Gå til innhold
  • Bli medlem

Vondt i ankelene, skal på fjellttur til helga. Hjelp!


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Av en eller annen snodig årsak har jeg fått vondt i ankelene. Ankelen er stiv, og det gjør vondt å gå. Det går greit oppover. Bortover er det litt vondt, men i nedoverbakke og trapper er det temmelig vondt. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik. Har ikke tråkket over eller skadet meg på noe slags vis. Til helga skal jeg på fjelltur til Gallhøpiggen med Spiterstulen som base. Det er vel ikke verdens hardeste tur, men en hvilken som helst tur kan jo bli hard når man har vondt.

Gode tips om hva jeg kan gjøre for at ankelen skal bli bra i løpet av uka tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ikke bra ut.

Amputasjon, er kanskje det mest drastiske tiltak.

Du kan forsøke med sånne ferdige ankelstøtteting som du får på apoteket.

Ellers vil vel en dåkter be deg holde føttene i ro.

Du kan være i ferd med å pådra deg en eller anna betennelse/belastningsskade.

Jeg er ikke sikker på at turen du planlegger, er spes. smart med dårlige ankler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona, som har planlagt turen, har foreskrevet sofasitting med beinet høyt. Tror kanskje kald øl eller en Whisky hjelper mot vonde ankler....

:D

Øl blir for spedt, sterkere stoff må til Whisky, cognac eller en god gameldags karsk er det som funker :P Og går du for karsken skal det helst være stygg hjemmebrent med en god slump fussel :D Vondt skal vondt fordrive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av korleis/kvifor du har vondt går det an å teipe opp foten med sportsteip.

Den avstivninga kan ta bort enkelte typer smerte men om det er rett medisin i ditt tilfelle

må du sjølv avgjøre.

Ellers så har nok Kjell Gunnar beste universalrådet . Ei god flaske Lagavulin fjerner det meste

av smerte og hjelper ikkje det har du ikkje drukket nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye plaget med betennelser i leddene i føttene. Dette er revmatismerelaterte plager. Jeg kjenner symptomene dine, og dersom det er en begynnende betennelse så vil Voltaren fjerne den ganske raskt. Den må foreskrives av lege. Ellers så er det jo mange kreative forslag over her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det kommer til whiskey nså slår jeg ett slag for talisker.

cognac har jeg sluttet med men tar meg gjerne en liten rom. foretrekker da Ron zaccappa anos 23.

fatlagret rom(mørk) som er omtrent 53 ganger bedre en captain morgan

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært hos legen og fått Voltaren, og har kjøpt omega 3 for vonde ledd. Satser på en skikkelig hestekur.

Når det gjelder brun rom synes jeg Mount Gay - fatlagret barbadosrom er helt uovertruffen! Foretrekker denne framfor både Whiskey og Cognac!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan gikk det?

Umiddelbart høres det jo ut som lette betennelser i ankelleddene, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått det.

Er det frekt å spørre hvor gammel du er?

Har du hatt liknende plager før?

Andre leddsmerter?

Revmatisme i familien?

Voltaren, Brexidol o.l kan hjelpe noe men har ofte bivirkninger i form av mageproblemer og det dør noen personer årlig pga magesår etter brukt av slikt. Stadig vekk trekkes slike medikamenter fra markedet pga dødfall. Celebra og Vioxx er eksempler på dette.

Omega-3 er ett av to produkter du får kjøpt i på helsekosten som har dokumentert virkning. Glucosamin har også vist seg effektivt, men dokumentasjonen er litt varierende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det?

Umiddelbart høres det jo ut som lette betennelser i ankelleddene, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du har fått det.

Er det frekt å spørre hvor gammel du er?

Har du hatt liknende plager før?

Andre leddsmerter?

Revmatisme i familien?

Voltaren, Brexidol o.l kan hjelpe noe men har ofte bivirkninger i form av mageproblemer og det dør noen personer årlig pga magesår etter brukt av slikt. Stadig vekk trekkes slike medikamenter fra markedet pga dødfall. Celebra og Vioxx er eksempler på dette.

Omega-3 er ett av to produkter du får kjøpt i på helsekosten som har dokumentert virkning. Glucosamin har også vist seg effektivt, men dokumentasjonen er litt varierende.

Heisann!

Av hensyn til andre som muligens har samme problem svarer jeg her i forumet:

Har fått Voltaren av legen. Tar tre om dagen. Plagene blir mye mindre når jeg tar dem. Når symtomene var så godt som borte kuttet jeg ut tablettene, men da kom plagen tilbake. Har kjøpt Omega3 for vonde ledd som jeg tar.

Er det frekt å spørre hvor gammel du er?

36

Har du hatt liknende plager før?

Nei, men jeg har for mange år siden brukket spolebeinet i ankelen som plager meg nå. Det ble satt inn skruer og en plate som jeg oppererte ut etter noen år, pga. at de "gnisset" akkurat der hvor skaftet på skistøvlene sluttet. Skal røntgenfotografere ankelen til torsdag for å se om bruddet har grodd skjeivt slik at noe gnisser.

Andre leddsmerter?

Hvis jeg kjenner godt etter så er jeg litt rar i knær og håndledd, men ikke plagsomt. Har vondt i korsryggen, men det skyldes sikkert andre ting.

Revmatisme i familien?

Ikke det jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det slik at det bare er den ankelen du tidligere har skadet som plager deg nå? Trodde det var begge jfr første innlegg.

En leddbetennelse kan man jo få enten pga en skade som blusser opp igjen (som kanskje er ditt tilfelle nå) eller som en del av revmatisme. Sistnevnte er LITE sannsynlig hvis det bare er det ene benet og du ikke har kjent noe før. Hvis du må kjenne etter for å merke at du er "litt rar" i leddene er nok ikke det revmatisme. :)

Ville kun tatt Voltaren etc hvis det var hvilesmerte (smerte i ro, ubelastet uten provokasjon rett før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det ankelen eller akillessenen som er uggen?

Jeg har litt uggen akillessen på venstre fot, men rusla besseggen for noen uker siden og det gikk greit.

Dersom det er akillessenen er det bare å gå på så lenge det ikke gjør vondt. Bare å tøye ut skikkelig når du er ferdig.

Av de diskusjonsforum og tips og slikt jeg har sett på nett er det med akillessenen bare å ta moderat trening som vanlig og være forsiktig. Jeg forsøkte å la være å trene feks i 4 mnd og det gjorde ingenting bedre. Sykler og jogger som normalt nå og merker ikke forverring så lenge jeg tøyer leggene ut skikkelig når jeg ferdig.

I noen innlegg mente noen at kortison var direkte skadelig da det bryter ned vevet og det igjen kan gi større skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen snodig årsak har jeg fått vondt i ankelene. Ankelen er stiv, og det gjør vondt å gå. Det går greit oppover. Bortover er det litt vondt, men i nedoverbakke og trapper er det temmelig vondt. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik. Har ikke tråkket over eller skadet meg på noe slags vis. Til helga skal jeg på fjelltur til Gallhøpiggen med Spiterstulen som base. Det er vel ikke verdens hardeste tur, men en hvilken som helst tur kan jo bli hard når man har vondt.

Gode tips om hva jeg kan gjøre for at ankelen skal bli bra i løpet av uka tas i mot med takk!

Heia! Høres litt ut som beinhinne betennelse! noe en kan få ved mye bruk av føttene!

Arbeid på betong gulv..hard og mye trening.. Mange som driver med sport har dette..

Har det selv etter mange år som snekker og hard trening,det kommer og går i styrke

etter hvor mye jeg bruker bena. Selv løser jeg dette med lettere sekk,mykere felt sko,

tykke innleg såler,snører ikke skoene i ankel gropa.. og gud for by det:) tur staver:)

Godt i nedover bakker. På topp turer og full fart bruker jeg ankelstøtter, plast plater

med borre lås. Fåes kjøpt på helse utsalg,butikker som selger sko ovs,ting til sykehus.

Bør bare brukes ved nød men fungerer som bare f :-) Ellers fins det da kortison tabletter..

Fungerer men..men.. det anbefales ikke. Ankel plater,lettere sekk og bedre sko fungerer

godt for meg.. Kjøpte sko fra splav.ru sko fra det russiske forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tips. Betendelse i akillesen er det ikke. Det har jeg hatt før og vet hvordan det føles. Løste det med gode strekkøvelser og rolig trening.

Blir spennende å se hva røntgenundersøkelsen i morgen viser. Håper jeg slipper inngrep.

Nå har det seg slik at jeg er glad i tung sekk, og liker å løfte tungt. Håper jeg kan fortsette med det. Kroppen min er konstruert for last og ikke fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tips. Betendelse i akillesen er det ikke. Det har jeg hatt før og vet hvordan det føles. Løste det med gode strekkøvelser og rolig trening.

Blir spennende å se hva røntgenundersøkelsen i morgen viser. Håper jeg slipper inngrep.

Nå har det seg slik at jeg er glad i tung sekk, og liker å løfte tungt. Håper jeg kan fortsette med det. Kroppen min er konstruert for last og ikke fart.

Bein hinne betennelse er en tynn hvit/blank hinne som sitter rundt beina,ikkno å gjør me sener.

Og er ikke noe du blir fri:) så når det blir bedre med trening.. så er det neppe det:)

Vet ikke hva du mener med tung sekk! men alt med måte:) Fint å ha helse til å gåpå tur etter fylt 40 å:-) Håper det løser seg for deg:) God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.