Gå til innhold
  • Bli medlem

Skardstind søndag 23.08.09


hodlekve

Anbefalte innlegg

Er ganske fersk her inne, men tenkte jeg måtte prøve meg på en turrapport :)

Yr meldte nydelig vær i Jotunheimen og jeg og pappa kjørte derfor fra Sogndal søndags morgen for å sanke noen topper. :cool: Dagens turmål var vi ikke helt sikre på, så vi tenkte vi skulle se an hvor skyene sprakk opp først. Da vi kjørte oppover mot Turtagrø lå skyene som vanlig fortsatt ganske lavt. Vi bestemte oss derfor rimelig kjapt for å kjøre litt videre, trolig til Leirdalen. Vi så at skydekket var omtrent like lavt overalt, men satset på en tur til Skardstind uansett. Det skulle seinere vise seg å være et særdeles godt valg :D
Vi begynte å gå fra Geitsætre klokken 10.00. Etter 2t +/- tok vi en rask lunch siden det nå var noen timer siden frokosten ble inntatt hjemme i Sogndal. Fram til nå hadde ikke sola vist seg i noen større grad, men da vi gikk opp mot Dumhøeplatået brøyt skylaget seg nesten helt opp. Og da fikk vi øye på Skardstinden! Fra denne vinkelen så den virkelig mektig ut, spesielt med Nåle nede til høyre. Jeg kjente jeg ble skikkelig gira på litt klyving, men fra denne vinkelen så det nesten for krevende ut! :evil: Men før vi tok til på selve Skardstinden skulle vi bortom Dumhøe, før vi gikk bort til Vestre Skardstinden. Fra Vestre klatret vi den første hammeren, før vi rundet de tre neste i flanken til høyre som beskrevet i "Norges Fjelltopper over 2000 meter". Det var her det vanskeligste klyvepunktet var, men her var det ikke veldig luftig så det gikk rimelig greit. Videre bortover flanken var det veldig løst, og tidvis vått. Etterhvert kom vi til en bratt snøflekk. Vi hadde ikke med stegjern og bare en isøks i tilfelle vi skulle få bruk for den. Vi fant raskt ut at vi ikke greide å krysse snøflekken, og gikk derfor rett oppover i stedet. Vi skrådde opp en liten hammer til høyre, men denne var veldig grei å klatre med unntak av litt is her og der. Fra denne var det enkelt opp til toppen. På toppen stoppet vi litt, nøt utsikten i kombinasjon med finværet, og tok noen bilder. Planen var og fortsette videre ned til Nåle, men vi var litt usikre på hvor krevende dette var. Fra Dumhøeplatået hadde vi sett at det lå et tynt lag nysnø der, men det viste seg å bli problemfritt. Oppstigningen til Nåle gikk veldig greit(men det var litt isete akkurat her). Samme gjorde nedstigningen. Dette var dagens 4. 2K topp og vi var godt fornøyde :)
Returen bort til Dumhøeplatået gikk nedenfor snøfonna i flanken, og videre samme rute som vi følgde opp. Når alt det bratte var unnagjort tok vi noen kjappe brødskiver før vi løp ned igjen til bilen ved Geitsætre. Grunnen til løpinga var at pappa på død og liv skulle rekke 2. omgang av adeccoligakampen Notodden - Sogndal. Pappa er vel et stort hakk mer fotballinteressert enn meg, men jeg måtte jo bare henge meg på. :lol: Fra Dumhøe brukte vi 1t og 20min. På turen samlet brukte vi 7t og 20min inkl. pauser.
Alt i alt var det en nydelig tur i herlig vær. Legger ved noen bilder og: :)

post-6591-133474649892_thumb.jpg

post-6591-1334746499_thumb.jpg

post-6591-133474649908_thumb.jpg

post-6591-133474649918_thumb.jpg

post-6591-133474649929_thumb.jpg

post-6591-133474649938_thumb.jpg

post-6591-133474649947_thumb.jpg

post-6591-133474649958_thumb.jpg

post-6591-133474649967_thumb.jpg

post-6591-133474649975_thumb.jpg

post-6591-133474649982_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er en kongetur! :) Godt dere fikk utsikt fra denne gromtoppen, der føler man seg virkelig "på taket". Supert at du legger ut turrapport, det er moro å lese om nye brukeres opplevelser i fjellet!!! Var forøvrig på Skardstind i pinsen, glemmer ikke den turen så lett nei. :evil:http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/05/solfylt-pinsefeiring-til-skardstinden.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.