Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellduk


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen der ute som har erfaring med Jerven fjellduk med hensyn på fjellvandring og regn. Går for det meste i Trøndelag og her regner det ganske mye. Blir det alt for varmt-fuktig å bruke duken som "regnklær". Ser i her i forumet at Dermizax klær ikke er "tett" nok som regnklær.Jeg tenker da på flerdagers tur-i regn-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Jervenduken som poncho, men den er mest i sekken for nød/lunsj. Hvis du skal ha regntøy som er tett, og som samtidig er lett kan jeg anbefale poncho og evt lårings fra Helsport. Veier mindre enn fjellduken, og føles ikke så klamt (selv om dette heller ikke puster). Både H-ponchoen og Jervnduken går fint over sekken. Du finner mer info om Helsport på www.helsport.no

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har brukt fjellduken som poncho et par ganger, blir noe mer klammt enn hva det blir i en goretex-jakke, men er perfekt til å bruke under pauser osv. Herrlig både til å ha over seg, & til å lage levegg av. Fjellduken har et mye bredere bruksområde ennn hva helsport sin poncho har - da den naturlig nok bare er poncho :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fjellduken King Size Thermo, og brukte denne en del tidligere. Som nevnt av andre er den glimrende til pauser o.l, men denne utgaven blir alt for varm som poncho.

Jeg har også prøvd å overnatte i den et par ganger, med lite søvn som resultat. Lå 17 timer i regn og sludd ved Snøhetta en gang, da været var for dårlig til å gå videre. Etter noen timer trakk det vann inn gjennom glidelåsene, slik at både fôr og sovepose ble våt. En annen gang lå jeg ved Rondvassbu i temperatur rundt null. Da ble det for kaldt, selv om jeg hadde en "sommer"-sovepose inni fjellduken. Begge disse turene endte med nattlig retur..

Altså; Fjellduken (thermo) er glimrende til pauser, ok til nødbruk og uegnet til normal overnatting.

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Ser her av første innlegg at det hevdes at Dermizax-klær ikke er tette nok til å holde regn ute. Det er sludder. Jeg har selv brukt Dmzx-lær fra Bergans i flere år og det holder regnet ute.

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hallo

Har selv en jerven kink size termo. Dernne er totalt ubrukeligt som poncho, med tanke på varme og størrelse. Jeg har ligget ute et par netter i denne. Jeg har ikke impregnert duken, og den slipper inn vann ett4er ganske nøyaktig 7-8 timer. Dette skjer gjennom glidelåsene, så det kan være et triks å smøre dem inn med et eller annet dritt. Ellers er det et genialt produkt. Har kjøpt forteltdelene, og vips så har du et genialt telt for vår/sommer/høst. FANTASTSK!!!1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Har selv Jerven Hunter Thermo.

Bruker den som sovepose på hytter, og ellers som nød-bivuakk og varmepose.

Har overnattet i den ned mot 0 grader, med vanlige fjellklær, fleece og ullundertøy, uten å fryse.

Mod. Hunter er noe lenger og samlerer en de andre modellene og passer oss som er lang.

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.