Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger man innertelt i et godt ventilert telt om høsten?


DoktorGjørelite

Anbefalte innlegg

jeg lurer på om det er nødvendig med innertelt nå om høsten (da er det forresten offesielt høst...)?

om sommeren vil man vel ha innertelt for å holde myggen borte, og om vinteren vil pose og klær kunne bli ganske våt av snøen man ligger på, samt at kondensproblematikk kan bli ganske prekær på grunn av stor tempraturforskjell mellom ute og inne når man fyrer primus, men hva med om høsten? Nå er det jo verken mygg eller snø, og det er ikke behov for å fyre primus til annet enn matlaging. Da er den eneste grunnen jeg ser til å bruke innertelt kondens som kommer fra deg selv (pusting og våte klær) og bakken, og dette burde kunne minimeres med god lufting. Selv har jeg et Nammatj 3, som er godt ventilert særlig for en person, så det burde heller ikke være et argument. Jeg kan ta med en liten mikrofiberklut til å tørke kondens i taket hvis det skulle bli litt. Dette forutsetter naturligvis at man setter opp teltet en plass hvor bakken er rimelig tørr (ikke midt i myra). Fordelene i å sove med kun yttertelt er at man kan spare endel plass og vekt i sekken, samt at man får større tilgjengelig areal inne i teltet. Jeg hadde kanskje tenkt å prøve dette en helg, men jeg tenkte jeg skulle spørre først om noen andre har gjort noen erfaringer i å sove i kun ytterteltet? Vil dette fungere og være behagelig?

DG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Hvis du først har tenkt å spare de grammene et innertelt veier, så ville jeg kanskje vurdert å gå for en tarp i stede. Betraktelig mer utsatt ift været riktignok, men det blir jo en vurdering du får ta.

Jeg har selv Nammatj 2GT, og vil aldri vurdere å legge igjen innerteltet hjemme på turer. Gulvet er for meg viktigere enn de grammene ekstra. Hvorvidt det vil funkere..? Helt sikkert. Lavoer settes vel stort sett opp uten gulv, så hvis kuftingen er bra nok, bør det vel gå bra.

Lykke til i ditt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et lite "eksperiment" med tanke på å legge igjen innerteltet på høsttur for et par år tilbake. Dette dreier seg om et Holmeslet Riverside telt som har en stor ventilasjonsluke i fortelt, 3 åpninger ca halvmeteren over bakken på selve kuppelen, og åpning i toppen. Altså skulle dette "puste" rimelig bra etter min mening. Jeg setter pris på litt gulv, så jeg brukte bunnduk fra lavvolight som med litt godvilje og modifikasjoner lot seg montere som gulv. Dette ble satt opp i hagen hjemme i gråvær, men ikke regn og temperaturen lå mellom 2 og 8 plussgrader. Nå sov jeg riktignok ikke i teltet, men da jeg kikket inn morgenen etter lå det en vanndam av kondens som dekket mesteparten av bunnduken. På bakgrunn av dette legger jeg aldri igjen forteltet uansett sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få kondens også på høsten. Å stå opp med jevne mellomrom på natta for å tørke kondens er ikke en god løsning. Kondensen blir muligens ikke noe problem når det er lite vind. Da vil den renne ned langs sidene på duken hvis veggene skråner tilstrekkerlig, men når det blir vind vil du få en dusj av kondens som vil gjøre alt i teltet bløtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et lite "eksperiment" med tanke på å legge igjen innerteltet på høsttur for et par år tilbake. Dette dreier seg om et Holmeslet Riverside telt som har en stor ventilasjonsluke i fortelt, 3 åpninger ca halvmeteren over bakken på selve kuppelen, og åpning i toppen. Altså skulle dette "puste" rimelig bra etter min mening. Jeg setter pris på litt gulv, så jeg brukte bunnduk fra lavvolight som med litt godvilje og modifikasjoner lot seg montere som gulv. Dette ble satt opp i hagen hjemme i gråvær, men ikke regn og temperaturen lå mellom 2 og 8 plussgrader. Nå sov jeg riktignok ikke i teltet, men da jeg kikket inn morgenen etter lå det en vanndam av kondens som dekket mesteparten av bunnduken. På bakgrunn av dette legger jeg aldri igjen forteltet uansett sesong.

Interessant eksperiment, men holder det helt som sammenligningsgrunnlag? Jeg har brukt min endukslavvo i alle årstider og under de fleste forhold, og har aldri opplevd noen vanndam fra kondens. Et telt med mennesker inni vil ha en høyere temperatur enn et tomt telt. Kanskje det kan ha noe å si? I tillegg fyrer man jo gjerne litt. Og en annen ting: Dekket "bunnduken" hele bakken, eller var det fuktig, eksponert bakke noen steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en lavvo har du en helt annen luftsirkulasjon enn i de fleste andre fjellteltene. Dette på grunn av den store høyden som gir nermest en skorsteinseffekt. Jeg har flere fjelltelt. "Hustelt", tunelltelt, iglotelt + en Hilleberg akto (er ikke sikker på hvilken kategori som passer best på denne.). Det vanligste er ventiler oppe i endene og noen har også lufting nede hvis duken tetter helt ned til bakken. Det er bare igloteltet som har lufting i toppen, men det blir ofte kondens mot ytterduken selv på sommeren også i igloen. Det er forskjellen i temperaturen på innsiden og utsiden av ytterduken som avgjør om det blir kondens, og det er personene inne i teltet som avgir mest fuktighet. Hvis du har varme i teltet vil du nok oppleve å få en større avdamping fra bakken enn om du ikke fyrer. Varm luft kan ta opp mer fuktighet, men da er det også mer fuktighet som kan kondensere mot den kalde ytterduken.

Ønsker du å spare vekt så ville jeg heller sett om dette kunne hentes et annet sted enn på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt mitt Nammatj utan innertelt. Det fungerer fint. Kondensfritt vil det ikkje vera. Hausten er nok den årstida som er mest belasta med kondens i teltet. Vinterstid vert det rim, og det er uproblematisk i teltet heilt til ein byrjar å fyre om morgonen.

I vindstille, vil ein få mykje kondens sjølv med full lufting, men det vil ikkje dryppe mykje. Det meste vil renne ned etter teltveggane. I vind vil det bli rista laus nokre dråpar, men då vert det også mykje mindre kondens, for då er luftelukene i Nammatj svært effektive. Men dersom det kjem ei regnskur i vinden, vil det regne rett inn gjennom lufteluka mot vinden...

Dersom ein greier å halde seg vekk i frå teltduken, og ein er innstilt på at det likevel kan verta noko fuktig, vil ein ikkje få store problem med kondens. For meg som er over 190cm lang, er kondensproblemet like stort med innertelt, fordi eg då vert liggande klint opp i teltduken i bakenden av teltet. Utan innertelt kan ein liggje midt i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som afe skriver er cluet å holde seg unna duken (jeg er 166 cm :? ), samt at en lavvu er bedre egnet enn et tunelltelt, da veggene er brattere. Fordelen med bunnduk er at du slipper å få kondens fra underlaget, fordelen uten er at det som renner ned på bunnduken forsvinner i bakken istede for å bli liggende.

Ellers har jeg et Bergans Cho Oyu (blir ikke produsert lenger) enduks Dermizax telt. Her er faktisk duken tørr etter en natt ute. Ble et veldig godt miljø i teltet, og i og med at det er en duk, så er det plassbesparende. Litt tungt til å være et 1-2 manns telt, rundt 2,2 kg mener jeg, men et sabla bra telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg veide nettopp innterteltet på min Nammatj 3, og den veier 1.1 kilo! Uten innertelt veier Nammatj 3 2000 gram ferdig pakket med plugger, stenger og pose, pluss at volumet er vesentlig mindre. Jeg tenker jeg skal prøve dette på en solo-tur, så får jeg eventuelt ta med en presenning på noen hundre gram som bunnduk, da har jeg alikevel spart 800 gram. Mulig det gjør meg til mindre mann, men jeg liker ikke å bære tung sekk i fritida.

: :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide nettopp innterteltet på min Nammatj 3, og den veier 1.1 kilo! Uten innertelt veier Nammatj 3 2000 gram ferdig pakket med plugger, stenger og pose, pluss at volumet er vesentlig mindre. Jeg tenker jeg skal prøve dette på en solo-tur, så får jeg eventuelt ta med en presenning på noen hundre gram som bunnduk, da har jeg alikevel spart 800 gram. Mulig det gjør meg til mindre mann, men jeg liker ikke å bære tung sekk i fritida.

: :o

Dersom du meiner alvor med den presenningen, må du i alle fall finne ein som er lettare enn 1,1 kg :) Og pass på at han ikkje ligg slik at du bare samlar kondens som eventuelt renn ned av teltduken. Det kan du i så fall bli vel så blaut av. Eg ville nok droppe den botnduken heilt. Så lenge du ikkje teltar i myr, er ikkje fuktigheita frå bakken noko stort problem.

Ein liten advarsel til slutt: Du vil oppleve at teltet vert veldig lite og trongt når du ved ei seinare anledning brukar innerteltet att ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.