Gå til innhold
  • Bli medlem

Teori om fjellstøvler


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg syns vel det er tyngre med vekt på føttene enn på ryggen, men må si jeg er veldig usikker på forholdet...

I USA bruker de ofte en 1-til-5 eller 1-til-6 skala (mens jeg også har hørt 1-til-3 i Norge flere ganger). Tror det er noen militære teorier som ligger bak den tankegangen. En del av det har nok med at ettersom man setter en fot i bakken og den blir stående til man løfter den opp, så må man bruke krefter på å få foten i bevegelse igjen (akselerasjon) for hvert steg, mens man som regel er i konstant bevegelse med overkroppen.

På den annen side så bruker man jo til dels andre muskler for å løfte opp foten som når man presser opp overkroppen, så det kommer jo an på hvor man er sterkest. En annen ting er jo hvordan man bærer ting. Man blir jo f.eks raskere sliten hvis vekten henger på skuldrene enn når den henger på hoften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant dette. Jeg har noen ankelhøye Scarpa som er utrolig lette og gode, og jeg føler (helt uvitenskapelig) at jeg orker mer med disse enn med tunge høye lærstøvler. Ulempen er at jeg ofte skal krysse bekker og myrer. Blir de lave støvlene våte er mye av vektgevinsten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er moralen?

Skal vi gå med lettere sko og heller mer i sekken?

Eller

Skal vi gå med lodd på beina for treningens del?

:twisted:

Moralen må vel bli å putte støvlene i sekken, slik at turen blir fem ganger så lett :)

Det var forsåvidt ikke bare en flåsete vits. Resonementet her blir fort "jo lettere jo bedre". Dersom en følger denne tankegangen, så burde vi alle gå i joggesko - eller enda mer spissformulert: gymsokker. For all praktisk anvendelse mangler det et element her. Samtidig som støvlene blir tyngre blir de også mer stabil og får en stivhet tilpasset mer ulendt terreng. Dette bør resultere i at en konsumerer MINDRE energi i f.eks ur og blokkmark. Moralen må derfor bli at en kjøper en passe kraftig sko tilpasset sitt underlag. Dersom to par sko ellers er sammenligbar, så vil det være fornuftig å velge de letteste. Det kan også være fornuftig å tenke gjennom om man trenger en lærsko eller høye skaft, noe som begge gir tyngre sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regnes som tungt og lett i støvelkretser?

Mine Forsvarets veier 1580 gram/par (ink. såler). Kan jeg komme mye under det og fortsatt ha bra støvler?

Litt avhengig av str. selvfølgelig.

Med utg.pkt. i ca. str. 43, og at vi holder oss til en "fullverdig" fjellstøvel, så vil nok en "lettvekts" modell i syntet/stoff-materiale og GoreTex kunne ligge ned mot 1100 gram.

En fullær-støvel som f.eks Scarpa S3, Crispi Besseggen ol. veier mer ca. 1600gr >. Jaktstøvler m/høyere skaft blir jo noe tyngre enn dette igjen.

Det er mange som sverger til forsvarets støvler - og er meget fornøyd med det. Er det fordi mange ikke har "tatt seg bryet" med å prøve "ordentlige" fjellstøvler....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som sverger til forsvarets støvler - og er meget fornøyd med det. Er det fordi mange ikke har "tatt seg bryet" med å prøve "ordentlige" fjellstøvler....eller?

Eg trur ikkje det.

Eg er nok ikkje i den kategorien som sverger til forsvarets støvler. Men eg brukar dei mykje, og eg har, og har slite ut, fleire par fjellstøvlar som du kallar "ordentlige" også. Alt til sitt bruk. Og til det eg brukar forsvarets støvlar til, er desse dei beste eg har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.