Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx Alpha SV vs Theta AR


makaroni

Anbefalte innlegg

Er det noen som har kjennskap til disse jakkene og kan anbefale den ene foran den andre? Ser at Theta AR skal være litt lengre enn Alphaen, blir Alphaen for kort?

Hvordan er Arcteryx i størrelsene? Har lest at noen mener de er litt store. Er selv 183 lang og veier 85 kg, og er litt usikker på om jeg ska gå for medium eller large. Bruker normalt large.

Jakken skal brukes til generelt friluftsliv hele året, men vil ikke bli brukt til klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Alpha SV jakka og er godt fornøyd med den. Skal ikke anbefale den ene forran den andre, men mener å huske at Theta jakka er litt mer "posete" i formen, i motsetning til Alpha'en som er litt mer slim/rett i formen. lengdemessig så er vel Alpha'en å anse som 3/4 lengde. Jeg synes ikke den er for kort, men det er og blir en smakssak. Bruksområdet mitt for jakka er tur i skogen, fjellet og litt skikjøring. Kanskje litt overkill med ei sånn jakke for de nevnte aktiviteter, men den holder nå været ute og ser bra ut.

Er akkurat like høy som deg, veier 5 kg mer og har jakka i strl large. Da har jeg plass til fleece under uten at det går på bekostning av bevegeligheten. Sportsnett har forresten tilbud på jakka nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg akkurat Alpha SV. Prøvde først størrelse L, denne ble litt stor og for romslig, M passet bedre. Får god plass for fleece/ullgenser med størrelse M. Ser at målskjemaet hos Arcteryx stemmer ganske så bra på meg. Veier 82 kg og 183 cm høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpha SV er såpass kort i ryggen at hvis du skal være i fjellet i den kalde årstiden bør du (blant annet derfor) styre unna den. Passformen vet jeg ikke om er forskjellig, men bortsett fra sommerbruk vil en litt mer "posete" passform være mer gunstig.

Jeg kjenner folk som har brukt begge modeller mye, og mener at krage/hettefunksjonen på AR er bedre.

Bortsett fra dette er de vel rimelig like, jeg er forøvrig godt med SV etter 3 års bruk.

Størrelsesmessig er mitt inntrykk at Arcteryx ikke har forholdsvis små størrelser. Men store priser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare uttale meg om Alpha SV jakka men den anbefales på det varmeste. Er brukt på både "Josten på langs" tur og på tur i Alpene inklusive Mont Blanc dette året og jeg er knallfornøyd.

Hvis du går turer hvor du svetter så er det et poeng at jakken sitter relativt tett mot kroppen hvis du vil at svetten skal fordampe ut gjennom membranet.

Jeg har også prøvd andre "kostbare" goretex-jakker og mener definitivt at Arc'Teryx er i en liga for seg selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180 høy og 90 smekkre kilo tung.jeg hadde Alpha sv og syntes den kanskje ble litt stor,det jeg derimot ikke likte med den var lommene,2 brystlommer er alt av lommer (utenom innelommer).

Sikkert kjekt for fjellklatrere da det er en klatrejakke,men for vanlig dødelige syntes jeg 2 brystlommer bare er irriterende,går ikke og putte noe i lomma uten at det buler ut.

Så jakka er solgt og sidewinder sv er bestilt,fremdeles i str large :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.