Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelletikette


Marmolejo

Anbefalte innlegg

Marmolejo:

Du snakker om sporetikette, men hopper bukk over normal god folkeskikk!

Er det allerede folk som er kommet opp har de førsteretten på å lage spor ned!

Jeg har truffet på noen "førtiåringer" som tror de eier hele verden.

Mulig jeg ikke skjønner hva du vil frem til.

Selvfølgelig har førstemann førsteretten til å lage spor ned. Men spørsmålet som de første som kjører ned en fjellside bør stille seg er: skal vi tenke på de som kommer etter oss eller skal vi drite i dem. Dette er kjernen i fjelletikette (eller folkeskikk om man vil); hvordan man forholder seg til andre når man er i fjellet.

Når det gjelder spordisiplin særskilt er dette også en nødvendighet i enkelte fjellområder. Tar alle hensyn til hverandre blir det en bedre kjøreopplevelse for flere mennesker. Det er en måte å få orden i kaoset og fordele godene på en human måte. Neste gang er det kanskje du som er sistemann opp og gjerne skulle sett at det var en ren linje til overs.

Nå er offpistekjøring på fatskis relativt nytt i Norge og det tar nok noen år før spordisiplinen er innarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har truffet på noen "førtiåringer" som tror de eier hele verden.

Og jeg har truffet noen førtiåringer som vet de eier hele verden. Tidlig søndag morgen etter et kraftig snøfall, og mens kidsa ennå sover ut rusen etter afterski'n påHemsedal café, kan man treffe sånne på toppen av Gummiskogen. Gamlinger som dette våkner gjerne opp kl. 7 om morgen uansett om det er ukedag eller søndag, kommer seg til heisen i det heisen åpner og er de første til å forsyne seg med det uberørte pudder. Da eier man hele verden. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjører i løssnø der ingen har kjørt før ønsker man lange rene linjer og uten å krysse andre skispor. Man ønsker rett og slett å cruise nedover i sammenhengende løssnø og uten at kjørestilen blir brutt av allerede oppkjørte partier. Det er jo tross alt en grunn til at man oppsøker løssnøen. 8)

Når en gjeng skikjørere står på toppen av et fjell og skal kjøre ned et parti uberørt løssnø kan dette gjøre på to måter:

1. Alle kjører som villmenn, uten plan og på kryss og tvers av fjellet. Resultatet er at det som oftest kun er førstemann som hiver seg utfor som får en ren linje. Desto lenger uti rekken man kommer jo flere gærninger har kjørt på kryss og tvers og desto flere spor må krysses. Fjellsiden blir totalt oppkjørt med en gang. :?

2. Spordisiplin derimot innebærer at førstemann velger en linje som ikke går på kryss og tvers men mer rett ned og med det antallet svinger som forholdene krever. Nestemann kjører like inntil sporet til førstemann og helst parallelt med førstemanns svinger. Og sånn fortsetter det med resten. Når hele gjengen har kommet seg i bånn har ALLE fått kjørt rene linjer i ubrutt løssnø og det er kun en smal stripe av fjellsiden som er oppkjørt. Man har dermed ikke ødelagt for andre som kommer etter (eller en selv hvis man tar en tur til). :D

Ganske mange av dem som går på toppturer har ikke utstyr og ferdigheter til å ta seg ned på den måten du beskriver som ideell. Det gjelder for så vidt også i alpinanlegg. Hvis du syntes dette er et stort problem burde du begynne å oppsøke fjell med mindre besøk. Jeg velger også selv når jeg vil ned fra toppen.

Hva er dette(tullet) med at førstemann opp har førsteretten til å lage spor ned igjen? Noen kommer fem minutt før meg opp på en topp, men vil veldig gjerne drikke kaffe og spise niste på toppen. Skal jeg da vente til de er ferdige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange av dem som går på toppturer har ikke utstyr og ferdigheter til å ta seg ned på den måten du beskriver som ideell. Det gjelder for så vidt også i alpinanlegg. Hvis du syntes dette er et stort problem burde du begynne å oppsøke fjell med mindre besøk. Jeg velger også selv når jeg vil ned fra toppen.

Hva er dette(tullet) med at førstemann opp har førsteretten til å lage spor ned igjen? Noen kommer fem minutt før meg opp på en topp, men vil veldig gjerne drikke kaffe og spise niste på toppen. Skal jeg da vente til de er ferdige?

Så hvis du cruiser opp fjellsida i sporene til de som tråkker til livet i løssnø hundre meter foran deg, så har du ingen betenkeligheter med å ta førstesporet?

Slike som deg har fått lettere juling for tilsvarende oppførsel der jeg kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du cruiser opp fjellsida i sporene til de som tråkker til livet i løssnø hundre meter foran deg, så har du ingen betenkeligheter med å ta førstesporet?

Slike som deg har fått lettere juling for tilsvarende oppførsel der jeg kommer fra.

Enig (med unntak av lettere juling. Det skulle holde med sosial utfrysning).

På Svalbard er det slik at den som bar våpenet opp får også lov til å sette utfor først.

Hvis man har tenkt å slappe av med en kaffekopp så prioriterer man feil. Har man slitt seg opp for kosens skyld eller for å pumpe pudder? Da synes jeg det er greit at andre setter utfor først. Men som regel er ikke dette noe problem oh hvis folk tar hensyn og har spordisiplin blir det mer enn nok rene linjer til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kjempefint om jeg som fotturist må vente en time eller gå i en lang bue fordi det er noen som driver jakt i området slik du antydet. Så mye hensyn kan ingen forlange at andre skal ta.

Hensyn til viltet skal du uansett ta. Det er klare retningslinjer for hvordan du skal opptre når du kommer nært villreinen, og disse bør en fotturrist kjenne til når man ferdes i slike områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil legge til et punkt her:

Over ALT hvor jeg rusler klarer jeg å komme over brusflasker, plastposer, sjokoladepapir eller annet som IKKE hører til på fjellet/skogen/ved sjøen. Det går altså helt greit å fylle opp sekken min med tomgods etter andre på tur, men hadde vært enda flottere om de tok med seg dritten sin heim selv når de først har bestemt seg for å drasse det med. Det hjelper ikke å kile det i en steinrøys eller legge det under en stein.

nr. XX - ta med deg alt du har bært med deg på tur heim igjen, ikke tro at ting forsvinner av seg selv på fjellet.

.... synes det er supermerkelig at ikke det er en selvfølge for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du cruiser opp fjellsida i sporene til de som tråkker til livet i løssnø hundre meter foran deg, så har du ingen betenkeligheter med å ta førstesporet?

Slike som deg har fått lettere juling for tilsvarende oppførsel der jeg kommer fra.

Ozzi får svare for seg selv, men jeg hadde i alle fall ikke forandret mine planer om noen satt seg ned for å drikke kaffi. Hadde noen gjort krav på førstesporet ned (altså sagt i fra), så hadde jeg nok respektert det av den enkle grunn at jeg ser ingen hensikt i å starte en diskusjon om slikt på en fjelltopp. Bare det å framsette kravet forteller nok om personen. Jeg har trakket førstesporet mange ganger fordi jeg ofte starter tidlig på toppturer. Men det har aldri falt meg inn å kreve verken respekt for å ha brøyta spor eller å forvente å få være førstemann utfor. Livet er for kort til å bruke tiden til å ergre seg over slike banaliteter.

Ut fra slike holdninger er det ikke plass til personer som ikke drar med seg pudderplanker og 4 spenners plaststøvler til topps. Og dette fremmes i en tråd om fjelletikette? Undrenes tid er ikke forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du cruiser opp fjellsida i sporene til de som tråkker til livet i løssnø hundre meter foran deg, så har du ingen betenkeligheter med å ta førstesporet?

Slike som deg har fått lettere juling for tilsvarende oppførsel der jeg kommer fra.

Du kommer sikkert fra et kjipt sted hvor løssnø er mangelvare, og hvor folk må brøle høyt eller komme med gladkristne "johooo" utrop hver gang det har falt over 5 cm snø. Jeg slår som regel av en prat med dem jeg møter, og i ditt ekstremt hypotetiske eksempel ville jeg helt sikkert spurt om de ville kjøre først hvis det var snakk om et par minutters ventetid.

Neste gang er det like gjerne jeg som går først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra slike holdninger er det ikke plass til personer som ikke drar med seg pudderplanker og 4 spenners plaststøvler til topps. Og dette fremmes i en tråd om fjelletikette? Undrenes tid er ikke forbi...

Denne skjønte jeg ikke. Førstemann har førstespor, uansett utstyr. Forøvrig har jeg aldri møtt noen med annet utstyr enn det du beskriver på toppturer der hovedfokus ligger på nedkjøring.

Der jeg kommer fra snør det såpass mye at mitt eksempel ikke er "ekstremt hypotetisk". Det er også sjelden at det oppstår situasjoner rundt dette, da stort sett alle som tråkker seg til topps har respekt for den jobben det kan være å labbe først. La meg legge til at all oppstigning her skjer med skiene stroppet fast på sekken, grunnet helning&eksponering er feller ett fremmedord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt ikke uenig i en del av det du skriver...

men gremmes over at noen (du) skal lage "regler" for hvordan andre skal oppføre seg i fjellet.. Jeg følger norske lover og egen samvittighet, ingenting annet.

Da er det bare å definere kodene som tilsammen utgjør fjelletiketten:

Nr. 1:

MAN KASTER IKKE STENER UTFOR STUP. ALDRI. SELV OM MAN HAR SETT AT INGEN KLATRER DER, KASTER MAN ALDRI STENER UTFOR STUP :shock::D

Aldri si aldri. Rydding av klatreruter for stein (som utgjør en fare for andre klatrere) er utbredt, og forutsatt at det gjøres på en forsvarlig måte en god ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skjønte jeg ikke. Førstemann har førstespor, uansett utstyr. Forøvrig har jeg aldri møtt noen med annet utstyr enn det du beskriver på toppturer der hovedfokus ligger på nedkjøring.

Der jeg kommer fra snør det såpass mye at mitt eksempel ikke er "ekstremt hypotetisk". Det er også sjelden at det oppstår situasjoner rundt dette, da stort sett alle som tråkker seg til topps har respekt for den jobben det kan være å labbe først. La meg legge til at all oppstigning her skjer med skiene stroppet fast på sekken, grunnet helning&eksponering er feller ett fremmedord.

Du beskriver først en situasjon om å "cruise" opp fjellsida i ferdigtrakket spor der andre har gått til livet i løssnø. Mens her er du i så bratt lende at feller er et fremmedord. I det førstnevnte tilfellet treffer en all slags folk med all slags skiutstyr med variert fokus. Det var utgangspunktet for kommentaren. I sistnevnte tilfelle er du på 40 grader+. Med de løssnømengdene og brattheten du snakker om her, bør fokuset ligge på noe helt annet enn hvordan sporene ser ut etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skjønte jeg ikke. Førstemann har førstespor, uansett utstyr. Forøvrig har jeg aldri møtt noen med annet utstyr enn det du beskriver på toppturer der hovedfokus ligger på nedkjøring.

Skårasalen, Randers Topp, Kolåstind, Kyrkjetaket, Kvitegga, Slogen, Gaustatoppen, Store Ringstind, Skåla. Noen har hovedfokus på nedkjøringa, noen på turen som helhet. Toppene over er blant de desidert mest brukte i Norge, og på alle disse toppene møter man folk med lærsko og fjellski.

På 90% av fjellene i Norge er det så liten trafikk at man sjelden treffer på skispor i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig (med unntak av lettere juling. Det skulle holde med sosial utfrysning).

På Svalbard er det slik at den som bar våpenet opp får også lov til å sette utfor først.

Hvis man har tenkt å slappe av med en kaffekopp så prioriterer man feil. Har man slitt seg opp for kosens skyld eller for å pumpe pudder? Da synes jeg det er greit at andre setter utfor først. Men som regel er ikke dette noe problem oh hvis folk tar hensyn og har spordisiplin blir det mer enn nok rene linjer til alle.

Interessante meninger dette her. Ser poenget med spordisiplin i alpene og på andre plasser der det er mye trafikk og folk stort sett kjører rett ned igjen. Da vil det være frekt om noen sniker seg forbi i "køen". Derimot er ikke det noe som kan følges slavisk alle steder i Norge da ikke alle som drar opp på topper planlegger å ruse ned igjen så fort som mulig. Det vil være ganske merkelig om en som tenker å ta rasten oppe på toppen skal nekte andre som har kommet opp litt etter dem å kjøre ned før den personen er ferdig med sitt. Dette bør være en sak som må kunne løses uten krangling i hvert enkelt tilfelle.

Den biten om at alle må kjøre på samme sted finner jeg også noe merkelig å bruke her til lands. Den forutsetter at alle som kommer etter har et kjøringsnivå som er minst på høyde med førstekjørers. Ferskere folk som eventuelt har behov for lettere rute vil jo da møte på et problem i fjellene. Jeg regner da med at holdningen ikke er at nybegynnere skal holde seg på anviste plasser og la "proffene" få ha fjellene for seg selv? I så fall en trist utvikling.

Må også kommentere avsnittet der det klart frem hevdes at folk med kaffekopper prioriterer feil. Fjelltopper kan brukes på flere måter og det er mange som drar opp dit for utsikten og turens skyld og ikke bare for kjøringens skyld. Eventuelt er de også opptatt av begge deler. Å hevde at folk prioriterer feil fordi de stopper for å ta en rast på toppen er i mine øyne i beste fall smakløst. Og nedkjøringen blir vel ikke noe dårligere av om en stopper litt opp først?

Juling og sosial utfrysning gidder jeg ikke kommentere. Det burde ikke være nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette(tullet) med at førstemann opp har førsteretten til å lage spor ned igjen? Noen kommer fem minutt før meg opp på en topp, men vil veldig gjerne drikke kaffe og spise niste på toppen. Skal jeg da vente til de er ferdige?

Jeg har da f.. ikke snakket om kaffepause og 2 timers hvile på toppen!

Men har opplevd et par ganger at jeg har måttet brøyte nærmere 900 høydemeter for å komme opp til ei bestemt perfekt snørenne. Bak har det kommet et følge på 3 - 4 personer som "tilfeldigvis" har holdt seg i god avstand bak meg. Har ikke fått tid til å ta på meg tørt på overkroppen og 3 ruter sjokolade før de har forsvunnet nedover. Eneste kontakten var et kort nikk.

Begge gangene har det vært menn i "40" åra.

Var på en rask dagstur opp på Gaustatoppen på søndag. "Måtte opp og inspisere nedfartene".

Masse folk Fra smått til gammelt. Alle koste seg. de fleste var i grei form. Det fantes ikke søppel langs stien opp :shock:

post-4409-133474646719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde blitt konfrontert med en vattnisse som mente at sporene mine "så feil ut" ville jeg nok utstyrt vedkommende med brett og kost og foreslått at han feide vekk sjæl og kjørte opp nye spor etterpå.

Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg bryr meg ganske lite om hva andre mener om meg i skog og mark.................

Jeg er ute for og nyte naturen, på mine premisser, og da gjør jeg det slik jeg ønsker.

Men, selvfølgelig, så gjør jeg det så langt jeg klarer uten å tråkke andre på tærne:)

Jeg kommer ikke til å bry meg om alle de "regler" som evt vil bli tredd over hodet på meg.

Enig med han som skrev at han følger norske regler, egen samvittighet etc.

Håper alle som er ute koser seg på tur :shock: Det gjør jeg, og kommer til å fortsette med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da f.. ikke snakket om kaffepause og 2 timers hvile på toppen!

Men har opplevd et par ganger at jeg har måttet brøyte nærmere 900 høydemeter for å komme opp til ei bestemt perfekt snørenne. Bak har det kommet et følge på 3 - 4 personer som "tilfeldigvis" har holdt seg i god avstand bak meg. Har ikke fått tid til å ta på meg tørt på overkroppen og 3 ruter sjokolade før de har forsvunnet nedover. Eneste kontakten var et kort nikk.

Begge gangene har det vært menn i "40" åra.

Kaffepause og en halvtime på toppen er ganske vanlig. Du har hevdet at førstemann opp skal først ned igjen, og jeg har laget en problemstilling ut i fra det.

Skal nr. 18 på toppen ut før nr. 22 også, eller er det kun førstemann som som er viktig? Hva med hvis det blei brøytet opp dagen før, og jeg går som nr. 2 dagen etter? Det er heller ikke uvanlig.

Situasjonen i ditt eksempel har med uhøflighet å gjøre. Selvfølgelig burde de gå fram å brøyte, men det er ikke dermed sagt at noen har forkjørsrett ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Men det har aldri falt meg inn å kreve verken respekt for å ha brøyta spor eller å forvente å få være førstemann utfor. Livet er for kort til å bruke tiden til å ergre seg over slike banaliteter.

Ut fra slike holdninger er det ikke plass til personer som ikke drar med seg pudderplanker og 4 spenners plaststøvler til topps. Og dette fremmes i en tråd om fjelletikette? Undrenes tid er ikke forbi...

Bifalles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffepause og en halvtime på toppen er ganske vanlig. Du har hevdet at førstemann opp skal først ned igjen, og jeg har laget en problemstilling ut i fra det.

Skal nr. 18 på toppen ut før nr. 22 også, eller er det kun førstemann som som er viktig? Hva med hvis det blei brøytet opp dagen før, og jeg går som nr. 2 dagen etter? Det er heller ikke uvanlig.

Situasjonen i ditt eksempel har med uhøflighet å gjøre. Selvfølgelig burde de gå fram å brøyte, men det er ikke dermed sagt at noen har forkjørsrett ned igjen.

Det blir litt usaklig å begynne å spørre om nr. 18 og 22. Her kommer kardam med et eksempel som bekrefter mine tidligere påstander. Dette handler ikke om lovfestet forkjørsrett, men en smule folkeskikk og respekt. Eller som du selv sier, uhøflighet, og dermed et klart brudd på fjelletiketten som diskuteres i denne tråden.

Og om man går som nummer to dagen etter vil det si at man slipper å tråkke, samt at den perfekte renna ikke lenger er perfekt, og det er følgelig fritt frem. Hadde du hatt litt mer erfaring med slikt, ville du visst at et førstespor i den situasjonen kardam beskriver, er magisk og intet mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg bryr meg ganske lite om hva andre mener om meg i skog og mark.................

Jeg er ute for og nyte naturen, på mine premisser, og da gjør jeg det slik jeg ønsker.

Men, selvfølgelig, så gjør jeg det så langt jeg klarer uten å tråkke andre på tærne:)

Jeg kommer ikke til å bry meg om alle de "regler" som evt vil bli tredd over hodet på meg.

Enig med han som skrev at han følger norske regler, egen samvittighet etc.

Håper alle som er ute koser seg på tur :) Det gjør jeg, og kommer til å fortsette med det 8)

No er vel dette ikkje nokre reglar som skal verta tredd over hovudet på folk men det er faktisk slik at ein del folk ikkje har peiling på korleis ein skal oppfør seg utendørs (dvs dei har ein adferd langt utenfor det som normalt vert sett på som rammene for god oppførsel), dette gjeld f.eks å setja opp telt kloss i annnenmannstelt sjølv om heile vidda er tilgjengelig, stille seg opp kloss inntil og fiske, sitje på kanten av toppen og kaste stein utenfor etc etc. Og ja ein finn mange unntak men dette er meir normer om korleis ein skal oppføra seg ikkje reglar. Grunntanken bakom etikken er jo at ein tek omsyn til andre folk, ganske enkelt.

Første mann opp er første mann ned, og dersom det er snakk om ein kaffekopp på toppen så slå av ein prat og spør kvar vedkommande har tenkt å køyra ned, sånn for høflighets skuld. Dette gjeld vel meir for toppar med lite folk, om ein er nr 18 eller 22 har ingen relevans egentlig (Ringstind i pinsen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om lovfestet forkjørsrett, men en smule folkeskikk og respekt. Eller som du selv sier, uhøflighet, og dermed et klart brudd på fjelletiketten som diskuteres i denne tråden.

Det handler om brudd på den fjelletiketten du/dere mener er den riktige. Vi prøver å fortelle at den bare passer i ytterpunktene. Er det snakk om en smal renne som blir oppkjørt etter at 1-2 personer har vært ned, som kardam beskriver, så er jeg enig. Det kan være mangel på folkeskikk, men det trenger heller ikke å være det. Burde de vite at kardam hadde samme planer som de? Eller skulle han ned et annet sted? En annen renne? Eller tilbake samme vei som opp? Selv pleier jeg å prate med folk på toppen, og da kommer det fram hva de har planer om. Alle bruker minst 10-15 min på toppen pga feller skal av, støvler skal strammes, hjelmen skal på osv osv.

Jeg vil si at det er stor fjelletikette å være sosial i fjellet, å prate med folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så viktig å kjøre første sporet ned for han som brøyter vegen opp, så bør han droppe å ta pause på toppen, og hive seg utover med engang. Sitter han der bare å nyter utsikten, så hadde jeg ikke nølt med å sette utfor før han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da f.. ikke snakket om kaffepause og 2 timers hvile på toppen!

Men har opplevd et par ganger at jeg har måttet brøyte nærmere 900 høydemeter for å komme opp til ei bestemt perfekt snørenne. Bak har det kommet et følge på 3 - 4 personer som "tilfeldigvis" har holdt seg i god avstand bak meg. Har ikke fått tid til å ta på meg tørt på overkroppen og 3 ruter sjokolade før de har forsvunnet nedover. Eneste kontakten var et kort nikk.

Begge gangene har det vært menn i "40" åra.

Ja, det er nettopp slike situasjoner man bør ta hensyn til de som har tråkket løype opp. Men hvis det allerede er spor opp og nedkjøringen er forlengst oppkjørt så trenger man ikke ta slike hensyn. Man må også se an størrelsen på snøflanken. Det er annerledes ned fra Kolåstind enn ned en smal renne. Og så var det dette med å slå av en prat og høre hvor og når folk har tenkt å kjøre.

Må si jeg begynner å glede meg til skisesongen. Er bare et par måneder til langrenskiene tas frem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.