Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette kuler til 3006


kis

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe meg ny rifle for hjoretejakt, da jeg har 6,5 fra før ønsker jeg 3006 gjerne tikkaT3 med demper. Ønsker å bruke 150grs kuler for flatest mulig kulebane, kraft nok er det jo i massevis for hjorten. Noen somkan anbefale ferdigladd patron med 150grs kule? Må ha høy hastighet og gjerne premium kule. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor 30-06 ?

Skal du ha kalliber .30, er 308 like greit. Ikke minst får du billigere treningsammunisjon.

Forskjellen på 308 og 30-06 er form og volum på patronen.

Med samme kule, og lik mengde krutt av samme type, samt like løp (lengde og boring) vil utgangshastigheta være lik.

Vil du ha superflat hulebane med kalliber .30, så kan du orge noe 7,62 Nato, ta ut kulene (du trenger kuleuttrekker) og sette i den letteste kula du har lov til å jakte med.

Du vil sansynligvis få ei sykt høg utgangshastighet.

Sånn for sikkerhetsskyld, jeg har bakgrunn i Dfs, har bedrevet hjemmelading lenge, samt holdt endel kurs i temaet.

Det jeg foreslår her kan dokumenteres grundig hvis det er ønskelig.

Uansett, tommelfingerregel er at, går du ned på kulevekta med en gitt kruttvekt, får du lavere trykk i våpnet, og økt utgangshastighet. Går du opp på kulevekta med samme mengde krutt, øker trykket som en exponensialfunksjon, og du risikerer å få låsekassespreng. Går kulevekta ekstremt mye ned, får du mye soting på hylsehalsene, enda lettere kuler kan gi deg mangelfull tetting mellom hylsehals og kule. Det siste vil ikke skje med de kulevektene du kan bruke til jakt.

OBS vesentlig endring av formfaktor på kuler gir trykkendring i kammeret. Mao. Hold deg til BT (boat tail)

Utstyr du trenger for å bytte kuler:

Kuleuttrekker, den enkleste ser ut som en hammer og koster rundt 200,-

Ei trakt for å helle tilbake kruttet

Kuleisetter, f.eks Lee Loader i ønsket kalliber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å kjøpe meg ny rifle for hjoretejakt, da jeg har 6,5 fra før ønsker jeg 3006 gjerne tikkaT3 med demper. Ønsker å bruke 150grs kuler for flatest mulig kulebane, kraft nok er det jo i massevis for hjorten. Noen somkan anbefale ferdigladd patron med 150grs kule? Må ha høy hastighet og gjerne premium kule. :)

150 grain, er jo ei relativt tung kule. Jeg bruker 120 grain 6,5 på bane.

Hvilke avstander skal du skyte på?

Er vi innafor 250 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

ca 200m er max avstand, 3006 har ca 1000joul mer kraft enn 6,5 og utvalg av ferdigpatroner er Mye større enn i 6,5. 150grs kuler i 3006 får man opp i 900m/s

140grs jaktkuler i 6,5x55 ligger vel på 820m/s (Norma Nosler) Kulebanen blir bare ca 1 cm flatere ut til 200m med 3006. Ikke all verden men litt er det jo, går man opp til 7mmRM eller 300WMag så blir det vel enda 1cm bedre, men her blir det jo mer smell og rekyl enn med 3006 selv med demper.

Så er jo 300 og 7mmRM vesentlig dyrere enn 3006. Grunnen for å endre er at det kommer kun Nosler og Rhino i 140grs til 6,5x55 som er gode nok jaktkuler med rimelig høy hastighet. Lader altså ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se deg blind på utgangshastigheta.

Innafor 200meter holder det meste.

Og, hvis du forsøker med en cronograf, får du en ahaopplevelse mmed tanke på utgangshastigheta.

Normalt er utgangshastigheta vesentlig lavere enn oppgitt hos produsent.

SKal du ha caliber .30, vil jeg fortsatt be deg se på 308.

Natoammo, er i utgangspunktet hardt lada, og setter du på ei lettere kule, får du enda mere utgangshastighet.

Sett aldri ei tyngre kule på Natohylsene.

For de som skyter Dfs, og har tilgang på 7,62 Nato, tar man av den originale kula, og erstatter den med tilsvarende HPBT fra Sierra, samt tar av 1grain krutt.

For superb rådgiving på kuler, krutt og balistikk, kan du ta en telefon til Magne Landrø (forhandler bla Lapua) eller til Ola Tore Dokken hos Norma.

Feltskyting hos Dfs foregår på avstander opp mot 600meter.

Har ikke sett 30-06 i bruk i Dfs på år og dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke resonomanget dit bytte ut 6,5-55 til 30-06 og flat kulebane i samme setning..

6,5-55 er en av de mest presise og flatskytene i standardkaliber og er kraftig nokk.

Du vil få mye mer igjen hvis du bruker 2K på ladeutstyr, og lager deg noen spesial patroner til hjort.

Hvis du skall ha noe som er mer flatskytene en 6,5-55 må du opp i 7mm rem. mag. og lignende.

Men har havesyken slått til er det bare å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uten grunn at 6,5X55 Swedish er Dfs patronen fremfor noen.

Den fungerer udmerket til det meste, har lav vindavdrift, billig, flat kulebane, fungerer fint til feltskyting ut til 600 meter.

Ladeutstyr er fornuftig.

OBS, Lee lager endel billig og bra her.

Kjøper du et Lee sett er du ikke så langt unna komplett utstyr.

Skift vekta med en gang, den er direkte pyton i bruk.

Presse, kruttmål, dier fungerer i massevis.

Bruk masse kroner på ladekomponenter, slik at du får trent masse på banen.

Har du enda kroner til overs, så kjøp deg enten et salong, eller et luftgevær av superkvalitet.

Eks. Sauer cal .22

eller Hämmerli luftvåpen.

Tren mye, og mere, så treffer du det du skal treffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.