Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkeltrilletur i Lillomarka 14.08.2009


andersno

Anbefalte innlegg

Etter en noe mislykket tur i Årvollåsen skulle jeg igjen prøve å utforske de nære delene av Oslomarka.

Fant sykkelstier og fortau helt opp til Kjelsås skole og tenkte å sykle over Solemskogen innover mot Breisjøen. Men som vanlig feilet finnavigeringen i avgjørende øyeblikk og jeg fulgte feil skilting. Kunne rettet opp dette ved å fortsette å følge skiltingen mot Solemskogen, men kom til et myrhull jeg ikke våget å forsere - joggesko er ikke akkurat egnet til myrvading.

Krysset Grytebekken og begynte trillingen etter som jeg hadde en lånt hybridsykkel med fast gaffel og smale hjul. Inn på en skogsvei som var merket Solemskogen, men dette må ha vært vintermerking for jeg kom stadig lenger i feil retning. Igjen fuktig terreng forbi et tjern og klatring i terrenget for å unngå vading.

Kom etter hvert frem til et skilt som viste 2,5 km til Lilloseter hvor jeg var temmelig sikker på at det ville være vei ned mot sivilisasjonen igjen så jeg la trøstig ivei langs stien - 2,5 km trilling er da ikke all verden? Stien var ikke egnet til sykling så det ble stort sett trilling og diverse krumspring for å unngå de verste myrpyttene.

Ved et idyllisk tjern inne i skogen ble det en drikkepause og litt tid til fotografering, men terrenget ble stadig dårligere egnet til sykkel og sykkelen ble stedvis båret når det ble for bratt. Ny pause ved utløpet av Vennervann(?) og første tegn på menneskelig aktivitet(en hytte) ved Søndre Langvann. Så ned et svaberg ned mot Lilloseter og en avslapping på plena foran hytta.

Og nå ble det endelig litt sykling, og det av det enklere slaget - stort sett nedoverbakke helt tilbake til utgangspunktet. Og ved Breisjøen fikk jeg se den veien jeg burde ha kommet. Ja-ja, selv om det var slitsomt med all trilling/bæring, så var det en flott dag i marka :)

PS Regner med at Panda korrigerer meg hvis bildene viser en annen ruten enn den jeg har beskrevet

post-474-13347464184_thumb.jpg

post-474-133474641851_thumb.jpg

post-474-133474641863_thumb.jpg

post-474-133474641872_thumb.jpg

post-474-133474641884_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, det ser ut som om du beskriver ruten ganske riktig. Den veien begynner som vei og ender uti ikkenoe til slutt. Og det ser ut til å være Vennervann ja. Fint område forresten, og det blir bedre enda lenger nord. Hvis du gikk over den lille haugen rett vest for Lilloseter så er det ganske bratt både opp og ned.

Ellers blir det veldig fine turraporter av at du går (sykler) uten kart og i stedet stoler på skiltingen i marka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.