Gå til innhold
  • Bli medlem

Tau til friluftsbruk


Paracord

Anbefalte innlegg

Etter hvert som vi har hvert ute i marka jeg og min familie (5 personer), har jeg funnet ut at det å ha med seg et godt tau er noe av det viktige jeg pakker i sekken. Jeg har stort sett brukt vanlig nylontau, men etter litt bruk blir det fort slitt og egner seg egentlig ikke til dette formålet. Så jeg gikk til anskaffelse av paracord [url=http://www.paracord.no] og det har jeg hatt mye glede av. Både til oppsetting av pressening (Tarp), tørkesnor, teltsnøre osv. I tillegg lager ungene og jeg mye knuter med det (knutene er svært lette å få opp igjen). Så nå drar vi ikke på tur uten 3-4 bunter med paracord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her med 2x5 meter med 4mm Runlock, www.runlock.se. Et genialt tau som er enkelt å skjøte, lett, lett å bruke til bardunering osv pga løkkene. Kan brukes som vanlig "paracord" / tau, eller ved bruk av løkkene. Har også noen stumper som er litt tykkere som brukes til å feste ting på taket på bilen og mye annet. Anbefales :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 4mm flettet line som selges under "båtutstyr" fra Biltema. Materiale ukjent, men tror det er nylon. Sterk nok for mine behov. Lett å knyte og knyte opp igjen. Akkurat passe kompromiss mellom stiv og myk til at det er smidig å jobbe med og ikke blir alt for mye krøll i sekken. Rent bortsett fra at Biltema alltid er tomme for MINST en av de tingene jeg skal ha, så selges denne lina i både tykkere og tynnere dimmensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 4mm flettet line som selges under "båtutstyr" fra Biltema. Materiale ukjent, men tror det er nylon. Sterk nok for mine behov. Lett å knyte og knyte opp igjen. Akkurat passe kompromiss mellom stiv og myk til at det er smidig å jobbe med og ikke blir alt for mye krøll i sekken. Rent bortsett fra at Biltema alltid er tomme for MINST en av de tingene jeg skal ha, så selges denne lina i både tykkere og tynnere dimmensjoner.

Akkurat som jeg skulle sagt det selv. bruker selv dette tauet. fornøyd sombare det :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke ett sekund på at paracord er kjempebra! Det er sikkert ikke uten grunn at det skrytes opp i skyene. Høy bruddstyrke, lett å jobbe med, man har mulighet til å splitte tauet i tynnere kordeler til småsurring og så videre og så videre. Skal ikke se bort fra at jeg kjøper en lengde og tester det ut.

Men det går en liten fark i meg når noe utropes til MÅ-HA utstyr. Dette er sikkert bra, men nei, man må absolutt ikke ha dings/tau/klær av merke XYZ for å dra på tur. Mine erfaringer med flettet line fra for eksempel Biltema er at den er lett å jobbe med og mer enn sterk nok til mine beskjedne behov. At tauet er billig er ren bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på paracord blir vel ca. den samme som med flagglinene du får kjøpt. Paracord kontra vanlig flettet line er jo smak og behag, men for min del mener jeg at paracord har en del fordeler som ikke flettet line har. Og det er de 7 innercordene som meget lett kan tas ut om man har behov for et tynt tau til feks. fiskeline eller trenger å reparere/sy på utsyr. Ifjor vinter, i mangel på fiskesene brukte jeg med stort hell innercorden og resultatet ble 2 fine øretter. En annen fordel er at paracord har en meget høy knutestyrke men samtidig er lett å få opp igjen. Men igjen går dette på hva man skal bruke tauet til og hva man er vant med fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.