Gå til innhold
  • Bli medlem

Uranostraversen fra S, og Urdanosi til Skogadalsbøen.


Anbefalte innlegg

Det var tredje gang jeg gikk traversen, for i fjor ble bildene mine spolert av tåke :( Denne gang var været bedre, sjøl om det var litt diset.

Planen var å starte fra S, opp Sydtoppen og Nordtoppen av Uranostind og fortsette over Slingsbytind, videre over Urdanosi og ta meg ned i Skogadalen 1,5km V for Skogadalsbøen — en tur på 16km.

Jeg fikk skyts' fra Fondsbu til veibommen av to snille karer, og etter krysning av elven fra Urdadalsvatnet skiltes veierne vore.

Da det er mi tredje gang på Uranostindane hadde jeg ikke noe betenkning med å gå aleine. Klatringen er veldig utsatt, flerr steder med vertikale opptak,

men det var bøttetak og moro. Etter å ha passert Nordtoppen (2157m), bar det ned over uren mot skaret til Slingsbytind og opp på den.

Uranostind tar seg flott ut fra Slingsbytind.

Ryggen fra Urdanosi og veststpå var tung å gå, på grunn av det er veldig nye opp og ned dér. Kl. 21.30 ankom jeg til Skogadalsbøen og fikk tallerkenrett :wink:

NB.: Har hatt litt problem med å redigere rekkefølgen på bildene :D

post-258-133474642679_thumb.jpg

post-258-133474642693_thumb.jpg

post-258-133474642707_thumb.jpg

post-258-133474642728_thumb.jpg

post-258-13347464274_thumb.jpg

post-258-133474642748_thumb.jpg

post-258-133474642763_thumb.jpg

post-258-133474642776_thumb.jpg

post-258-133474642789_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ok, bra gjort! Det er ikke så mange i den alderen som hadde gjort det samme. Du er tydeligvis i god form, har bred erfaring med 2k`ere og er i tillegg høydesterk!

__________________________

Rune.

Takk Rune! I mine unge dager har jeg klatret nye på Møre-Romsdalfjellene og Skagastølstindane — føler meg ikke hemmet av alderen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet i Koldedalen og gikk Uranostraversen til Slingsbytind. Deretter krysset vi breen bort til Uraknatten og tok deretter Sagitraversen før vi returnerte til Koldedalen via Uranosbreen.

Så klart det! Dere skulle tilbake til bilen deres. Jeg går jo mellom hyttene :)

Var der nødvendig at sikre på Sagitraversen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne! Flotte bilder og det er tøft av deg å gå den turen alene. Jeg har ennå ikke fått gått denne traversen i år, men håper jeg rekker det før snøen legger seg der oppe! Har lest mye om den og sett mange bilder så jeg er litt forberedt da... :twisted:

Takk Atomsilda! Ja, det er en flott travers som jeg holder mye av, både utsikten og fjellets majestet. Dessverre var været ikke heil klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi følte det forsvarlig uten sikring siden fjellet var knusktørt. Den er nok litt mer utsatt enn Uranostraversen, men jeg følte den ikke som ubehagelig luftig. Du fikser den sikkert!

Betyr det at dere heller ikke hadde med sikringsutstyr (dvs dere hadde veldig lette sekker)?

Hvor lang tid totalt på hele traversen og retur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ameak: Vi hadde ikke med noen form for sikringsutstyr, sekkene var knapt merkbare. Uranostraversen var vi relativt sikre på at vi ville klare i både tørt og vått vær. På Sagi hadde vi nok omgått hele ryggen i vest for å nå nordtoppene om vi hadde psyket ut på eggen. Tidsmessig brukte vi 9t 30min på hele turen, se også turrapporten til Bjørn-Even http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/08/sydeggen-til-uranostind-og-den.html

Bjarne: Av ren nysgjerrighet. Hvilken dato gikk du Uranostraversen i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var vel en av de få ukene i år hvor det var ordentlig fint å gå på topper. Var på Uranos S den 5. august sammen med datter og svigersønn. Veldig flott, men må dessverre innrømme at eggen nordover mot hovedtoppen ikke fristet, for redde rett og slett.

Men utsynet over Uranosbreen var kjempeflott og ga ideen til neste dag: Over breen og opp på Langeskavltinden. Morsommere og mer variert enn normalruta langs hele Langeskavlen. Å se breen ovenfra ga en god oversikt over hvor den var bar og korteste vei over snølagt del.

Noen som har vært der nå nylig og vet hvordan det er nå mht andel som er snødekt?

Nordeggen fra S er ikke så vanskelig som den ser ut til. Når en kommer nærere på oppløser problemene seg, og det er bøttetak heile veien opp :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid spennende, inspirerende og hyggelig å lese dine kommentarer og svar, Bjarne! Er som mange her imponert over dine turer og bilder. Setter enda større pris på den positive holdningen :D Skal ta med denne kommentaren til min litt forsiktige tilnærming til ruta fra Uranos S og nordover! Garantert skal jeg prøve en gang til! Ofte synes jeg også at det å gå en gang til reduserer stresset noe, fordi en da kjenner større deler av ruta og det danner tryggere basis for litt mer utprøving. Og det med at ting løser seg når en kommer nærmere er jo noe som skjer (om enn ikke alltid).

Takk for tips, gleder meg til flere epistler fra deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid spennende, inspirerende og hyggelig å lese dine kommentarer og svar, Bjarne! Er som mange her imponert over dine turer og bilder. Setter enda større pris på den positive holdningen :D Skal ta med denne kommentaren til min litt forsiktige tilnærming til ruta fra Uranos S og nordover! Garantert skal jeg prøve en gang til! Ofte synes jeg også at det å gå en gang til reduserer stresset noe, fordi en da kjenner større deler av ruta og det danner tryggere basis for litt mer utprøving. Og det med at ting løser seg når en kommer nærmere er jo noe som skjer (om enn ikke alltid).

Takk for tips, gleder meg til flere epistler fra deg!

Takk for positiv tilbakemelding 'langsom'. Sjølsagt skal kommentarer mi settes i relasjon til den bakgrunn en sjøl har.

Forstått sånn: Viss en ikke har vært bort i klatring før, er det kansje ikke Uranostind fra S en skal prøve seg på som det første.

Men det en regel der ikke må overtredes: Gå ikke opp dér du ikke kan gå ned samme vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.