Gå til innhold
  • Bli medlem

Våte sko...


Hreinalog

Anbefalte innlegg

Jeg er total fersking når det kommer til fjellutstyr (men alle må jo begynne en plass ikke sant) så derfor kommer det nok et rart spørsmål. Vennligst ta høyde for det i svarene dere gir (hvis dere gir noen da :wink:

Jeg vil ikke stille dette spørsmålet i butikk for jeg er målløs over mangel på kunnskap jeg har kommet over. Jeg har lest så utrolig mye nyttig her inne og i mine øyne er det her ekspertisen er (smisk smisk) :P

Til spørsmålet; Jeg kjøpte Scarpa Ladakh tidligere i år og har brukt disse mye. Knallsko. Før første bruk satte jeg de inn med Nikwax "wax for leather" og skoene var tørre som bare det etter mye "misbruk".

Slik har det gått slag i slag (øh, fjell etter fjell). Jeg har rengjort skoene med en børste etter bruk og før turer smurt på nytt inn med voksen. Gud, det tar tid å smøre de inn. Wax on, wax off..hehe

Men det jeg opplevde tidligere denne uken etter en kort tur i forholdsvis fuktig miljø på vei opp et fjell var at skoen var ganske fuktig på innsiden og den brukte sykt lang tid på å tørke (to dager). Tidligere har den tørket kjappere. Etter to dager lag jeg avispapir i og da ble de selvsagt knusktørre. Det skal forøvrig nevnes at jeg hadde gått i de to foregående dagene (Fredag og Lørdag) med samme sko i "skog og mark". Altså totalt tre dager i forholdsvis vått miljø. Men de var vokset før turen.

Er dette normalt med Gore tex sko at det tar lengre og lengre tid før de blir tørre eller kan det være at jeg har tatt for lite/for mye voks på? Etter at dere har satt inn skoene med voks..lar dere de stå slik da eller må man gjøre noe etterpå?

Kan forørig nevne at jeg har byttet ut innersålen med "Sole" som var meget bra og når jeg gikk i skoene på Søndag så brukte jeg Lorpen sokker (tynne + litt tykkere) . Muligens overkill men men...

Jeg takker nok en gang for alle svar!

Hilsen en fersking som er blitt heket... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du svetter mye på bena kan det gjøre at skoa blir ganske så våte på innsiden, selv om du går i tørt terreng. Svettinga vil nok variere fra person til person.

Selv tar jeg ut alt av såler og bruker skotørker for å tørke skoa om de er skikkelig våte.

Har et par tindesko som jeg bruker sprayimpregnering på, og et par gamle garmount marsjstøvler som får en del juling i myr og elv.

Om jeg skal impregnere marsjstøvlene bruker jeg å smøre de inn og gå over med hårføner for å mette læret. Dette gjør jeg om og om til læret ikke suger til seg mer. (må sies at jeg sjelden impregnerer skoa mine, er slarkete der...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette normalt med Gore tex sko at det tar lengre og lengre tid før de blir tørre eller kan det være at jeg har tatt for lite/for mye voks på? Etter at dere har satt inn skoene med voks..lar dere de stå slik da eller må man gjøre noe etterpå?

Goretex sko er i utgangspunktet 100% vanntette. Enten så svettet du mye mer på denne turen enn tidligere, eller så er membranen punktert (skjer med alle gtx-sko, kan skje etter en måned eller det kan ta flere år). Enkelt å teste: Stå i en vannpytt. Er membranen punktert vil du merke det rimelig fort.

Tror ikke du skal bekymre deg for mye for om du har gjort feil eller ikke. Sko tørker seint når de først er blitt blaute. Kan ikke tenke meg at mengden voks har noe å si. Avispapir, derimot... DET hjelper :wink:

Impregnering av lær for å få det vanntett er en illusjon, dessverre. Det er bare et spørsmål om tid før det trekker gjennom. Hvis læret er av god kvalitet, godt vedlikeholdt og du gjør ting riktig så kan du sikkert komme hjem tørr på beina før vannet trekker gjennom. Potte tette lærstøvler er enten skryt eller svarekunst... (Mine Lundhags var forresten potte tette som nye, men ikke nå lenger..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impregnering av lær for å få det vanntett er en illusjon

Dette er også min erfaring. Jeg smører læret hovedsaklig for at det skal være mykt og ikke tørke ut og sprekke. Skoene blir jo litt vannavisende, men de holder ikke en hel dag i myra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man setter inn skoene med mye voks/impregnering med fett tar det lang tid for skoene å tørke. Voks på utsiden av læret og Gore-tex på innsiden gjør naturlig nok at det tar tid for vanndampen å slippe ut. I tillegg puster ikke skoene så mye når det er voks/fett på utsiden. Impregnerer man ikke skoene blir læret vått og da puster de også dårlig og læret kan spekke opp. Skobehandling er ikke enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting med skinn sko er og vaske dem etter at man har gått med dem, spessielt i myr områder. Myrvann får skinnet til og sprekke fortere. Jeg vasker alltid skoene etter bruk og impregnerer dem så fort som mulig etter det. Jeg bruker Kiwi Camp Dry Beeswax Waterproofer.

Når man tørker skinn sko, så alltid ta ut innersåle og ALDRIG la de stå og tørke eller oppbevar de på gulv med varme i. Da vil skinnet tørke fort og man får sprekker og de mister "vanntettheten" fortere. Er skoene (veldig)våte innvendig pga svette eller elvevading så er avispapir et must for hurtig tørking.

VH

Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotsvette inneholder salt som vil tette porene både i membranen og i skinnet. Vask skoene. Følg oppskriften til Fjellrypa. Det er samme som jeg bruker og det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.