Gå til innhold
  • Bli medlem

Knivskarp egg over Søre Surtningssue 18. aug. 2009


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Toppsuget ble for stort da værmeldingen for tirsdagen var god. Tok meg fri fra jobb uten lønn... :lol: I utgangspunktet skulle vi til Gjendebu for å gå på en del av Knutsholstindene. Det er ikke all verden man rekker når fergen går inn kl 07.45 og tilbake kl 16.00.
Skuffelsen var rimelig stor da "Busken" ringte og kunne fortelle at det IKKE gikk noen ferge på morgenen helt inn til Gjendebu.... :cry:

Hva nå....Knutsholstinder var utelukket og "reserveløsning" ble hentet fram. Odd Arne manglet Besshøe på sin liste,- og "Busken" manglet 10- metringen mellom Søre Surtningsue og Sørtoppen....og jeg manglet Søre Surtningssue og den sikre 10-metringen. Derfor tuslet Odd Arne mot Besshøe, og "Busken" og jeg gikk raskt mot Søre Surtningsue. Været var bra og stemningen var god tross alt! Flott når solen skinner og det er tørt og fint! Vi måtte stå på for å rekke tilbake til fergen som gikk fra Memurubu kl 16.40. Denne dagen var det desverre ikke tid til pauser...

En artig topp denne Søre Surtningssue. Mye grei og artig klyving når vi begynte på selve ryggen. Vi sto på toppen etter 2t15 minutter og holdt tidsplanen. Men,- det var nå det spenstige partiet startet. ;-) Det er faktisk veldig spenstig og luftig ned hammeren og langs den knivskarpe eggen. Det var tørt og fint, men her er det ikke rom for feil altså. Her er det rimelig luftig! Jeg var i tvil da jeg så den skarpe eggen og vurderte å gå ned i flanken, men "Busken" var på vei.... :lol: Vi brukte alle fire og kom oss fram til det vanskeligste punktet. Her ordnet "Busken" en lang slynge som vi slang rundt en steinblokk. Vi måtte ut på høyre siden her og en litt skummel steinblokk stolte vi ikke helt på... :D Med slyngen inne i den ene hånden og den andre i grep på blokka kom vi ned på ei hylle. Ahh...herlig!!
Nå var det grei klyving på resten av eggen før vi kom på "sikker" grunn! Denne passasjen her fortjener virkelig en "knall gul" trekant! Ved våte forhold går jeg ikke her...

Vi måtte skynde oss videre og var oppom de to kandidattoppene. Den ene er iallefall en sikker 10-metring! Vi gikk i flanken like ved Sørtoppen og hastet videre mot steinbua rett under selve Surtningssue. Denne er nå nyrestaurert og med to sengeplasser! Ei topp bu høyt til fjells. Litt nysnø lå på stortoppen idag og det er vel ikke så lenge før vi er tilbake med ski på beina... :lol:

Vi hadde hatt med oss for lite vann og "Busken" var tørst...tørstere enn meg! Det fantes ikke vann overhodet!! Noen plasser var det skitten snø som det rant noen skitne dråper fra, men vi fikk ikke fylt opp flaska før vi var nede ved Memurubu! Ganske utrolig! Vi kunne nok ha gått nedom Hesttjønne, men stien gikk mye høyere opp vi var usikre på om vi ville rekke fergen. Det gjorde vi heldigvis!

Turen tok 6 timer og vi var nede med vel et kvarters margin! En rask tur over en flott topp med flott vær! Dette trengte vi nå :D

post-2015-133474643208_thumb.jpg

post-2015-13347464322_thumb.jpg

post-2015-133474643226_thumb.jpg

post-2015-133474643232_thumb.jpg

post-2015-133474643238_thumb.jpg

post-2015-133474643244_thumb.jpg

post-2015-133474643251_thumb.jpg

post-2015-133474643263_thumb.jpg

post-2015-133474643274_thumb.jpg

post-2015-133474643282_thumb.jpg

post-2015-133474643291_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjapp og luftig tur, ja. Godt å se at døra på Steinbua er reparert. Skulle reparere den i fjor høst, men da hadde døra svellet så mye på grunn av fuktighet, slik at den ikke gikk inn i karmen. Det er godt å kunne søke ly der når det er dårlig vær. Ellers går det an å følge bekken ned mot Hesttjønn på østsiden av Raudhamran og gå ura ned til Hesttjønn, så på østsiden av Hesttjønnbekken og ned til stien fra Besseggen og ned til Memurubu. (Du kan jo spørre sjefen din om det, Jørn :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den eggen nord for Søre Surtningssue sitter godt i minnet fremdeles. Gikk over der i 1997, og hadde da kun lest noe om at det skulle være luftig og utsatt over der, men ikke sett bilder. Så noe spente var vi da vi nådde eggen. Og husker ennå at jeg tenkte "fy flate", og sa vel noe lignende til turkameraten min også...

Steinblokka som gjør det litt kronglete, står der ennå ja. Jeg syntes den virket noe utrygg, men den står vel mer fast enn det virker som. Legger ved et bilde som er likt Atomsilda sitt "fjellforum000-5-5.jpg", men med mitt turfølge sittende på denne steinblokka:

post-42-133474643377_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å bli nerdestemplet igjen: Den mest markante store solid blokka som virker mest dominant har ca. 8,5-9 m p.f. Den som er inne ligger lenger nord mot skard før det går opp til Sørtoppen. Kall det gjerne to kandidattopper, men de skal liksom være hhv. avkreftet og bekreftet nå :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nok en fin tur, Atomsilda. Neste gang blir det større vannflaske.

Gikk over der i 1997, og hadde da kun lest noe om at det skulle være luftig og utsatt over der, men ikke sett bilder. Så noe spente var vi da vi nådde eggen.

Steinblokka som gjør det litt kronglete, står der ennå ja. Jeg syntes den virket noe utrygg, men den står vel mer fast enn det virker som. Legger ved et bilde som er likt Atomsilda sitt "fjellforum000-5-5.jpg", men med mitt turfølge sittende på denne steinblokka:

Ja, livet som tindebamse har nok blitt adskillig enklere med utgivelser av bøker og deltaljerte turrapporter og bilder på verdensveven. Godt å kunne tenke at "nå er det mest spennende over". Tror ikke jeg hadde fortsatt over der uten å vite såvidt mye som vi visste.

Blokka som kompisen din sitter på ser jo verre ut på bildet enn den opplevdes fra andre siden. Bare tanken på at den begynner å skli men man sitter på den kan gjøre en kvalm. Den flate steinen ved albuen min på det bildet jeg løsner slynga virket imildertid såpass løs at vi ikke ville belaste den. Utfra bildet er den ikke så tykk og det virker som den fint kan dras ut av en tung person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.