Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan reinsdyr angripe?


vertigo

Anbefalte innlegg

Hei

Kom nylig tilbake fra min første solo langtur (wuhu!) og underveis stilte jeg meg spørsmålet om reinsdyr kan angripe mennesker. Kom nemlig ved et tilfelle svært nær en liten flokk da jeg kom over en liten haug og to store bukker stod plutselig 10 meter fra meg. De kom raskt i positur foran meg og stirret på meg samtidig som han ene urinerte. Bak dem stod det 2-3 kalver og en simle. Jeg frøs til da jeg så dem og ble vel litt nervøs, selv om jeg aldri hadde hørt om reinsdyr som har angrepet mennesker før virket de veldig truende med sine digre gevir. Etter hvert gikk kalvene og simla bort og en stund senere bukkene, men de holdt meg hele tiden under oppsyn.

Så til spørsmålet, kan reinsdyr være en reell fare på fjellet?

Noen som har opplevd dette, eller hørt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Kom nylig tilbake fra min første solo langtur (wuhu!) og underveis stilte jeg meg spørsmålet om reinsdyr kan angripe mennesker. Kom nemlig ved et tilfelle svært nær en liten flokk da jeg kom over en liten haug og to store bukker stod plutselig 10 meter fra meg. De kom raskt i positur foran meg og stirret på meg samtidig som han ene urinerte. Bak dem stod det 2-3 kalver og en simle. Jeg frøs til da jeg så dem og ble vel litt nervøs, selv om jeg aldri hadde hørt om reinsdyr som har angrepet mennesker før virket de veldig truende med sine digre gevir. Etter hvert gikk kalvene og simla bort og en stund senere bukkene, men de holdt meg hele tiden under oppsyn.

Så til spørsmålet, kan reinsdyr være en reell fare på fjellet?

Noen som har opplevd dette, eller hørt om det?

Det enda jag "vet" är att om man kommer dem ganska nära, genom att ha varit dold av terrängen, och sen står stilla brukar de inte springa sin väg. Men så fort man rör på sig springer de för glatta livet.

Kan det ha varit så att du stod stilla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Vart ein gong sparka av ei simle som stod i ein sameleir. Simla gjekk opp på bakføttene og slo med framføttene da

eg klappa kalven.

Tror nok tamrein er potensielt farlegare enn villrein. Villrein vil nok, som Tassemark påpeker ty til flukt.

Unntak kan kanskje være bukker gale av brunst?

Enig med gal krokfot:

Kom over ei simle som gjorde seg klar til angrep fordi kalven kom bort til meg, fikk ikke kalven til å gå vekk. Måtte piske den med fiskestanga for å få den unna. Simla var klar til angrep den, skrapte med forbena og hadde senket hode/gevir mot meg. Var ikke noe særlig.

Har også kommet over bukker (gale av brunst) som ikke er tilregnelig, men disse klarer en som oftest å få jagd/lurt vekk.

Å komme mellom simle/kalv er dårlig sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tassemark, ja jeg stod helt stille da jeg oppdaget de, ble overrasket selv. Vel, jeg tok av meg sekken for å ta fram kameraet, men det var den eneste bevegelsen jeg gjorde.

Å komme mellom simle og kalv høres verre ut ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jaktet rein i 15 år, samt vært med på sanking av tamrein. Har aldri opplevd at reinen har gått til angrep, eller vist tegn til å gå til angrep. Det man av og til opplever er at reinen står og ser på deg (og gjerne pisser), dette er oftest bare fordi de er usikker. Selv små reinskalver løper lett fra deg, normalt vil nok reinen heller springe fra deg enn å angripe. Tror du har liten grunn til å være redd for angrep av rein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyr kan i utgangspunktet angripe. Reinsdyr er nok ikke det dyret man i utgangspunktet bør frykte mest. Nå har jeg lært at drøvtyggere/klovdyr (hanner) som urinerer prøver å dominere deg. En slags markering av revir antar jeg. I Afrika lærte vi at når en bøffel satte øya i deg og "skvettet" så var det en klar advarsel om hvem som var sjefen. Jeg tror at sjangsen for å bli angrepet og skadd av rein er størst når du menges med tamrein, og da først og fremst av uforvarende karakter. Jeg regner med at selv "ustabile" bukker i brunst ytterst sjelden vil gå til angrep på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamreinen har i alle år... (mine 30) hvert utenfor husdøra vår... tilogmed inni gangen vår opptil flere ganger på en veldig varm sommerdag.

Ingen gang har rein angrepet meg, eller noen jeg kjenner... heller ikke hørt om det.

Selv å stå inni innhegninga ved reinsanking har jeg opplevd angrep.

Når man kaster lasso på den, for å fange den... går den heller ikke til angrep.

Det kan hende i panikken, i store flokker, at den kan springe på noen... vis den føler seg truet... men ikke angripe... men for å flykte.

Har plukket ned reinerkalver(også voksne dyr) fra hagegjerdet vårt flere ganger(vi har gjerde med 2-3 nylonremser med plast på over gjerdet, ellers hopper dem over), mens mora stående få meter unna.

Vil tru sauen (væren) er farligere enn reinen...

Angående horn på rein, den er forbausende lett å styre når du får tak på dem :?:

Aldri hørt om noen foreldre her oppe i finnmark som har vært redd for at ungene skal komme i trøbbel med reinene.

En voksen rein er jo livredd en 4 åring som springer etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tru sauen (væren) er farligere enn reinen...

Ble "angrepet" av sau i Jotunheimen en gang. Var på vei ned til Spiterstulen da vi kom over en liten flokk. Klarte å lokke et av lammene med noen gresskvaster. Det falt ikke i god smak hos mor sjøl, hun skrapte med fremfoten, hode gikk fra side til side, og plutselig bykset hun fremover i retning meg. Jeg spratt fort opp på en stein, og unngikk dermed hele situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med på merking hos reindriftssamer. Hele familien er med inni gjerdet, småunger og alt. Foreldrene er aldri redde for at barna skal bli skadet.

Bukker i brunst kan bli uberegnelige. Det gjelder alle hjortedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde en rar situasjon på hardangervidda for noen år siden. Sammen med min svoger. Vi gikk uforvarende inn på en reinflokk som låg nede. Vi så først at det var rein der da den første reiste seg opp ca 20 meter fra oss.Og så reiste de seg, den ene etter den andre. Det må ha vært 20 -30 dyr. De løp fra oss og samlet seg så drøyt hundre meter fra oss, før 2 eller 3 simler (tror jeg) skilte seg ut fra flokken og kom løpende rett mot oss. Jeg må innrømme at vi ble noe famlende i blikket, men det langt mellom trær å klatre opp i på vidda, så vi ble bare stående med ganske høy puls. Men det som virket som rett mot oss, viste seg å være litt mer på skrå, og de løp ned i le av oss og virret rundt der litt , før de løp tilbake til hovedflokken. Så forsvant alle. Jeg tror at grunnen til at vi kom så nær dem var at vi hadde vinden i mot. Og jeg tror at de som løpene "mot" oss , bare ville ned i le av oss for å få vær, og finne ut hva vi var for noe. Men en spesiell opplevelse var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ofte vil simlene leite etter kalvene sine på den siste plassen dem forlot, vis dem ikke har klart å gjøre rede for alle kalvene.

Tamrein i finnmark fløtter seg ikke selv om du tuter med bilen, en liten "puff" med støtfanger er nok til at dem gidder å flytte seg en meter.

Strekker du handa ut av bilen når du kjører forbi, kan du stryke den på ryggen, men da blir den litt engstelig å springer 10-15 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vei ned fra Skårånuten i Tinn måtte jeg ned en bratt skrent. Jeg gikk litt feil og havnet ned på en frodig fjellhylle. På denne hylla møtte jeg en enslig villreinbukk som glodde olmt på meg. Det var bare en adkomst til hylla, der jeg hadde kommet. Bukken følte seg helt klart i en trengt situasjon, det var ingen vei vekk fra hylla utenom den veien jeg kom fra. Så det var bare å komme seg tilbake før jeg ble stanget utfor stupet. Heldigvis angrep den ikke, og jeg kom meg opp fra hylla igjen og fant rette veien ned til slutt. Skårånuten ligger i et område med lite menneskelig ferdsel, der jeg aldri har truffet andre vandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en burde finne noe annet å være redd enn reinen..

Mange har sikkert opplevd å komme nært reinen under vandring, i en pause eller i leiren. Dette skjer fordi reinen har veldig dårlig syn, og at vindretningen er ugunstig for dens luktesans. Hvis reinen aner at det kanskje er noe i nærheten, går den ofte i en bue for å få vinden i nesen. Når den da lukter deg, får den det plutselig veldig travelt. Legg bare merke til vindretningen neste gang du treffer rein på nært hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde meg med svenskrein i Bardu i sommer. To ganger faktisk på samme tur. En bukk og simle ringet meg inn, hvor bukken kom i mot meg og gikk først da jeg trakk meg tilbake. Så en enslig bukk, som ringet meg inn, stillt seg opp og urinerte, ganske nært, ca. 15meter. Jeg satt på en stein og tok bildet, men var litt utrygg, da jeg ikke har erfaring med dette fra før.

Fin opplevelse var det likevel!

post-2138-13347464335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde meg med svenskrein i Bardu i sommer. To ganger faktisk på samme tur. En bukk og simle ringet meg inn, hvor bukken kom i mot meg og gikk først da jeg trakk meg tilbake. Så en enslig bukk, som ringet meg inn, stillt seg opp og urinerte, ganske nært, ca. 15meter. Jeg satt på en stein og tok bildet, men var litt utrygg, da jeg ikke har erfaring med dette fra før.

Fin opplevelse var det likevel!

Flott billde Gråbein. Har alle ganger opplevd reinsdyr som veldig sky, hvor de springer i vei når en nærmer seg.

Har en gang opplevd å komme tett på en okse blandt kuer, som kikket olmt på meg. Den stod på den tørre plett i myren jeg hadde lyst på å gå, men da var det meg der fortrakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom reinen blir for tam kan den angripe både mennersker og dyr. Onkelen min hadde en gang tem rein som jagde en jakthund og spiste hundematen. Den jagde folk som bare det og måtte avlives.

Og nå nermer brunsttiden seg for oksene og da kan de være litt hissige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pass deg for sauene... :evil:

Neida.

Norsk skog er vel en av de tryggeste plassene du kan oppholde deg.

Flått er nok det farligste vi har.

Er ikke så plaget med sau, Pasvik bamsene har spist de fleste. Bamsemums :)

Men det er ingen grunn til å sitte hjemme, går bra å møte både rein, sau og bamsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det som en hovedregel at alle dyr kan angripe. Som alle mennesker, har dyr sine daarlige dager ogsaa. En sau kan vaere blid en dag og illsint dagen etter. Tirr opp den sauen den dagen og du blir angrepet. Tirr meg paa en daarlig dag og du vil bli angrepet (ikke bokstavelig talt).

Alle dyr skal behandles med respekt og forsiktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.