Gå til innhold
  • Bli medlem

Reklameprosjekt: få ungdommen til fjells


500fjell

Anbefalte innlegg

Hei alle på Fjellforum!

Jeg trenger tips, tanker og inspirasjon til å lage en reklamefilm på 1-2 minutter om fjellet. I dette skoleprosjektet er jeg en reklameskaper for DNT-ung og målet er å få flere ungdommer interessert i fjellet. Reklamefilmen må tilfredstille AIDAS-modellen (attention, interest, desire, action, satisfaction) og mediumet er film (vet ikke hvilken kanal...TV, kino, internett...?). Hvordan skal jeg fremme budskapet til målgruppen (ungdommer mellom 16-21 år). I reklamefilmen kan jeg bruke bilder (hvilke bilder? lys, farger..), tekst, musikk (hvilken musikk?), tale og slagord/appell (kommer dere på et godt slagord? El-kjøp har feks "løp og kjøp").

Takk for hjelpen! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei alle på Fjellforum!

Jeg trenger tips, tanker og inspirasjon til å lage en reklamefilm på 1-2 minutter om fjellet. I dette skoleprosjektet er jeg en reklameskaper for DNT-ung og målet er å få flere ungdommer interessert i fjellet. Reklamefilmen må tilfredstille AIDAS-modellen (attention, interest, desire, action, satisfaction) og mediumet er film (vet ikke hvilken kanal...TV, kino, internett...?). Hvordan skal jeg fremme budskapet til målgruppen (ungdommer mellom 16-21 år). I reklamefilmen kan jeg bruke bilder (hvilke bilder? lys, farger..), tekst, musikk (hvilken musikk?), tale og slagord/appell (kommer dere på et godt slagord? El-kjøp har feks "løp og kjøp").

Takk for hjelpen! :)

En personlig mening är att man inte ska gå för långt med anpassningen till ungdomarna; ingen hip-hop, häftiga kläder, partystämning und so weiter.

Men det är frågan om meningen är att få ungdommarna att bry sig om fjället eller att få ungdommarna in i DNT-ung?

Tyckte reklamen i "Närtur" på NRK för DNT-ung var ganska dålig om man ser till den förra hänsikten. Mycket prat om att man har det så kul i DNT-ung.

Själv ser jag framför mig slow-motion film (med djupa andetag som enda ljud?) av sista stegen upp mot nån vacker topp, och sen ett fjällpanorama och kanske texten "Ubeskrivligt."

Men vad som händer innan eller efter har jag ingen aning om. Men temat kanske kunde vara att "höjden av lycka det är ett fjäll" eller något om att övervinna sig själv på fjällets villkor. Istället för "ha kul".

(Det här är ju inte mitt fack, så mina åsikter kan vara ringa värda..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Tassemark! Veldig enig med deg i det du sier, og takk for god inspirasjon. :D Formålet er å få ungdommen interessert i fjell, ikke å reklamere for at flere skal melde seg inn i DNT-ung. Læreren mente at jeg skulle være en reklameskaper for en seriøs aktør, og da tenkte jeg at feks DNT-ung eller en annen organisasjon kunne finne på noe slikt? Ikke noe veldig seriøst prosjekt dette her, men jeg manglet en god ide til denne reklamen. Lurer på om jeg skal informere om fjellet, hvilke opplevelser man kan få, god form, sosial ramme... Eller om jeg skal lage en slags historie ut av reklamen om en person som gjør et eller annet oppsiktsvekkende. Tusen takk igjen for svaret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg driver fortsatt med brainstormingen for denne filmen, ikke fått en skikkelig god idé på utformingen. :wink:

Tenker en slags film som får med seg det beste fjellet kan by på, og som kan interessere en målgruppe fra 25 år og oppover (droppet ungdommen). Det beste hadde vært om "poenget" i filmen hadde blitt fremmet visuelt, slik at budskapet sendes indirekte og mottakeren jobber selv for å forstå det (og får en aha-opplevelse!). Et virkemiddel jeg også kan benytte er "overraskelsesmomentet". For eksempel å bryte klisjéen med vakre fjell, nasjonalromantikk, Grieg med bilder av Greven på en topp mens Ramstein spiller høyt i bakgrunnen. Da husker mottakeren filmen bedre kanskje? I følge læreren skal jeg være reklameskaper for en ekte organisasjon/kampanje. Skulle det vært DNT så måtte jeg lagt en del fokus på hytteturer og friluftsliv generelt. Hvis mottoet skal være "Toppen av lykke er et fjell" (fritt etter Tassemark), så må jeg være reklameskaper for en organisasjon/kampanje som kjemper for at folk skal komme seg til fjells og bruke det. Noe à la "Fjellets venner" om det finnes. Vet noen om en slik organisasjon/kampanje jeg kan late som jeg er reklameskaper for?

Takk! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noen større organisasjoner med det formålet enn DNT, de andre finner du stort sett her: http://www.frifo.no/Default.asp?WCI=DisplayGroup&WCE=71&DGI=71

Men det er ikke noe i veien med å lage enn oppgave som har som hensikt å få folk ut i fjellet, som likevel du kan late som DNTung står bak. Det er jo ikke uvanlig at organisasjoner og firmaer reklamerer i to trinn - dersom man først lykkes med å få flere til å gå i fjellet, vil man med høy sannsynlighet etterhvert også skape etterspørsel etter medlemskap (fordi de vil oppdage fordelene med DNT når de begynner å bruke fjellet... De kunne jo velge å bruke reklamepenger både på omdømmebygging og med det siktemål å skape et marked senere.

"Kom deg ut" - kampanjen til DNT kan ses på som en slik kampanje.

Derfor mener jeg du trygt kan late som at DNTung er avsender av reklamen når du lager oppgaven din.

Jeg tror jeg ville satt meg ned og analysert målgruppa litt før jeg bestemte meg for akkurat hva jeg skal lage. Hvem er den potensielle ungdommen som kan begynne å gå i fjellet? Kanskje kan du ikke nå ALL ungdom? Kanskje kan du utelate noen grupper, som du tror det er vanskeligst å nå fram til (dvs gjøre det man i denne bransjen kaller å "pick lowhanging fruit", dvs man plukker en frukten det er lettest å få i kurven). Kanskje bør du sikte deg inn på ungdom som enten har vært litt i skog og mark som barn, men som slutter med det i tenårene - det er grunn til å tro at de kan inspireres til å komme seg ut igjen.. og ungdom som liker å drive fysisk aktivitet, som allerede driver en idrett eller annen fysisk aktivitet... Det er et valg å ta, det kan jo hende du også har som mål å få ungdom som aldri har vært ute eller som var dårligst i gymklassen til å gå i fjellet...? En smalere målgruppe vil uansett gjøre det lettere å finne fram til en løsning som vil fenge.

Jeg ville laget et nettkampanje, som kan spres på facebook og nettby og andre sosiale medier. En film på under to minutter egner seg. TVbruken (dvs via TVapparat) går ned blant ungdom, nettbruken går opp.

Når det gjelder selve innholdet i filmen overlater jeg arenaen til andre mer kreative sjeler... Du har jo flere valg. Lage noe "tradisjonelt", en rask film med kul musikk som viser ungdom som har det kult på rafting, klippeklatring/breklatring, stå på brett eller carvingski ned fjellsider etc, dersom du råker opp for ideer før du må levere oppgaven... Men det kuleste er selvfølgelig om du klarer å lage en enkel og original film som får fram et godt poeng på en litt "nær" måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.