Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagle ammunisjon


Air

Anbefalte innlegg

Hei!

Lenge siden jeg har vært på jakt egentlig, men nå er det bare 2 uker til det er rypejakt :shock:

så jeg lurer på om det fortsatt er stålammunisjon som gjelder for hagla jeg, eller om man kan få tak på bly igjen!

hørte rykter om at det var forandringer ute og gikk her!

Hva bør man velge av stål?

er det like dyrt som det var for ett par år siden?

takk. Mvh Håvard =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bly får du ikke fatt i lovlig, og får du fatt i det på andre måter har du naturligvis ikke lov å bruke det.

Tåler ikke haglen din stål er vismuth det greieste alternativet til jakt. Stål er meget rimelig sammenlignet med sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stål er greit hvis hagla tåler det, det ikke er fare for rikosjetter og det ikke er for lange hold. Ellers er Vismuth nesten like bra som bly, jeg merker i alle fall ikke forskjell på annet enn prisen. Skal du skyte hardskutt vilt på lange hold så har Remington HD og lignende skudd høyere egenvekt enn bly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jeger med respekt for human jaktutøvelse bruker stålhagl. En annen sak er at stålhaglene rikosjetterer som spretteballer om du skyter etter ei rype som sitter i ei steinur. Stål har også en vesentlig lavere egenvekt enn bly, tungsten matrix og vismuth. Stål er det klart billligste alternativet, men om en pakke skudd koster 200 kr eller 500 kr spiller for meg ingen som helst rolle. For meg er det viktigste at viltet faktisk faller til bakken når skuddet går. Når skuddene som ligger i løpet koster 20 kr stk, tenker man seg kanskje også litt ekstra om før man brenner av.

Lykke til med jakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet moment er at etter skadeskyting så vil oftest blyhagl kapsles inn i kroppen. Stålhagl derimot vil korrodere og ruste og i mange tilfeller forårsake blodforgiftning og andre stygge infeksjoner. Selv så løsner jeg så få skudd mot vilt i løpet av en sesong at jeg uten problemer går til innkjøp av vismuth.

Forøvrig så er jeg av den mening at blyforbudet er et makkverk av en lov. Jeg kan forstå det på baneskyting og i enkelte våtmarker. Men ellers så er forurensningen fra hagleammunisjon en dråpe i havet sammenlignet med det som kommer fra rifle,- og annen ammunisjon. Her er da selvfølgelig forsvaret værstingen. For meg så har forbudet ikke så store konsekvenser utover at jeg bør skaffe meg ei ny hagle for å kunne øve tilstrekkelig uten å blakke meg helt. Har en gammel Star O/U kal. 16 som jeg ikke vil slite ut og ødelegge med stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Polardego skrev:

Skal du skyte hardskutt vilt på lange hold så har Remington HD og lignende skudd høyere egenvekt enn bly.

Vil det si at trykket i patronen er tilnermet likt en blypatron?

Jeg har en gammel Pietro Beretta fra midt på 1970 tallet som jeg er blitt frarådet å skyte stål med. Den skal visst tåle leirdueskudd med stålhagl for disse har visst nok mindre ladning.

Jeg har ikke fått jakte småvilt på mange år, men nå begynner jeg å lengte tilbake til høstfjellet. Jeg var innstilt på å kjøpe en ny hagle, men har ventet litt på grunn av de nye registreringsreglene. Min gamle Beretta er ikke registrert av frykt for at jeg da ikke ville få kjøpe en til.

Nå ser det derimot ut til at dette ikke vil være noe problem siden berettaen er så gammel, men kanskje jeg ikke trenger en ny hagle like vel? Hvis tungsten matrix og vismuth har tilnermet lik egenvekt som bly så er vel kanskje trykket i patronen også tilnermet likt bly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.