Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnere goretexliknende tekstiler med grønlandsvoks


Rakkeren

Anbefalte innlegg

Vi fikk for noen år siden utlevert den nye membranuniformen, på folkemunne kalt goretex, i Heimevernet.

Uniformen, M-02 feltuniform, kommer fra mange ulike produsenter.

Norrøna, Bergans, og Helly Hansen har alle levert uniformer i ulike kvaliteter, men de fleste av oss sliter med membranuniformer levert av Cato Ringstad.

Jeg regner med at det er mange her på forumet som har avtjent førstegangstjenesten og som har stiftet bekjentskap med Cato Ringstad sine prdukter. Jeg regner også med at det er mange som er enige med meg i at den gamle feltuniformen i bomull, er en svært bra feltuniform når denne er riktig impregnert.

Som sagt; vi som har fått utlevert membranuniform produsert av Cato R. har et problem.

Vi ser bort ifra at uniformene har oppsiktsvekkende dårlig slitestyrke, men tekstilet de har benyttet suger vann.

Cato R. oppgir på nettsidene sine at uniformen er produsert i Orginal Gore-Tex Odin.

Jeg har gjentatte ganger forsøkt å impregnere uniformen med Nik Wax, både den man sprayer på og den man putter i vaskemaskinen, men uten suksess.

Nå vurderer jeg å gå til det drastiske skritt å bruke grønlandsvoks på feltuniformen.

Jeg forventer da at den blir potte-tett, men det er mange muligheter til å åpne glidelåser og lufte ut når man har den på.

Før jeg går til så drastiske skritt håper jeg at det er noen her som har noen råd og tips som jeg ikke har forsøkt ennå.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt grønlandsvoks på en bukse jeg har. Gned det på om smeltet inn med hårføner.

Merker at buksa ble en del klammere. I tillegg blir den stivere. Kommer til å vaske det ut og så ha på voks på nytt. Da bare over knærne og litt i rompa. Synes det ble for klamt.

Har du varmebehandlet plagget etter du har bruk nix-waw wash-in?

Den skal i tørketrømmel på et vist antall grader. Dog er det ofte høyere temp enn plagget tåler.

Har brukt spray versjon selv på jakka jeg har, ikke C. Ringstad men et billigmerke. Så tok jeg en kjapp runde med hårføner på den mot slutten av tørkingen. Ser ut å fungere bra så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt grønlandsvoks på en bukse jeg har. Gned det på om smeltet inn med hårføner.

Merker at buksa ble en del klammere. I tillegg blir den stivere. Kommer til å vaske det ut og så ha på voks på nytt. Da bare over knærne og litt i rompa. Synes det ble for klamt.

Har du varmebehandlet plagget etter du har bruk nix-waw wash-in?

Den skal i tørketrømmel på et vist antall grader. Dog er det ofte høyere temp enn plagget tåler.

Har brukt spray versjon selv på jakka jeg har, ikke C. Ringstad men et billigmerke. Så tok jeg en kjapp runde med hårføner på den mot slutten av tørkingen. Ser ut å fungere bra så langt.

Var det en skallbukse du "vokset"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprayet en gammel Helly Hansen jakke (15 år gammel) med Villmark extrem kjøpt hos Wistex.Den ble potte tett men uten noe nevneverdig kondens.Hvis stoffet er for porøst og membranen er punktert ,er egentlig toget gått.Har selv god erfaring med Grønnlandsvoks,men det er riktig at klærne virker klamme etterpå.Det hjelper hvis plagget er foret .Bukser uten membran eller for blir fort stive av voks.Varme-behandling er viktig for å få impregneringen til å bli opptimal.Tørketrommel er mest efektivt men et strykejern er vel så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.