Gå til innhold
  • Bli medlem

fra lyngsdalshytta til geiterygghytta i andre uka i september


guido66de

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har allerede planlagt turen min og ett del er tur fra lyngsdalshytta til geiterygghytta. Jeg har telten med meg så jeg må ikke sove vet hytta.

Er det bedre å gå direkt fra lyngsdalshytta til geiterygghytta og tå båt til tuftetjørne eller er det bedre å gå via ragsteindalen.

Jeg har ingen erfaring med båt på strandavatnet.

Takk skal dere ha.

Hilsen fra Tyskland

Guido

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Guido!

Finner ikke Tuftetjørne på kartet mitt. Ville nok ikke gått via Raggsteindalen. Gå heller "normalveien" via den selvbetjente hytta Kongshelleren. Da kan du evt. legge inn en overnatting der hvis nødvendig. Denne hytta ligger 17 km fra Iungsdalshytta og 14 km fra Geiterygghytta. God tur :)

NB! vet ikke hvor lettgått terrenget på strekningen er da jeg bare har gått der på ski.

http://turistforeningen.no/trail.php?tr_code=ska12&fo_id=6293

mvh haklar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endå eit alternativ, dersom du vil gå litt utanfor stig. Følg stigen mot Raggsteindalen til du er kome ned Grevskardet. Gå vestover forbi nedre og øvre Flyvatn og gå opp skardet mellom Blåbergi og Skorpetinden. Med topptur på ein av desse. Herifrå kan du gå rett vestover og koma inn på stigen mellom Kongshelleren og Geiteryggen, eller gå nordvestover og koma på stigen rett aust for Kongshelleren, og følge denne stigen til Geiteryggen.

Eg veit ikkje kva ærend du har på Geiterygghytta, men dersom du skal ta buss derifrå, kan du også vurdere å gå ned til Steinbergdalshytta. Der køyrer bussen oppom hytta. Frå Geiterygghytta må du gå ned til riksvegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei guiddo66de !

Fra Iungsdalshytta kan du gå den T-merkede stien over Kongshelleren til Geiteryggen. Det er en meget enkel og grei tur uten elver og vann !

Gå inn på www.turistforeningen.no så får du svar på alle spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ynglesdalen er et flott sted! Mange gode fiskevann i det området :D

Om jeg var deg ville jeg lagt ruten andre veien. Iungdalshytta -> Storestølen ->Båt over Strandavatnet -> Ynglesdalen/vannene der ->Geiterygghytta.

Vertskapet på Storestølen er kjempehyggelige og tilbyr båtskyss over Strandavatnet. http://www.storestolen.no

Men vil du følge din orginale plan er det helt greit å gå fra Geiterygghytta og ned Ynglesdalen. Følg bare sti mot Raggsteindalen til den deler seg i to. Vær obs på at du IKKE får slå opp telt ved Geiterygghytta, men blir jagd halvveis ned i dalen om du spør :( En annen ting å være klar over er at sommerbrua mellom Geiterygghytta og Raggsteindalen/Ynglesdalen like ved veien opp fra riksveien er i ordentlig dårlig forfatning. Jeg holdt på å gå på trynet i elva, og valgte å krysse på stein etter det.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.