Gå til innhold
  • Bli medlem

En bedriten tur til Falketind og Stølsnostinder 16. juli 2009


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Jeg skulle møte Sondre og Bjørn Even inne ved Fondsbu på kvelden der Bjørn Even har hytte. Værmeldingen var ikke så verst for morgendagen så vi var optimistiske. Vi våknet imidlertid opp til mildt sagt dårlig vær. Hadde da egentlig lyst til å reise hjem igjen, men ok...vi fikk nå ta turen da. Dette var en av disse turene man kunne spart seg! Regn og tåke på en slik tur til slike flotte tinder...nei dette bør en la være for ettertid. Jeg hadde en dårlig følelse i magen for denne turen. Jeg visste hva som ventet,- nemlig skumle glatte steiner...tåke og dritt...og også en liten følelse for at uhell kunne skje... ;-)

Alt blir jo trist en slik dag, men Morkadalen er nå stusselige saker. Goldt og ugjestmildt! Det regnet jamnt og tåke hindret flott utsikt til vakre tinder....Det er jo en viktig del av turen det da....det å ta bilder av disse flotte tindene. Minner som er gode å ha. Det eneste jeg husker fra denne turen er glatte sva...skumle sleipe blokker og et uhell som kunne fått alvorlige følger. Dette uhellet skjedde selvfølgelig på hjemturen. :D

Vi kom oss nå greit opp de glatte svaene opp fra Andrevatnet og vi vant raskt høydemetre. Vi valgte å gå vestryggen opp til Falketind og det var jo en litt artig rygg da....men toppen... den så vi ikke noe til før vi omtrent kom til varden. Falketind...som jeg hadde hørt så mye om....drømt om denne staselige toppen. Helvete heller...hit vil jeg tilbake en godværsdag, men da vil jeg nok prøve å gå der førstebestigerne gikk. Ønsker ikke å gå inn Morkadalen igjen og opp svaene...dårlig opplevelse der...

Det ble ikke lange pausen på toppen og vi kløv bratt ned i skaret. Guffent her også....ikke rom for feil her heller, men det gikk nå greit! Videre var det grei vandring mot Midtre Stølsnostind. Videre ble det svært så glatt og utrivelig ned mot skaret før Stølsnostinden. Glatte og sleipe blokker og rumpa ble også tatt i bruk....kanskje en "lek" i tørt fint vær, men idag var adrenalinnivået vel høyt et par plasser. Vi så Vokteren der i tåka...skummel....Klyvingen opp til Stølsnostinden var moro selv om det var litt vått og på toppen fikk vi faktisk litt sprekk i skylaget og noe få solstråler hilste på oss! Da var det bare å starte på hjemveien. Vi kløv ned fra skaret mellom Stølsnostindene noe som ikke bød på veldig store vanskeligheter, men dog....ikke rom for feil her heller. Nedover breen gikk det fort og vi kom raskt ned til nedstigningen til Andrevatnet. Elva var stor pga mye regn og brølte godt nedover bratta. Det var her jeg hadde en guffen opplevelse. På skråsvaene til høyre for elva sklei jeg på det skrå svaet...og Sondre brølte ut. Det gikk fort , men jeg skle ikke mer enn et par meter før jeg stoppet. Hadde jeg sklidd ut videre ville jeg ramlet ned på ei hylle rett før fossen... :D:) 3 meter ned, men hadde nok ikke gått i fossen. Likevel,-man blir skjelven etter slikt og det var herlig å være ned ved Andrevatnet etterhvert!

Som nevnt lenger opp i rapporten....en bedriten tur i tåke og regn. Mye bedre å være i lavlandet... :) Jeg har nå lagt ved noen bilder som man kanskje kan "leve" seg inn i...det å føle hvordan det er å være over 2000m i bratt ur og skumle våte sva....Konklusjonen må være...et sted går grensen for turvær blant de høye tinder!! :D

Turen tok knapt 9 timer

post-2015-133474645483_thumb.jpg

post-2015-13347464549_thumb.jpg

post-2015-133474645496_thumb.jpg

post-2015-133474645503_thumb.jpg

post-2015-133474645509_thumb.jpg

post-2015-133474645819_thumb.jpg

post-2015-133474645826_thumb.jpg

post-2015-133474645832_thumb.jpg

post-2015-133474645838_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen her - vi var der oppe under akkurat samme forhold for to år siden. Heldigvis hadde vi med oss tau og brukte det ned svaene, der var det guffent i striregn!

Ellers ser denne snøfonna større ut i år enn på lenge til å være så sent på året?

Bra det gikk bra med deg! Takk for ny fyldig og god rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette ble en dårlig opplevelse spesielt for deg Jørn! Måtte nesten trekke på smilebåndet da jeg leste om hvor ille en tur kan bli beskrevet. :wink: Skummel opplevelse ved de svaene ja, marginene er små der oppe!! Jeg er nå glad for å endelig ha kommet meg på disse toppene. Etter 4-5 forsøk tidligere har vi alltid snudd inne i Morka-Koldedalen. Legger ved noen av mine bilder fra turen:

PS: Det er kommet en ny bom med lås inne ved Raudehaugen i Koldedalen. I fjor kunne man kjøre helt inn til hytta, noe som ikke går nå.

post-3251-133474645881_thumb.jpg

post-3251-13347464589_thumb.jpg

post-3251-133474645899_thumb.jpg

post-3251-133474645911_thumb.jpg

post-3251-133474645921_thumb.jpg

post-3251-133474645959_thumb.jpg

post-3251-133474645968_thumb.jpg

post-3251-133474645976_thumb.jpg

post-3251-133474645986_thumb.jpg

post-3251-133474645995_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får beskrevet det med de rette ord også "Atomsilda"! Turer i slikt vær er bedritent ja. Det behøver selvfølgelig ikke være skyfri himmel, men at skylaget holder seg over toppene er en stor fordel, og oppholdsvær er kjekt.

Takker for en levende turrapport! Artig å lese om opplevelsene ved turene, krydre de med følelser og inntrykk, og det får du fram "Atomsilda". :wink:

For å strø litt salt i såret, legger jeg ved et bilde fra da vi var på Falketind go'sommeren 1997:

post-42-133474646016_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette ble en dårlig opplevelse spesielt for deg Jørn! Måtte nesten trekke på smilebåndet da jeg leste om hvor ille en tur kan bli beskrevet. :D Skummel opplevelse ved de svaene ja, marginene er små der oppe!! Jeg er nå glad for å endelig ha kommet meg på disse toppene. Etter 4-5 forsøk tidligere har vi alltid snudd inne i Morka-Koldedalen. Legger ved noen av mine bilder fra turen:

PS: Det er kommet en ny bom med lås inne ved Raudehaugen i Koldedalen. I fjor kunne man kjøre helt inn til hytta, noe som ikke går nå.

Hei Sondre. Jeg får litt ondt av dere når jeg læser om bryet dere har hatt med Tredjevatnet og Andrevatnet :?:

Sjøl har jeg gått opp fra V to ganger (Ingjerdbu), og aldri vært i nærheten av noe problem.

Gikk også ned i skaret mellom Stølsnostinden og Midtre Stølsnostind; der er det stupbratt renne og det er bare friksjonstak. Jeg gikk ned på renomméet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Det går an å gå helt utenom den inntegnete breen til Falketind. Men skal du gå direkte opp på vesteggen så er det et tyngre parti med klyving du må forsere. Jeg tror at hvis du følger den ruten vi tok (se GPS-track) så er den rimelig trygg mht sprekker. Men på høsten er det mulig at det er isete der og at stegjern blir nødvendig.

God tur :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt mulig å gå opp uten å være borti breen. Men det blir en mye koseligere tur om du tar med stegjern og trasker opp blåisen. Det er nå blåis nesten helt opp til der det flater ut opp mot toppryggen. Snø de siste 2-300 meterne. Her kan du velge å gå helt ut på sida, og følge fjellet. Dog noe lenger. Eller du kan velge å gå på snødekt bre. Det er noen sprekker vanligvis i knekken før breen flater ut, men de er ikke synlig nå. En må selv vurdere hva som er forsvarlig.

God Tur

Magne

www.tyinaktiv.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stølsnosbreen har minket mye på de siste årene, sånn det nå er mulig å krysse over breen fra S: Opp brefallet i høyre side og gå rett på Stølsnostinden.

Imellom brefallet og Stølsnostinden er breen smeltet bort, slik det er fjellet man går på.

Stor tråd om Stølsnosbreen: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6034&highlight= — Se bildene til Ulven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.