal tape på dette.

Jeg fortsetter med en liten avsporing fra det tråden egentlig spør om:

Så kan man jo diskutere om dette er fornuftig viltforvaltning. Har sett meg ganske forbanna på denne praksisen. En død elg er en død elg og en elg mindre i skogen enten den var frisk eller ikke. Et år var vårt jaktlag tildelt 4 elg. De tre første elgene som ble skutt var syke på en eller annen måte, og skrottene ble kassert og vi ble tildelt nye dyr. Totalt sett ble det altså 7 dyr mindre i skogen da jakta ble avsluttet den høsten.

Det har hendt flere ganger at vi har skutt mange flere dyr enn vi i utgangspunktet hadde på kvoten pga kassering og tildeling av nye dyr. Trodde kvotene skulle reguleres utifra hvor mye bestanden tålte å bli beskattet, og ikke hvor mye kjøtt jegerne skulle få med seg hjem i fryseboksen. Underlig praksis spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofotoen: Som du sikkert skjønner, så er jeg ikke alene i dette jaktlaget.

Jeg setter veldig pris på elgkjøttet når det kommer hjem fra slaktehuset, men mye større pris på å ha en solid og godt forvaltet elgbestand, noe som etter mitt skjønn ikke er tilfellet her i distriktet. Har ikke sett snurten av elg i hele sommer, men like forbanna opprettholdes kvoten på det nivået den har vært på de siste årene. Ser med gru på om det felles syke dyr i år også... Godt jeg har mange fine bilder av elg sånn at senere generasjoner kan få se hvordan de så ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.